Het plaatje hierboven is gemaakt van een foto van maart 2006. Handen van vriendinnen van onze kerk die voor het eerst bezig waren met patchen en quilten. Deze foto gaf de naam "Quilts and Friends" aan mijn Blog. Ik vind het leuk om via dit Blog iets te delen over mijn quilt en andere -handwerkactiviteiten, maar ook te schrijven over mensen, familie en vrienden, en diverse zaken die je soms meemaakt. Je kan een opmerking achter laten als je dat leuk vindt en klikken op de foto's voor een vergroting.

Thanksgiving

In Amerika wordt vandaag Thanksgiving gevierd (4e donderdag in de maand november). Iets om eens even bij stil te staan. In mijn dagboekje las ik "The General Thanksgiving" en heb dat voor een keer bij mijn Nadenkertje gezet. Ook moest ik aan mijn speciale quilt "1000 x Dank" denken.


Een quilt, gemaakt in een moeilijke tijd en waar ik veel bijzondere herinneringen aan heb. Neem nou al die lapjes, 1000 verschillende en dan nog 2 dezelfde. Ongeveer 700 van die lapjes kreeg ik van vriendinnen, kennissen en een buurvrouw en 80 er van komen van een héle speciale plek. Ik noemde ze mijn 'troostlapjes'.

Over die 80 lapjes. Op een ochtend in augustus 2003 stonden mijn vriendin Larissa en ik als haringen in een ton in de bus in Grodno, Wit Rusland. Heen en weer geslingerd terwijl de chauffeur alle gaten in de weg probeerde te vermijden. Larissa had weer onverwacht een plan bedacht: We gingen naar een School voor textiele werkvormen. Ze wist dat ik gek was van lapjes. Ik had een paar gepatchte 'grijpertjes', pannenlappen, mee om weg te geven. Ik had er al heel wat uitgedeeld. Zoals overal daar werden we héél hartelijk ontvangen door een kennis van Larissa en mochten we de hele school zien. Ik heb er een paar foto's van gescand:




Op de onderste foto een leraar. Op deze school worden ook vlaggen genaaid voor festiviteiten en ook de Wit Russische vlag. Er lagen rollen met meters en meters stof, dat snap je wel. Aan het eind van de rondleiding werd ik naar een speciaal lokaal gebracht, kreeg een schaar in mijn hand gedrukt, werden er allemaal grote zakken met restanten stof uit de kast gehaald en mocht ik daar naar hartelust stukken uit knippen!!! Er zaten ook kleine werkstukken bij, zoals kragen met een borststukje of ingenaaide zakken. Die mocht ik in zijn geheel meenemen. Geweldig! Zo hartelijk en gastvrij.

Een paar dagen later was ik op bezoek bij een jonge moeder in een houten huisje. Alleen te bereiken via zandpaadjes en een boomstam als bruggetje over een water. En wat lag daar op de grond? Een rond kleed, gepatcht van allemaal stropdassen!


Zo zijn er altijd fijne dingen om aan terug te denken en heel veel dingen om dankbaar voor te zijn!


24 opmerkingen:

Lida zei

Wat een prachtige quilt met een schitterende achtergrond en dat kleed van stropdassen is echt heel bijzonder! Ja we hebben veel om dankbaar te zijn!
Fijne dag, knuffel
Lida

ria vogelzang zei

Heerlijk om je verhaal te lezen! Wat een fijne herinnering,
Het is goed om te bedenken dat er zoveel is om dankbaar voor te zijn!
Fijne dag, Ria.

Rina zei

Wat een mooie quilt met een nog mooier verhaal erbij. Leuk dat je dit wilt delen met ons.

Ans zei

Wat een mooi verhaal Chris. Dat is altijd zo rustgevend, een quilt in je handen en dan je gedachten op de vrije loop. Fijne dag verder, groetjes, Ans

Miranda zei

Wat voel ik me dan toch altijd "klein" worden bij het lezen van zulke verhalen...en besef telkens weer dan we erg boffen! Happy thanksgiven ook voor jullie Chris! Knuffels

Anita A zei

Wat een verhaal Chris, en dat kleed van stropdassen, geweldig.
fijne dag!!

Quiltendewilma zei

Prachtige quilt en bedankt voor het delen van je verhaal,..

Johanna Zweden zei

Wat een bijzonder verhaal Chris, dank je wel dat je dat hebt willen delen
Wat een bijzonder quilt is het geworden, en ja met veel herinneringen
Groetjes Joke en een fijne dag

quiltlodge gerda zei

Wat een waanzinnig mooie quilt! En ook nog een mooi verhaal over Wit Rusland. Zo leren we steeds een beetje meer over dat land. Dank je wel.

foekie's fashion zei

Mooi verhaal bij een mooie quilt, we hebben veel om dankbaar voor te zijn en moeten daar wat meer bij stilstaan. Bedankt voor het delen en groetjes van Joke

sylvia zei

Hallo lieve Chris, wat een prachtige belevenis!! En jij maakte er weer zo'n mooie quilt bij, wat ben je toch een begenadigd quiltster!
Laten wij hier in Nederland ook onze zegeningen tellen........
niet alleen vandaag, maar elk moment van de dag!
En nee, dat valt niet altijd mee, maar door sommige gebeurtenissen wordt je weer even op het spoor gezet.
liefs, Syl

Willy zei

Een bijzonder verhaal Chris en prachtige quilt en ook die van stropdassen. Fijn dat je dat vandaag met ons deelt.
Lieve groet,

Monica zei

Chris, wat een mooi verhaal en wat een lieve quilts, en inderdaad zijn er veel dingen om gelukkig mee te zijn

katrien zei

Prachtig verhaal,en wat een mooie quilt.

AnitaS zei

Wat een mooi verhaal heb je geschreven. Voor mij is er zoveel om dankbaar te zijn. Nadat we afgelopen jaar in Roemenie wat projekten hebben bezocht weet je het heel zeker. Ik ben een bevoorrecht mens.

Antje uit Urk zei

Wat een bijzonder mooi verhaal Chris! Ik weer even niet wat ik zeggen moet verder, er spreek veel dankbaarheid uit.

Een lieve groet uit Urk.

inge zei

een prachtige quilt (ooit wil ik ook eens een babyblock maken) met een nog mooier verhaal!

MarianneD zei

Een mooi verhaal Chris! Ja,Thanksgiving is een amerikaanse feestdag maar ik heb ooit eens een kalkoentje van vilt gemaakt waarop de staart kleine kaartjes konden worden vastgemaakt,daarop schreven we allemaal waarom wij wilden danken...de meisjes waren toen nog klein maar de kaartjes heb ik nog,zo leuk om ze nog eens te lezen...
En het kalkoentje staat hier in de keuken!

Inge zei

Hoi Chris,

Wat laat je hier een prachtige quilt zien en wat een bijzonder verhaal vertel je daarbij. Dat is jou wel toevertrouwd. Ik geniet er altijd van.
Leuk ook, de stropdassenquilt. Heel apart om zoiets tegen te komen.
Ook ik heb veel om dankbaar voor te zijn en heel veel fijne dingen om aan terug te denken, net als jij!

Liefs,
Inge

Marga (MarPie) zei

Schitterende quilt Chris, bij mijn lijst van alles waar ik dankbaar voor ben sta jij ook, dat het zo heeft mogen zijn dat jij op mijn pad bent gekomen, dank je wel daarvoor.

Groetjes,
Marga♥

mieke zei

Een bijzonder verhaal en een hele mooie quilt.
Het stropdassen kleed is ook leuk.
grtjs Mieke

Heleen zei

Wat een schitterende quilt! En het verhaal er achter maakt het nog veel mooier. Heel bijzonder.Bedankt.

Floor zei

Wat een leuk verhaal, en wat een prachtige quilt heb je gemaakt destijds.
Zoveel verschillende lapjes met herinneringen.
Dat is vast steeds genieten als je naar de quilt en al die lapjes kijkt.
Groetjes,
Floor

marijna zei

Wat een bijzonder verhaal is dit weer. Heel bijzonder kleed gemaakt van de stropdassen!