Het plaatje hierboven is gemaakt van een foto van maart 2006. Handen van vriendinnen van onze kerk die voor het eerst bezig waren met patchen en quilten. Deze foto gaf de naam "Quilts and Friends" aan mijn Blog. Ik vind het leuk om via dit Blog iets te delen over mijn quilt en andere -handwerkactiviteiten, maar ook te schrijven over mensen, familie en vrienden, en diverse zaken die je soms meemaakt. Je kan een opmerking achter laten als je dat leuk vindt en klikken op de foto's voor een vergroting.

Liedjes op de Rabat

Vandaag is mijn vriendin Larissa uit Wit Rusland jarig, 70 jaar! Ze loopt een half jaartje voor op mij... Een geweldig en heerlijk mens. Het is al weer bijna 20 jaar geleden dat ik haar voor het eerst ontmoette.....in Alkmaar. In juli 1992 waren Chago en ik 3 weken bij haar thuis te gast. Oh, wat hebben we veel gezien en genoten. Kijk, dit is ze in haar keukentje van 2x2 meter.


Ze zegt altijd dat 'haar benen niet thuis wonen'. En dat klopt ook wel, want ze vindt het heerlijk haar kinderen of andere mensen te helpen en te bemoedigen. Deze foto is een van mijn favorieten omdat hij de liefde die zij wil delen zo goed weergeeft.


Een hele grote verrassing voor ons was, dat ze ons voor 5 dagen meenam naar Moskou, naar haar zus, die daar woont. We bezochten het Kremlin, het Rode Plein en de schitterende kleurrijke Basilius kathedraal. En de Rabat. Als ik daar aan terugdenk schiet ik nog steeds in de lach. De Rabat is een lange brede straat vol met kraampjes die uitpuilen van de matroiska's en allerlei typisch Russische souvenirs. Speciaal voor de toerist.


Wij wilden natuurlijk wat kopen, maar dat mocht niet van Larissa: Nee, jullie blijven hier, ga maar wat rondkijken, ik ga de kraampjes langs want mij kunnen ze niet afzetten! En weg was ze. Wij op ons gemak overal gekeken en zelfs in een piepklein cafeetje échte koffie voor 4 cent gedronken. Ze bleef lang weg en wij werden moe. Daarom gingen we lekker tegen de pui van een huis zitten, op de stoep. Mensen kijken. Chago's knalblauwe honkbalpet lag ook op de stoep. En hoe het kwam, ik weet het niet meer, maar ineens waren we heerlijk Nederlandse liedjes aan het zingen.
En toen gebeurde het! Iemand gooide een roebel in de pet. Toen gaf iemand een speldje met Lenin er op. Er kwamen meer lui, meer speldjes. Maar toen wilden ze wel een speldje ruilen voor een balpen. Ha! Ik had een tas vol! Want we wisten dat de mensen daar toen heel graag pennen wilden hebben. O o o, wat hadden we een plezier.
Eindelijk, na uren, kwam Larissa weer terug. Met lege handen en lege tas. Niks, zei ze, ik heb helemaal niks. Maar toen begon ze te lachen en vanuit de V-hals van haar gebreide pullover haalde ze het een na het andere pakje te voorschijn. Ook dit hele speciale, als cadeautje voor ons:



Een prachtig en duur(!) gelakt doosje, typisch Russisch beschilderd met een Troika, een driespan van paarden. Het staat al die jaren al op mijn toilettafel.


En dan nog een leuke foto: Chago op de knieën op een stapeltje tapijten in het grootste en mooiste (en toen bijna lege) warenhuis van Moskou. Jawel, hij heeft er een gekocht hoor en hij moest hem als een baby dragen op de terugreis.


En tot slot nog een foto van mijn vriendinnetje en mij met op de achtergrond Grodno, de stad waar Larissa woont. Nu weten jullie gelijk waar het fotootje van mijn profiel vandaan komt....


O jee, zie je nou wat er gebeurt als ik over Larissa of Wit Rusland begin?! Een ellenlang log. Dus ik stop er nu maar gauw mee.


26 opmerkingen:

Ell@ zei

O Chris, wat een heerlijk verhaal! Ik zie het helemaal voor me, jullie daar zingend en geld verdienend. En mijn dag begint op deze manier met een heerlijke lach.
(En natuurlijk gefeliciteerd met je lieve vriendin!)
Groetjes, Ella

Lida zei

Wat had ik dat graag gezien! Jullie tweeën daar zittend en maar Nederlandse liedjes zingen! En waar is die roebel gebleven? Mooie en fijne herinnering, dus ik hoop dat jullie nog eens naar haar toe kunnen gaan en weer zoveel plezier zult hebben, meis van harte gefeliciteerd met een bijzondere vriendin! Knuffel
Lida

Annelies zei

Als ik dat lees kan ik heel goed begrijpen dat ze je heel dierbaar is.
Van harte gefeliciteerd met haar verjaardag !

Anoniem zei

Wat eeen heerlijk verhaal en die kan nooit te lang zijn als het over zulke mooie herinneringen en dierbare vriendin gaat.
Van harte gefeliciteerd met haar.
Groetjes Marjan

Ida vilt creatief zei

Wel heel erg leuk om te lezen hoor! En wat een prachtig verhaal, nederlandse liedjes op russische grond wat beloond wordt met speldjes haha

AnitaS zei

Voor mij kan je verhaal niet lang genoeg zijn hoor. Het is heerlijk om deze verhalen te lezen. Gefeliciteerd met je vriendin.

Willy zei

Voor mij had je nog door mogen vertellen, het leest heerlijk weg, mooi verhaal.
Gefeliciteerd met Larissa.

Monica zei

Oh, wat een heerlijk verhaal, en voor mij heel herkenbaar, in augustus '92 waren ook wij in Moskou, jammer dat wij jullie niet hebben horen zingen :o) Ook wij logeerden bij een lieve kennis waar wij nog jaren mee correspondeerden, de taal en de dure tolken hiervoor heeft dit een beetje doen verwateren. Maar de herinneringen blijven!

sylvia zei

geeft niks, hoor, dat het een lang verhaal was, want het was leuk, lief en hartverwarmend!

petronella zei

Weer een gezellig verhaal, zo reizen we achter de computer toch maar heel wat af! Fijne dag!

Anita A zei

Gelukkig gaat het tegenwoordig wat beter met jullie, ik heb in ieder geval nog geen van jullie tweeën met een petje zien zingen en bedelen,...........
Wat fijn dat zelfs een vriendschap op afstand zulke fijne gevoelens oproept!!

quiltlodge gerda zei

ellenlang, maar echt niet te lang hoor. Leuk om te lezen!

Heleen zei

Een heerlijk logje. Je liefde en passie straalt er vanaf! Ik heb hem met veel plezier 2 keer gelezen.

Johanna Zweden zei

Дорогая Лариса

Желаю Вам из Швеции, очень С Днем Рождения, с любовью и здоровьем.
Поздравляю.
Подругу Криса Шутка

Chris ook jij gefeliciteerd met Larissa,
Wat een mooi verhaal Chris en wat een bijzondere vrouw.

Ik vind het woord Rabat, mooi, want dat betekent koopjes.

Wat en schitterend herinneringen Chris, koester ze maar, want zulke vriendschappen komen niet vaak meer voor
Knuffel Joke

Anita - Vlijtige Handjes zei

Wat een leuk verhaal. Er mag wel een vervolg komen hoor. Hartelijk Gefeliciteerd met je vriendinnetje.
Groetjes Anita

Wieke van Keulen zei

Je foto herkende ik meteen, maar ik wist niet waar ik je kon vinden. Via Lidas blog via een linkje eindelijk gevonden. Wat een gezellige blog en wat een enig verhaal. Ik heb even door je blog gescrolld en zie dat ik hier veel vaker ga komen en e.e.a zal teruglezen/kijken. Dank voor zoveel moois!

inge zei

een prachtig verhaal van een prachtige vriendschap!

Dekenstikster zei

Gefeliciteerd met je lieve vriendin!koester je vriendschap!

Shirley zei

Wat een heerlijk verhaal vol liefde en lol, dierbare herinneringen tastbaar door dat mooie doosje.

foekie's fashion zei

wat een heerlijk verhaal en een lieve vriendin, die moet je koesteren he. Groetjes van Joke

Floor zei

Fijn is dat hè, als een vriendschap zo lang duurt en nog steeds hecht is!
Dus jouw foto is al bijna 20 jaar oud?
Dat wordt tijd voor een nieuwe dus, of herkennen we jou dan niet meer?
Hoe is het met het kleed, ligt dat er nog steeds?
Groetjes,
Floor

Ria van Kasteel zei

Hoi Chris wat een geweldig verhaal, ik heb ervan genoten.

Lieve groetjes en een knuffel van Ria ;0))

Antje uit Urk zei

Wat een leuk verhaal!! En dan dat zingen..daar had ik ook even naast willen zitten! Fijn dat je zo'n fijne vriendin hebt!
groetjes,

marijna zei

Pracht verhaal Chris! Dat is genieten als je dit leest. en wat een prachtig gelakt doosje kreeg je van haar! Ze zijn zo mooiiiii. Ik heb een heel kleintje. Prachtig.

Marga (MarPie) zei

Gefeliciteerd met je vriendin. Dat het een lang logje is geworden is helemaal niet erg hoor, mag al je verhalen heel graag lezen.

Groetjes,
Marga♥

jolie zei

Een heerlijk verhaal wat weer laat zien hoe goed wij het hebben.