Het plaatje hierboven is gemaakt van een foto van maart 2006. Handen van vriendinnen van onze kerk die voor het eerst bezig waren met patchen en quilten. Deze foto gaf de naam "Quilts and Friends" aan mijn Blog. Ik vind het leuk om via dit Blog iets te delen over mijn quilt en andere -handwerkactiviteiten, maar ook te schrijven over mensen, familie en vrienden, en diverse zaken die je soms meemaakt. Je kan een opmerking achter laten als je dat leuk vindt en klikken op de foto's voor een vergroting.

Sand-dollar en Kerst


Ik had er nog nooit van gehoord, jullie misschien wel. De Sand-dollar. Hij stond op een kerstkaart die we kregen uit Amerika. Blijkbaar is de Sand-dollar een heel bekend symbool voor Pasen én Kerst. Er is namelijk een legende aan verbonden waar een mooi gedicht over is geschreven.
Maar wat is een Sand-dollar. Dat is de schelp van een weekdier dat op het strand van bijvoorbeeld Californié of Florida voorkomt. Een schelp met een bijzonder uiterlijk en met een bijzonder verhaal.


The Legend of the Sand Dollar

There's a lovely little legend
that I would like to tell,
of the birth and death of Jesus,
found in this lowly shell. 
If you examine closely,
you'll see that you find here,
four nail holes and a fifth one,
made by a Roman's spear.
On one side the Easter lily,
its center is the star,
that appeared unto the shepherds
and led them from afar. 
The Christmas Poinsettia
etched on the other side,
reminds us of His birthday,
our happy Christmastide. 
Now break the center open,
and here you will release,
the five white doves awaiting,
to spread Good Will and Peace. 
This simple little symbol,
Christ left for you and me,
to help us spread His Gospel,
through all Eternity.
De naam van de dichter is niet bekend.

In het 5e coupletje wordt verteld dat als je de schelp doormidden breekt er 5 witte 'duifjes' wachten om naar buiten te komen. Daar lijkt het ook inderdaad op. Kijk maar eens naar deze foto.


Zó bijzonder. Vijf witte 'botjes' in de vorm van een duifje.
Ik vond dit verhaal wel toepasselijk voor dit logje. Voorlopig even het laatste. Het is natuurlijk een drukke tijd voor iedereen en hier voor ons ook. Daarom wens ik jullie allemaal alvast fijne en heel gezellige kerstdagen toe en natuurlijk ook een goed, gezond en creatief 2012!!
Met heel veel liefs van mij.



21 opmerkingen:

Lida zei

Wat een mooi gedicht en wat een bijzondere schelp! Ik had er nog nooit van gehoord, maar waarom zou het verhaal van Jezus niet zijn weergegeven in de schepping? Heel mooi en toepasselijk.
Ik wens jou en je gezin heel fijne dagen en een heel voorspoedig en gezond 2012, knuffel
Lida

Lilian Pilar zei

Gracias Chris, por contarnos tan maravillosa historia...
Un gran abrazo y
FELIZ NAVIDAD!!!!!
Besitos
Lily

Annelies zei

Ik wens jullie hele gezellige kerstdagen en een gelukkig, gezond en creatief nieuw jaar toe !

Johanna Zweden zei

Wat schitterend is dit Chris, en wat een mooi gedicht erbij, heel bijzonder

Wij wensen jou en je familie ook heel fijne feestdagen toe en een heel gelukkig, gezond en liefdevol nieuwjaar, met veel inspiratie.
Liefs Joke

Marga (MarPie) zei

Vanaf deze kant ook hele fijne dagen een een gezond en gelukkig nieuwjaar.

Groetjes,
Marga♥

katrien zei

Héél mooi.
Ook voor jullie hele fijne kerstdagen en een gelukkig,gezond en creatief 2012

Jenni zei

Ik wil jou en de jouwen ook heel graag liefdevolle kerstdagen toewensen.

Miranda zei

He, die herken ik inderdaad vanuit ons leven in de States! Maar het verhaal en de duifjes zijn onbekend. Ik heb er zo een, waar een kerstservetje op de achterkant is geplakt...bijzonder leuk!

MarianneD zei

Wat een bijzonder verhaal Chris!
Ik ken de sand dollar maar het verhaal niet...
Hele fijne dagen met Chago en familie!

liefs,Marianne

AnitaS zei

Wat een apart verhaal, heel erg mooi. Ik wens jou en je familie prettige kerstdagen en een heel gelukkig en gezond 2012.

Floor zei

Wat prachtig! Wat is de natuur toch mooi!
En dat er dan 5 witte duifjes uitkomen als je hem doorbreekt, dat zie je duidelijk op de foto.
Wel jammer dat hij nu kapot is, maar heel apart, had er nog nooit van gehoord.
Groetjes en een fijne kerst.
Floor

margaquilt zei

Hallo Chris
Wat een mooi verhaal wat heeft de natuur dan nog veel verassingen in zich.
Ik had ook nog nooit hiervan gehoord.
Fijne feestdagen.
Groeten
Marga

mieke zei

Een mooi verhaal.
Ook voor jullie fijne feestdagen.
grtjs Mieke

Nelleke zei

Hallo Chris ook ik wil jou en je familie hele fijne feestdagen en bovendien een gezond nieuw jaar toewensen.Wil ook even vertellen dat ik bijzonder van je verhalen geniet ook al reageer ik niet altijd toch ben ik een fan van je en ik hoop dat ook nog lang hier te doen.Groetjes Nelleke

Ida vilt creatief zei

Het hele verhaal van de Sand dollar ken ik niet, maar nu wel. Erg mooi!
Jullie ook hele fijne kerstdagen/verjaardag en een gelukkig creatief, gezellig Nieuwjaar.

Antje uit Urk zei

Weer wat geleerd!, ik kende de schelp niet. En alvast gefeliciteerd met de verjaardg van je man!
groetjes,

Willy zei

Wat een bijzondere schelp Chris.
Ik wens jou, Chago en jullie gezin een fijn kerstfeest en een heel mooi 2012.
Lieve groet Willy

willeke zei

Prachtig verhaal en evenmooie schelp!

hele fijne fagen Chris en Chago en uiteraard alle goede voor 2012!

groetjes,

Saskia zei

Wat een bijzonder verhaal over een bijzondere schelp.
Chris en Chago, heel fijne kerstdagen en een prachtige verjaardag gewenst!
Saskia & Piet

Elly L zei

Wat een mooi verhaal.
Ik wens jou en Chago een mooie Kerst.
Lieve groetjes Elly

marcella zei

ik klikte op het schelpje ('You might also like') en vond dit oude berichtje alsnog. Ik heb het kennelijk gemist rond de drukke feestdagen. Mooi verhaal. Ik kende het schelpje en heb ze zelfs wel eens in handen gehad. Dat er zo'n bijzonder verhaal aan vast zat wist ik niet. Evenmin kende ik de vijf botjes binnenin de schelp. Dank voor dit mooie verhaal.