Het plaatje hierboven is gemaakt van een foto van maart 2006. Handen van vriendinnen van onze kerk die voor het eerst bezig waren met patchen en quilten. Deze foto gaf de naam "Quilts and Friends" aan mijn Blog. Ik vind het leuk om via dit Blog iets te delen over mijn quilt en andere -handwerkactiviteiten, maar ook te schrijven over mensen, familie en vrienden, en diverse zaken die je soms meemaakt. Je kan een opmerking achter laten als je dat leuk vindt en klikken op de foto's voor een vergroting.

Een vliegende start!

Ik heb dit jaar een vliegende start gemaakt! Misschien wel door al die storm en regen. Ik moest soms letterlijk tussen de windstoten en buien heen en weer vliegen tussen huis en Idylle. Maar ik bedoel natuurlijk dat ik flink bezig ben geweest om een begin te maken met mijn voornemens. Eerst de sandwich van de 'schaduwblokken' gemaakt. Ik koos voor een fusible vulling omdat ik hem op de machine wil meanderen. Dus geen lastige rijgdraden en alleen hier en daar een veiligheidsspeldje.


Als ik hem was, wanneer hij klaar is, lost het lijmlaagje op en wordt de vulling iets luchtiger. Maar eerst het machinequilten. Brrrr, spannend. Ik heb er weinig ervaring mee, dus eerst maar eens oefenen met een proefsandwich. Quilttafel aan de machine aangeschoven en voor het eerst de free-motion slider, waardoor de sandwich makkelijker glijdt, er op. Ik gebruik maar even gewone huishoudhandschoenen.


Oh, dat voelt lekker!! Ik heb grip met de handschoenen en dat matje glijdt prima. Kijk, de eerste probeersels:


Maar nu komt het echte werk.....uren later hoor. Zie je de achterkant? Fel hè?


De stofjes voor de schaduwblokken heb ik niet zelf gekozen. Mijn overbuurvrouw had ze in Schoorl op de kop getikt en was er helemaal weg van. Omdat ze zo vaak met een kleinigheidje voor Chago of mij, dat ze hier of daar tegenkomt, bij ons binnenvalt, vroeg ik of ik iets leuks voor haar van die lapjes zou maken. Zij wilde graag een kleedje voor de zomer. Al dat fruit en die groente passen daar wel bij. Die felle drukke achtergrond koos ik er zelf bij, past goed en je ziet er nauwelijks quiltfouten op!!!
Eerst de groenten en fruit meanderen met een gemêleerd garen. Toch wel even anders dan met die proeflap, maar het is aardig gelukt.


Maar nu de rest! De tussenstroken. Daar moet ik nog even over nadenken hoor. En weer oefenen.

Ik heb meer gedaan dan alleen dit, maar dat komt een volgende keer.


23 opmerkingen:

Anita - Vlijtige Handjes zei

Je hebt lef! hoor :) maar wel super. Ik heb altijd ruzie met mijn machientje als qui.... zeg begint hij al te sputteren. Het komt weer goed Chris.
Groetjes Anita

Janet zei

O wat knap en wat ben ik jaloers op dat machinequilten!. Gisteren een cursus gevolgd die heette machinequilten maar was helaas niet wat ik er van verwachtte. Heb jij er een cursus voor gevolgd of ben je zrlf-made? Ziet er goed uit wat je gequilt hebt. Het wordt eeb vrolijke zomerse quilt dat is je dann maar wer gelukt!!
groetjes Janet

AnitaS zei

Wat goed van je, ziet er al heel goed uit. Succes verder.

Jenni zei

Je bent lekker bezig geweest hoor! Ik denk dat de overbuurvrouw hier heel blij mee gaat zijn. Echt 's zomers, fleurig en vrolijk.

Willy zei

Wat een werk Chris, het ziet er al heel mooi uit.
Groetjes

Lida zei

Inderdaad ben je lekker op gang! Wat zal ze daar blij mee zijn, zo'n vrolijk kleed! Fijne dag, knuffel
Lida

Anoniem zei

Wat wordt het mooi en zo vrolijk.
Ik word zo blij als ik al die vrolijke kleurtjes bij jou zie.
Heerlijk.
Fijne dag.
groetjes Marjan

Heleen zei

Goed bezig hoor! Gaat je vast lukken. Wat voor fusible vulling gebruik je (merk, dikte) en plakt het aan 1 of aan 2 kanten?

Shirley zei

Ziet er al heel goed uit! Je kan de tussenstroken eventueel gewoon net zo doorquilten als de rest,zie: http://zipjezopje.weblog.nl/mijmeringen/verslaafd/ Het zwevende effect wordt er niet minder om.

Monica zei

Wow, dat lijkt mij ingewikkeld, succes, het wordt echt mooi, succes

Anita A zei

Hoi Chris, Ik vind dat je lef hebt hoor. Een quilt machinaal quilten, terwijl dat nieuw voor je is, die je dan ook nog gaat weggeven, goed bezig !!
Ik moet zeggen dat ik heel vrolijk wordt van al die mooie oranje pompoenen. En die achtergrond stof, heerlijk fel. Dit moet een prachtig totaalplaatje opleveren straks.

Johanna Zweden zei

Ja je moet lef hebben, maar heb je dat niet, dan doe je het nooit, en jou kennende Chris, zal het super gaan, dit is een schitterend quilt geworden, en de stofjes!! hebben we die niet samen in Bergen gekocht!
Fijn weekeinden liefs joke

petronella zei

Bravo! Dit gaat helemaal goed komen, succes met de rest!

Anje-Grietje zei

Oh wat knap en het wordt al echt moooooiiii....... super hoor.
Wat een gezellige Quilt is dit, Soms is het verrassend om met gekeregen stofjes te werken. Ze zal er vast heel blij mee zijn.
groetjes Anje.

katrien zei

Super hoor,ga zo door.

inge zei

knap quiltwerk!

Hennie zei

Knap hoor ! ! ! Machinaal quilten lukt mij niet misschien moet ik blijven oefenen, maar het handquilten vind ik ook erg leuk.

Groetjes Hennie.

sylvia zei

Chris,je bent een natuurtalent!!!
fijn weekend, groetjes, Syl

margaquilt zei

Hallo Chris
Je bent echt goed bezig geweest.
Het geeft de burger moed om ook eens zo aan de slag te gaan en niet te denken zal het wel goed komen.
Jou buurvrouw zal er echt blij mee zijn en je maakt echt werk van jou goede voornemens.
Fijn weekend
Marga

Antje uit Urk zei

Je gaat als een speer! Mooi hoor!
groetjes,

Corrie zei

Lieve Chris, dat moet toch geweldig zijn om zelf te kunnen doen dat meanderen, ik moet nu meteen denken aan die rivier vol van vreugde, die zal ook wel gemeanderd hebben ;- ))
Wat een mooi logje over de boekjes van je moeder en een geweldig mooie ontdekking van dat boekenleggertje. Gek hè dat we tegenwoordig overal engelse woorden voor gebruiken, maar als je het Nederlandse woord Liefde geborduurd ziet staan lijkt het wel veel sterker over te komen met een diepere betekenis.
Er ligt een enorme stapel quilts op je te wachten om gemaakt te worden, maar die roodwitte schreeuwt het hardst volgens mij, prachtig!

Rian, zei

Ha Chris,
Iedere keer als ik 'even thuis' ben kijk ik gauw-gauw naar jouw - en andervrouws nieuwtjes. Boekjes om te koesteren, een boekenlegger met een onverwachte boodschap erin, en een prima begin aan de goede voornemens. Ik krijg er gewoon 'dadendrang' van :) Knap, dat quilten. O ja, en al dat breiwerk: geweldige herinneringen toch?
Knuffel van mij

Marga (MarPie) zei

Je gaat echt als een speer, zover ben ik nog lang niet. Zit hier eerst uitgebreid te genieten van je meanderen, wat doe je dat goed. Het ziet er erg goed uit hoor.

Groetjes,
Marga♥