Het plaatje hierboven is gemaakt van een foto van maart 2006. Handen van vriendinnen van onze kerk die voor het eerst bezig waren met patchen en quilten. Deze foto gaf de naam "Quilts and Friends" aan mijn Blog. Ik vind het leuk om via dit Blog iets te delen over mijn quilt en andere -handwerkactiviteiten, maar ook te schrijven over mensen, familie en vrienden, en diverse zaken die je soms meemaakt. Je kan een opmerking achter laten als je dat leuk vindt en klikken op de foto's voor een vergroting.

Hoe lang is dát geleden?

Soms valt een onderwerp voor een logje zomaar in je schoot. Af en toe zelfs letterlijk, zoals deze spencer!


Chago had hem onder uit een kast opgedoken, 'wierp' hem in mijn schoot en vroeg heel lief: "Wil je die even voor mij 'patchen'? Hij bedoelde het gaatje in een van de boordjes dicht maken.


Hoe lang is dát geleden dat ik hem gebreid heb?! Ik geloof dat het rond 1976 was dat ik de breimachine kocht. Dubbelbeds, met intarsiaslede, vier draadgeleiders, pons- kaarten en tang. Ik heb er in de jaren daarna héél veel op gebreid. Voor de kids, man, vader, cadeautjes voor baby's en ook voor mijzelf.
Onze dochter was (en is) een ondernemende en inventieve tante en vond dat we maar een bedrijfje moesten beginnen. In de garage! Die stond altijd bomvol, maar geen probleem, die zouden we wel leegmaken. Dat zou het atelier annex winkeltje worden mét een gezellige koffiehoek. Natuurlijk moest er reclame gemaakt worden én een catalogus! Die heb ik nog steeds:


Er moesten foto's gemaakt worden en geshowd. Ik heb een paar bladzijden gescand.




Ook Chago en zelfs mijn vader (die bij ons woonde) werden gestrikt als mannequin. Vader had er wel plezier in zo te zien aan zijn glimlach.


Jullie snappen wel dat het bij leuke plannen is gebleven. Ik had ook helemaal geen tijd voor zo'n onderneming. Maar om er over te fantaseren was wel ontzettend leuk.

En nu is het al weer weekend. Straks hebben we de nieuwjaarsborrel met de buurtjes van 8 huizen. Gezellig. Heel fijn weekend allemaal.


20 opmerkingen:

AnitaS zei

Maar de herinnering eraan blijft leuk met de foto's.

Annelies zei

Wat leuk dit te lezen. Wat zullen er weer een herinneringen boven zijn gekomen !

Antje uit Urk zei

Chris, WAT GAAAAAF! Wat kun jij toch prachtig breien! Ik ben sprakeloos en ik ga het nog eens bekijken! dit is genieten!
groetjes,

Monica zei

Wow, jij had al een hele voorraad, zou zó kunnen beginnen, maar fantaseren is ook een heel leuke bezigheid en niet zo vermoeiend als het 'in het echt doen' :-)

Janet zei

Het gevoel van een eigen bedrijfje kan ik goed voorstellen. Ooit was er hier in de buurt een klein pandje te huur, ik zag me zelf al in m'n eigen handwerk/quiltwinkeltje staan. Maar ja er komt zoveel meer bij kijken. Dus blijf ik ook maar dromen. Maar wat kun je prachtig breien, heb je nog meer handwerk interesses?
groetjes janet

willeke zei

Oh heerlijk te lezen en wat herkenbaar nu weer he?
Super!!!!


groetjes,

Johanna Zweden zei

A nu snap ik de wol!!! kan me voorstellen dat Chago hem weer wou dragen
O Chris wat leuk om dit te lezen, ook ik deed dat en dan deed ik dat bij mensen in de brievenbus
ook ik had grote plannen, maar het is helaas alleen bij handwerk gebleven in mijn eigen huis!
Als ik toen had geweten wat ik nu wist, had ik dus textiel gaan studeren
Veel plezier vanmiddag
Groetjes Joke

mieke zei

Ooooohhh leuk.
Ik heb ook z'veeeeeeeeel gebreid, voor het hele gezin.
En ik heb er niets meer van ! suf suf suf.

petronella zei

Wat enig, Chris! Laat ik dit nou ook hebben gedaan, moet toch eens kijken of ik foto's van de breisels kan vinden, ik maakte ook zelf mijn ponskaarten, heb geen tijd genoeg, heb er eigenlijk nog wel zin in, wat heb ik er van genoten! Fijn weekend!

Heleen zei

Oh wat geweldig! Zo'n luxe breimachine heb ik nooit gehad. Ik kwam niet verder als daar van dromen. Maar tjonge een echt breiatelier! Ach is toch leuk dat je er alleen al mee bezig was. We moeten toch iets te dromen over houden.

Floor zei

Wat een heerlijke ouderwetse patroontjes in dat "boekje"!
Leuk dat je dat nog hebt.
Misschien nu je quilts verkopen in de garage? Nee hoor, houd ze maar lekker zelf.
Groetjes,
Floor

Lida zei

Heb ook een blauwe maandag een dubbelbeds gehad, maar had er geen geduld voor! Maar jij hebt echt schitterende dingen op gemaakt, nostalgie! Fijn weekend verder en een gezellige borrel, knuffel
Lida

sylvia zei

Wat leuk!!! Ik heb altijd met de hand gebreid.....:)
ben niet zo technisch, haha

Martine zei

Die vleermuis mouwen. Dat was echt mode.
Mooie dingen heb je gemaakt en wat leuk dat er nog iets van hebt.

Marga (MarPie) zei

Leuk weer om te lezen, weet niet of je de breimachine nog hebt maar naar aanleiding van vorig blogje zou ik maar oppassen.....zometeen zegt dochterlief, je kan wel een meanderatelier beginnen.

Groetjes,
Marga♥

Willy zei

Wat goed dat Chago die spencer uit de kast viste anders hadden we dit mooie verhaal niet geweten. Dat had een heel bedrijf kunnen worden, leuk!
Fijne zondag, lieve groet

Bietje zei

Wat heerlijk om die catalogus weer terug te zien. En wat heerlijk dat iedereen van die plannen had en je wilde helpen. Bewaar het goed, het zijn schatten.

marijna zei

Chris, wat een enig idee was dat. Ach, je moet wat te dromen hebben. Leuk dat zo'n spencer je ineens weer zoveel herinneringen geeft. Goed jaar toegewenst.

inekeo zei

O wat leuk,beetje laat maar nog de beste wensen en een fijne nieuwjaarsborrel groetjes Ineke

foekie's fashion zei

Wat een mooie dingen heb je gebreid. Leuk idee van toen een winkeltje, maar ik weet zelf dat een breimachine toch wel iets anders is dan gewoon die slede heen en terug vegen hoor. Die van mij ligt op de kast en ik zou hem best wel weer neer willen zetten, maar ja, andere verslavingen he (LOL). Groetjes van Joke