Het plaatje hierboven is gemaakt van een foto van maart 2006. Handen van vriendinnen van onze kerk die voor het eerst bezig waren met patchen en quilten. Deze foto gaf de naam "Quilts and Friends" aan mijn Blog. Ik vind het leuk om via dit Blog iets te delen over mijn quilt en andere -handwerkactiviteiten, maar ook te schrijven over mensen, familie en vrienden, en diverse zaken die je soms meemaakt. Je kan een opmerking achter laten als je dat leuk vindt en klikken op de foto's voor een vergroting.

Drie Generaties (vervolg)

Nog 4 blokken van de "Drie Generaties" quilt wil ik laten zien.

Blok 5, Oma Chrisje. Daar heb je oma Chrisje. Ze zit genoeglijk naast opa Chago, lekker uit te rusten op een tak. Om haar heen zit ook háár kroost en nakroost, maar ze babbelt en knuffelt met opa. Ze houdt niet meer zo alles in de gaten en dat hoeft ook niet meer. Haar kroost is óók verschillend. Er zijn zelfs wat 'vreemde vogels' bij. De boom waar oma en opa in zitten, was vroeger een jurkje van DD.

Blok 6, Scheepje op de levenszee. Als kind mocht ik vaak in de vakantie met mijn vader mee naar de Werf in Amsterdam. Vader maakte vissersboten zoals kotters en loggers. Ik was daar apetrots op. Van de kantoorjuffrouw kreeg ik altijd leuke spulletjes om mee te tekenen en ik mocht van haar wat lekkers halen bij de bakker op het hoekje. Als het mooi weer was, ging ik samen met mijn broer of met een vriendin in de roeiboot door de grachten in de buurt varen. Ook op de timmerzolder was het fijn spelen. Daar rook het altijd zo lekker. En bij de smid! Dat was het einde. Soms mocht ik ook mee de Noordzee op om een proefvaart te maken. Het spannendste was als je door de branding heen ging. Dan moest je je goed vasthouden.
Vader speelde vaak liederen op de piano. Geestelijke liederen. Eén herinner ik me nog heel goed, dat werd een lievelingslied: Scheepje onder Jezus' hoede. Dat eindigde met: en veilig strand voor 't oog. Als klein kind dacht ik dat vader zong: "en veilig Zandvoort ook!" Daar woonden we niet ver vandaan, haha.

Blok 7, De oogst. Mamma (DD) kan heerlijk koken, probeert van alles uit. Ondertussen gaat je leventje gewoon door. Je wordt wat ouder en meer ervaren. Het vlechten van de levensdraden gaat nog steeds door. Soms lijkt het eentonig, een herhaling van hetzelfde (blok2).Maar dan komt het moment dat je vruchten van je leven mag plukken. Tijd voor de oogst!

Blok 8, Venster van het verleden. De titel zegt genoeg. Oma Chrisje begint af en toe door het venster naar het verleden te kijken. Er is zoveel gebeurd. Allerlei kleuren: lichte en donkere. En wat een vormen: grote, kleine, rechte, scheve, scherpe hoeken, flauwe lijnen.... Ze begint ook meer omhoog te kijken..... Maar ook Mamma staat soms al voor dit venster. Nou, daar is niets mis mee. Het is goed af en toe te kijken naar waar je vandaan komt en waar je naar toe gaat. Dat helpt je bij het plannen maken voor je toekomst. Intussen blijft het leven vol kleur en perspectief. Gelukkig maar!

(Oeps, foutje. Dit logje was bedoeld voor morgen, dan had ik jullie gelijk een goed weekend willen wensen, ik heb het verkeerd gepland. Nu dan maar alvast: een heel fijn weekend en tot volgende week)


23 opmerkingen:

ria vogelzang zei

Prachtig, zulke mooie blokken!! Dat lijkt me leuk om ook eens een levensverhaal-quilt te maken.
Fijne dag, Ria.

Janet zei

Sjonge wat ontroerend mooi, knap dat je alles zo kunt verwoorden en laten zien in blokken. Wat zal die quilt waardevol zijn voor je DD/en haar DD.
Prettig weekend, groetjes Janet

AnitaS zei

Je verhalen bij de quilt zijn heel erg mooi.

Jenni zei

Wat omschrijf je dat toch allemaal liefdevol. De blokjes zijn stuk voor stuk kunstwerkjes, prachtig!

Inge zei

Leuk om ook dit vervolg te lezen! Je bent toch een echte verhalen vertelster, Chris.

Liefs,
Inge

Lida zei

Wat een geweldig verhaal zit eraan deze quilt, zo helemaal jij! Zowel de kleuren als de bedoeling erachter ben jij ten voeten uit! En ik vind die twee kleurige foto's helemaal jij en Chago! LOL! Fijn weekend, knuffel
Lida

margaquilt zei

Hallo Chris.
Je kunt het prachtig verwoorden.
En uitbeelden in dit quiltje.
Jij ook al vast een heel fijn weekend.
Groeten
Marga

katrien zei

Wat schrijf je mooi neer.
Heel mooi hoor.

Antje uit Urk zei

Ha,ha zandvoort voor het oog! Ik heb tranen in mijn ogen gelachen!
Een heel bijzondere quilt is het geworden! Ik heb genoten, Petje af voor deze quilt!
groetjes,

Floor zei

Nou...... af en toe naar het verleden kijken....
Het gebeurt al best vaak hoor Chris!
Maar dat is op "onze" leeftijd toch leuk?
De toekomst, dat weten we nog niet, en er is al zoveel verleden, en toen was het vaak leuk, tenminste dat onthouden we gelukkig het best.
Groetjes, en een fijn weekend,
Floor

Erna Peekel zei

Echt super. Leuk zo'n quilt met een pracht verhaal.

Groetjes,
Erna

Miny zei

Wat leuk kun je toch vertellen een genot om je blog te lezen.

Goed weekend!

Quiltblog Janine zei

Leuk, die verhalen over de blokken. Leuk te lezen.

Marga (MarPie) zei

dank je wel voor de uitleg van deze mooie blokjes. Heerlijk weer om dit te mogen lezen.
Voor jou en de jouwe ook een heel fijn weekend toe gewenst.

Groetjes,
Marga♥

Miranda zei

Wat heb je daar een schat van een memories quije gemaakt! Wat zal dat gekoesterd worden....je bent een getalenteerde dame Chris...Heerlijk en ook jullie een fijn weekend

mieke zei

Leuk hoor, deze quilt.
Die gaat nog jáaaaaaren mee.Fijn weekend.
Je kunt een verzonden blogbericht, met wijzigen ook weer terugplaatsen als concept !

MarianneD zei

Ach Chris,wat heb je daar een mooi verhaal van gemaakt...prachtig!
Mooi,zo'n levensquilt!

Petra zei

Wat een geweldige quilt, 3 generaties die hun levensgeschiedenis zien opgetekend in prachtige blokken. Heel mooi.

Marianne zei

Prachtige,kleurrijke blokjes,met een schitterend verhaal, Chris.
Mooi zo'n 3 generaties quilt.

Ida vilt creatief zei

Een prachtig quilt met een mooi verhaal, als ik dit zo zie en lees zou ik willen dat ik het quilten eerder ontdekt had, dan had ik ook van de kinderen kleding willen gebruiken om ieder een eigen quilt mee te geven. Lijkt me zo waardevol.

Marian zei

Wat maak je prachtige quilts!! Ik kwam toevallig op je blog terecht, maar ga nog even verder rondkijken. Hartelijke groetjes!
PS. 'Water en Vuur' vind ik tot nu toe de mooiste!

Ria van Kasteel zei

Verkeerd gepland of niet,ik vind het een geweldig stukje vol waarheden.

Lieve groeten van Ria ;0)

quiltlodge gerda zei

Wat heb je dat ontzettend leuk geschreven! begrijp dat je ook zo'n weerbarstige kroon hebt gehad? Ik hoop echt nog steeds dat het gewoon langzaam maar zeker geneest. groetjes