Het plaatje hierboven is gemaakt van een foto van maart 2006. Handen van vriendinnen van onze kerk die voor het eerst bezig waren met patchen en quilten. Deze foto gaf de naam "Quilts and Friends" aan mijn Blog. Ik vind het leuk om via dit Blog iets te delen over mijn quilt en andere -handwerkactiviteiten, maar ook te schrijven over mensen, familie en vrienden, en diverse zaken die je soms meemaakt. Je kan een opmerking achter laten als je dat leuk vindt en klikken op de foto's voor een vergroting.

Modern leesplankje?

Ik weet nog heel goed hoe ik heb leren lezen: met het Aap-Noot-Mies leesplankje. Bij juffrouw Otto in de 1e klas in een houten noodgebouwtje in Amsterdam. Wat een lieve vrouw was dat, net als juffrouw Dickhout in de 2e. Ik vergeet ze nooit meer. Net als het gekraak van de houten vloeren en de geur van hout. Een heerlijke start van mijn schoolcarrière. Dat plankje kent iedereen wel, ook al heb je het nooit zelf gebruikt.


Mijn dochter leerde het met een Boom en Roos en Vis met hetzelfde goede resultaat. Maar wisten jullie dat ze bezig zijn een totaal nieuw en modern leesplankje te ontwikkelen? Iets wat helemaal past in deze tijd en de kinderen van deze eeuw meer aanspreekt dan een Noot of Jet of Does of Vis .... Kijk, dit zou het kunnen worden:


Tja, je moet toch met je tijd meegaan. Maar of dit serieus is? Ik weet wel zeker van niet hoor, maar ik vond het wel leuk om even te laten zien.



Nog heel erg bedankt voor jullie leuke respons op mijn vorige logje en voor jullie stemmen! Ik val niet in de prijzen, maar kreeg toch heel wat stemmen en vond het gewoon leuk om een keer mee te doen.


18 opmerkingen:

marijke's crea zei

Ben van 1958 en heb echt met het aap noot mies plankje leren lezen met een rond doosje voor de letters heb ook nog geschreven met een kroontjespen en de inktpot in de lessenaar met bijdehand de inktlap voor de spettertjes.... weet nog goed dat we ineens over gingen van inkt naar een bic pen... die vlekten ook hihi!
groetjes Marijke

Anita - Vlijtige Handjes zei

Ik kan me het plankje niet zo meer herinneren, ik ben van 1959. Maar wel de blauwe letterdoos en kroontjespen en later de Bic-pen. Ik heb nu nog een hekel aan deze pennen. Ik heb het Tilburgs leeplankje een variant. Misschien ook wel leuk voor een blogje.
groetjes Anita

Miranda zei

Heerlijk grapje...

Miranda zei

Heerlijk grapje...

Ria zei

Ik heb leren lezen uit een boekje
O O M. De O's waren rookworsten bij de slager. Dit was begin 50iger jaren. Wat worden we toch al oud haha (gelukkig maar).

De leesplank met aap, noot, mies hangt geborduurd door mijn moeder al 35 jaar bij ons aan de muur. En nog steeds kijk ik er met veel genoegen naar.

Goede feestdagen toegewenst Chris voor jou en die je lief zijn.

Groetjes uit een zonnig Rotterdam Ria.

Johanna Zweden zei

Schitterend die van de computer, hoe komen ze erop
Ik heb mijn plankje nog en de letters
Fijne dag groetjes Joke

Ell@ zei

Wat een heerlijk nieuw leesplankje! Hij zal het hoogstwaarschijnlijk niet gaan worden, maar je moet er maar opkomen zeg! Ik heb er smakelijk om moeten lachen.
Groetjes Ella

AnitaS zei

Ja hoor, van dit leesplankje heb ik leren lezen. Zouden de mensen over 50 jaar ook met zo'n nostalgisch gevoel naar dat moderne leesplankje kijken?

Lida zei

Ik kreeg het onlangs ook toegestuurd en heb er met weemoed naar gekeken! Ik zat op een vrij nieuwe en moderne school en leesplankjes hadden wij niet meer, ook geen platen van Jetses, maar wel een heel lieve juf en non in eerste en tweede klas! Fijne dag,
Lida

Monica zei

Wat leuk dit moderne leesplankje :-)

Willy zei

Leuk om te zien, maar doe mij de oude maar.
Groetjes

petronella zei

Ach ja, je moet mee met je tijd hè? Het gekke is dat ik me niet kan herinneren of ik ook het plankje heb gehad, er hingen wel woordjes voor in de klas, zoals nu, en of ik met lettertjes heb "gespeeld"?
Mijn juf uit de eerste klas herinner ik me nog wel goed, gek hè, dat er toch dingen zijn die "weg" zijn;
Fijne dag!

margaquilt zei

Wat jammer dat je niet in de prijzen bent gevallen misschien een andere keer.
leren lezen was voor mij geen straf als ik tijd heb zit ik nog graag te lezen.
Tegenwoordig gaat alles anders misschien beter???.
Maar het lezen hebben wij ook wel onder de knie gekregen niks mis mee toch.
Groeten
Marga

mieke zei

Het aap noot mies gebeure ben ik aan het borduren.
Ik zal deze week wel een keer een foto plaatsen.
grtjs Mieke

Marga (MarPie) zei

Het plankje stond als poster bij ons op school vroeger. Pim en de vis dat is van de tijd van de dochters. Was zo leuk dat ze thuis kwamen en met het hakken en plakken het woord PIS hadden geleerd. Ach wie weet wat de toekomst brengt voor de nieuwe generatie.

Groetjes,
Marga♥

Floor zei

Leuk dat "echte" leesplankje!
Ik heb het hier nog thuis, met de bijbehorende lettertjes.
Dat nieuwe vind ik heel grappig.
Zou zo maar kunnen, maar of dat 6 jarige aanspreekt?
Zal eens aan mijn kleindochter vragen of ze het allemaal al snapt.
Zij is op de computer al verder dan oma, maar dat is niet zo heel moeilijk hoor haha!
Groetjes,
Floor

marijna zei

We meoten toch mee met onze tijd!! Ik heb helemaal een ander soort lezen geleerd. Dat ging met leeplaten! Nooit meer ergens terug kunnen vinden. En hoe de leesmethode heet, weet ik ook niet.

MarianneD zei

HHaha,het zou niet eens zo gek zijn in deze tijd...als je die kleine ukkepukken al achter de computer bezig ziet....;-)