Het plaatje hierboven is gemaakt van een foto van maart 2006. Handen van vriendinnen van onze kerk die voor het eerst bezig waren met patchen en quilten. Deze foto gaf de naam "Quilts and Friends" aan mijn Blog. Ik vind het leuk om via dit Blog iets te delen over mijn quilt en andere -handwerkactiviteiten, maar ook te schrijven over mensen, familie en vrienden, en diverse zaken die je soms meemaakt. Je kan een opmerking achter laten als je dat leuk vindt en klikken op de foto's voor een vergroting.

Een ontdekking!

Gister was ik in mijn Idylle bezig toen mijn oog viel op een klein stapeltje boekjes, dat al jaren op de plank van de kast ligt. Omdat er rond de jaarwisseling toch wel veel herinneringen boven komen, heb ik het maar weer eens opgepakt. Vier boekjes. Allemaal van mijn moeder.



Het bovenste boekje is een minimini notitieboekje, met stof bekleed, dat moeder van haar lievelingstante Christien kreeg in april 1918 omdat ze zo lief voor deze tante had gezorgd tijdens de 'Paaschdagen'. Moeder was toen net 15. Het onderste boekje kreeg ze van haar moeder op 15 februari 1920. Gedichten van Nicolaas Beets. Deze grootmoeder heb ik nooit gekend. Ze stierf al op 48 jarige leeftijd. In het boekje ligt een boekenlegger waar ik eerlijk gezegd nooit echt naar heb gekeken. Tot gister. Toen viel me wat op. Hij bestaat uit 2 laagjes stof, op elkaar genaaid door een hele jonge, of een erg onervaren hand. Oudroze en heel erg verschoten. Maar ineens zag ik dat er hier en daar kruisjes in geborduurd zijn. Ik moest echt van heel dicht bij kijken, toen hield ik hem tegen het licht en toen zag ik het!


Het woordje 'Liefde' is er op geborduurd! Als je de foto even aanklikt, kan je het duidelijker zien. Of mijn moeder of misschien zelfs nog mijn grootmoeder dit gedaan heeft, ik weet het niet. Maar dit oude verschoten lapje is ineens veel meer voor mij gaan betekenen.

Ik heb het boekje zitten doorbladeren en op bladzij 1 kwam ik al iets leuks tegen:

Het gladde voorhoofd onzer jeugd,
Dat elk verheugt,
Krijgt met de jaren kreuken.
Een lied der min
Is aan 't begin,
Maar 't einde ervarings-spreuken.

Veel gedichtjes of wijsheden zijn met potlood aan-gestreept. En, frappant, heel veel onderwerpen zouden nu ook nog heel actueel zijn.

PS. Heb je tijd, kijk dan even bij HAAR, ze is net met bloggen begonnen.


22 opmerkingen:

Lida zei

Wat een lief borduurtje en wat schattig dat je het nu pas vond, heel bijzonder dat stapeltje! Knuffel
Lida

Inge zei

Oh Chris, wat vind jij toch altijd leuke dingen en allemaal in je eigen huis. Deze vondst is ook weer heel bijzonder.

En ik ben al een paar dagen geleden vriendinnetje geworden met Janet....

Liefs,
Inge

Floor zei

Wat leuk die oude dingen van heel lang geleden!
Kan daar ook altijd zo van genieten. Toch fijn dat je dat allemaal nog hebt bewaard, er wordt al veel te veel weggegooid.
Ik denk dat die boekenlegger met het woord liefde lang in het licht heeft gelegen.
Vast is dat woord er met een andere kleur opgeborduurd en verbleekt, denk je ook niet?
Groetjes,
Floor

Anita A zei

Hoi Chris,
Wat grappig dat je dit nu pas ontdekt, en ik snap dat het nu nog meer betekenis voor je heeft gekregen. Bewaar het maar goed.
Ik ben volger geworden van Janet.

AnitaS zei

Wat een mooie borduurtje. Mooie boekjes.

Janet zei

Wat zijn quiltsters toch lieve mensen, chris bedankt voor het doorlinkje en iedereen die gekeken heeft ook heel erg bedankt, werd er een beetje verlegen van.
En wat heb je een kostbare vonds gedaan! echt iets om heel zuinig op te zijn. Handwerken zit dus wel in je genen.
groetjes janet

mieke zei

Wat leuk die boekjes en super dat daar zo'n leuke legger inzit.
Ik denk dat je er nu nog zuiniger op bent, dan je ooit geweest was.
grtjs Mieke

sylvia zei

ohh, kan me voorstellen dat je daar blij mee bent: past ook helemaal bij jou!!
liefs, Syl

Lilian Pilar zei

Que bello recuerdo, cuanto Amor!!!

Abrazos
lily

Willy zei

Goed dat je het boekje eens beter bent gaan bekijken, het is wel een heel speciale boekenlegger. Wat een verrassing dat je dat mooie woord ontdekte.
Groetjes

Shirley zei

Wat grappig dat het je nu pas opvalt, die boekenlegger, wat een dierbaar kleinnood!

Heleen zei

Wat leuk dat je dat zo hebt ontdenkt. En wat een kostbaar stapeltje! Zou mij ook heel dierbaar zijn. Ik ben bang dat ik alleen een kast vol Konsalik ga erven.LOL

Miranda zei

Wat een reuze mooie en emotionele vondst!

MarianneD zei

Ach,wat een lief boekenleggertje..heerlijk die mooie herinneringen he?

Johanna Zweden zei

Chris wat een fijne ontdekking, en ja dan gaan de herinneringen weer even spelen

Liefs Joke en een fijne dag in je idylle

Monica zei

Chris, wat is dat toch waardevol van die mooie herinneringen aan je moeder, koester ze maar

inge zei

een heel mooie herinnering!bz

marcella zei

wat een dierbare vondst in jouw boekjes. Wat leuk dat je dat na al die jaren ineens ontdekt!

Marga (MarPie) zei

Wat heerlijk om dingen in je eigen huis opnieuw te ontdekken. Geniet er lekker van want het is toch best wel speciaal hoor.

Groetjes,
Marga♥

Hennie zei

Wat grappig dat je nu het woordje liefde opvalt, dit is een hele bijzondere boekenlegger ! ! !

Groetjes Hennie.

Antje uit Urk zei

Dat is leuk Chris, zo heb je nog meer in huis dan je dacht!
Geniet er maar van!
groetjes,

jolie zei

Wat een waardevol iets.. en "liefde" is goed te lezen. Succes met je voornemens wat Ufo,s betreft.