Het plaatje hierboven is gemaakt van een foto van maart 2006. Handen van vriendinnen van onze kerk die voor het eerst bezig waren met patchen en quilten. Deze foto gaf de naam "Quilts and Friends" aan mijn Blog. Ik vind het leuk om via dit Blog iets te delen over mijn quilt en andere -handwerkactiviteiten, maar ook te schrijven over mensen, familie en vrienden, en diverse zaken die je soms meemaakt. Je kan een opmerking achter laten als je dat leuk vindt en klikken op de foto's voor een vergroting.

Een Vriendschapstrui

In 1985 ontmoette ik Ria voor het eerst. We kwamen sinds kort in haar kerk. Haar man was toen voorganger en ze kwamen op een avond gezellig kennis met ons maken. Ik wist dat ze blind was, maar ik wist niet wat ik kon verwachten. Na het bezoek dacht ik: "Die vrouw wil ik beter leren kennen". Ik was zo vrij haar te bellen en te vragen of ik een keer langs mocht komen. Dat was het begin van onze vriendschap. Sinds mijn middelbare schooljaren had ik geen vriendin meer gehad en ik was zó blij met haar. Ze is een heerlijk mens, heeft een sterk karakter, diep geloof en heel veel humor. In die tijd had ik dat broodnodig!
Anderhalf jaar later vertelde ze dat ze naar het oosten van het land gingen verhuizen. Oh, wat vond ik dat erg! Hàd ik eindelijk een vriendin, ging ze weg! Maar vooruit, niet treuren, echte vriendschap gaat over afstanden heen. Ik leerde braille, eerst met een soort holle prikpen, waar ik blaren van in mijn hand kreeg, later kocht ik een Picht, een afgeschreven braille typemachine van de Blindenbibliotheek. Konden we lekker privé schrijven.


Ria breide veel. Truien, sjaals en blokken die door anderen aan elkaar genaaid werden tot dekens voor Roemenië. Toen wilde ze ook een trui voor mij breien. Ze kocht prachtige wol, maakte een proeflapje, stuurde dat naar mij op en ik ging rekenen en schreef haar de maten en zo terug. En kijk, dit was het resultaat:


Ik vond en vind hem nog steeds fantastisch. Helemaal geen makkelijk patroon om te tellen, maar er zit geen foutje in!


Hij is al meer dan 20 jaar oud, maar ik draag hem nog steeds. We hebben héél veel geweldige dingen samen gedaan en ontzettend veel plezier gehad. Twee maal een conferentie van een week in Frankfurt. Hadden via het VVV een kamer bij Frau Funck. Geweldig. We hebben gezwommen en zijn een jaar of 10 geleden met de Pinksterjeugdbeweging naar Slowenië geweest om te langlaufen. Ria had dat nog nooit gedaan. Ze kreeg een halve dag les van een enige meid en de rest van de week zijn we zelf bezig geweest. Ook hebben we samen een kennis in Beiroet, Libanon bezocht, vlak na de aanslag op Hariri. Veel gezien, genoten en gelachen. Er bleef nog één droom over: ze wilde van kleins af aan een keer op een paard zitten! Nou ja, dat moest er toch eens van komen. Dus een jaar of 4 geleden gingen we naar een manege.


Ze was toen al in de 70! Een van de medewerksters liet haar álles zien, stallen, tuig, paarden van klein naar groot. Alles mocht ze met haar handen bekijken. Fantastisch. En toen kwam het moment suprême: Cap op het hoofd en Ria op een paard. Een meisje bleef bij het hoofd van het paard, de dame aan de zijkant en daar ging ze hoor, Rodeo Ria!! Stapvoets, draf en zelfs even in galop. Dat heeft ze geweten! De volgende dag natuurlijk stevige spierpijn.


Jaren geleden raakte haar man verlamd aan de benen en is rolstoelafhankelijk. En hoewel ze nu al weer jaren dicht bij woont, 4 km bij mij vandaan, hebben we niet meer zoveel tijd en energie voor escapades. Ze heeft een behoorlijk druk programma, dat snap je wel. Maar het is nog steeds een vriendschap door dik en dun. Dat is een rijkdom in je leven.


29 opmerkingen:

Lida zei

Dat is een schitterende trui en een schitterend verhaal over een heel bijzondere vrouw en een bijzondere vriendschap! Ik hoop dat jullie elkaar nog vaak kunnen ontmoeten en dat jij kunt genieten van deze bijzondere vriendin! Knuffel
Lida

AnitaS zei

De trui is heel mooi. Wat een bijzondere vrouw moet dit zijn. Heerlijk zo'n vriendschap. Fijne dag.

Antje uit Urk zei

Wat een geweldige vriendschap Chris! Ik heb genoten van dit stukje. En wat een prachtige trui en nogwel zonder fouten, Petje af hoor! Wat heerlijk voor je dat je zo'n goede vriendin hebt!
groetjes,

Rian, zei

Chris, wat een waardevolle vriendschap! Gebleven ondanks gebeurtenissen en omstandigheden... Om te koesteren, maar dat gaat bij deze dingen vanzelf hè? Dat moet een bijzondere vrouw zijn; En wat knáp, zo'n telpatroon zonder te kunnen kijken en terugrekenen...
Made with love...
Liefs,
Rian

Shirley zei

heerlijk blogje wederom, en wat ben je rijk met zo'n vriendin!

Jenni zei

Het moet geweldig zijn om zo'n goede vriedin te hebben. Zelf heb ik na m'n middelbare schooltijd nooit meer een echt heel goede vriendin gehad en vind dat toch wel een gemis. Koester jij die vriendschap maar zolang het kan.....(wel heel bijzonder hoor, dat je speciaal voor je vriendin braille gaat leren; hulde!)

petronella zei

Wat een bijzondere vriendschap, om zuinig op te zijn! En inderdaad, al woon je enkele jaren ver bij elkaar vandaan, als je elkaar dan terug ziet pak je zo de draad weer op! Fijn dat je dit met ons wilde delen! Een opsteker en een mooi begin voor een nieuwe week, gezellige week verder!

Heleen zei

Wat een heerlijke vriendschap! Dat is nog eens rijkdom! Fantastisch. Geniet van elkaar.

Anita A zei

Een mooie trui met een mooi verhaal erachter, vriendschap is erg belangrijk !!!
Wat leuk dat je braille heb leren schrijven op zo'n machine, jaren gelden had ik een blinde collega en de werkinstructies tikten wij, zijn collega's, ook op zo'n machine.

sylvia zei

Wat een waardevolle vriendschap, Chris!

Jasmijn zei

Wat een waardevolle vriendschap. Wees er zuinig op en ontzettend blij mee.
groetjes van ons allemaal

margaquilt zei

In een woord GEWELDIG.
Groeten
Marga

Erna Peekel zei

Super zo'n vriendschap.

Groetjes,
Erna

Anoniem zei

Grote lol zo op het paard. Ja, dan krijg je spierpijn van het hobbelen. De trui is heel erg mooi, net als de vriendschap, die slijt niet.

De vorige blog is ook fijn om te lezen. Als die oude foto's. Prachtig.

Lieve groeten van Jantje

MarianneD zei

Wat een mooi verhaal over een bijzondere vriendschap...wat zou het leven zonder deze vriendschappen zijn? Geniet ervan Chris!
liefs van mij,Marianne

Floor zei

Wat fijn dat je vriendin nu weer in de buurt woont!
En wat een schitterende trui heeft ze gebreid!
Dat iemand die niet kan zien dat kan, het is verbazingwekkend!
Ik zal niet meer klagen over mijn leesbrilletje....
Groetjes,
Floor

conny's quilts zei

Wat een mooi verhaal over een prachtige vriendschap!

Ineke Hulzebos zei

Wat een prachtig verhaal, heb het met ontroring gelezen. Groeten van Ineke Hulzebos

Willy zei

Ik ben er even stil van. Een prachtig verhaal, van een hele speciale vriendschap. Wat goed dat je toen gebeld hebt.
Groetjes

Willy zei

Bijna vergeten om te schrijven dat ik de trui zo mooi vindt en knap gemaakt.

Martine zei

Je bent een rijk mens als je zulke goede vriendinnen hebt.

Willeke zei

Chris, wat een heerlijk verhaal.
echt een waardevolle vriendschap, over en weer. Ook al treffen jullie elkaar niet zo vaak als je zou willen...die vriendschap staat als een huis. Super!
Geniet er van!

quiltlodge gerda zei

Gefeliciteerd met zo'n geweldige vriendin Dat is rijkdom he. Groetjes

middelbos1962 zei

Vriendschap groeit, steekje voor steekje. Bij jullie is die vriendschap zeer groots, koester dit maar goed want het is van grote waarde. En die trui is prachtig, mooie kleur en geweldig patroon. Knap gedaan voor iemand die blind is.

yvon zei

Heerlijk om vriendschappen te hebben die steeds hechter worden met de tijd. Ook al zie je elkaar niet meer zo vaak als je zou willen. Bij het lezen van je verhaal kreeg ik een heel warm gevoel. Zulke vriendschappen zijn onbetaalbaar. Vrienden maak je niet.... je herkent ze.....

Miny zei

Wat een bijzondere vriendin, dat zijn de waardevolle dingen in het leven.

Groeten Miny

Miranda zei

Zulke vriendinnen zijn het waard om te koesteren en moeten jou veel plezier gegeven hebben. En ook je wereld erg verrijkt! En wat een lieve manier om zo jullie vriendschap eens op "papier" te zetten. Jammer dat ze het zelf niet terug kan lezen, maar denk dat haar HB het wel voor haar voorleest!

Janet zei

Van Harte gefeliciteerd met DD, maak er een gezellige dag van(tja eigenlijk weet ik natuurlijk helemaal niet of ze nog thuis woont en anders of ze in de buurt woont) maar toch een jarige dochter is gezellig!!
groetjes Janet

Yvonne aka sommeke zei

Mooi verhaal van een heel fijne vriendschap, dat is duidelijk!
En groot compliment voor de gebreide trui, nog steeds mooi!