Het plaatje hierboven is gemaakt van een foto van maart 2006. Handen van vriendinnen van onze kerk die voor het eerst bezig waren met patchen en quilten. Deze foto gaf de naam "Quilts and Friends" aan mijn Blog. Ik vind het leuk om via dit Blog iets te delen over mijn quilt en andere -handwerkactiviteiten, maar ook te schrijven over mensen, familie en vrienden, en diverse zaken die je soms meemaakt. Je kan een opmerking achter laten als je dat leuk vindt en klikken op de foto's voor een vergroting.

Vingerhoedjes en Zandsculpturen

De meesten zaten in de goede richting hoor, op mijn vraag in het vorige logje wat deze dingetjes zijn. Het heeft inderdaad met vingerhoedjes te maken.
De linkse is een reproductie van een ringvormig vinger'hoedje' uit de Middeleeuwen. Die werd gebruikt om met de zijkant van de vinger de naald door grof materiaal te drukken. Ook in de Romeinse tijd werden zulke ringetjes wel gebruikt.
De rechter is een reproductie van een vingerhoedje uit de Romeinse tijd. Tijdens onze vakantie in Limburg zagen wij er eentje in een vitrine met naalden en andere attributen, die opgegraven waren. Enig. Dat was in het Thermenmuseum in Heerlen. Ontzettend leuk en echt de moeite waard! Het ringetje kocht ik in Kasteel Hoensbroek, dat wij van boven tot onder hebben bekeken. Buiten hebben we vol bewondering naar de zandsculpturen staan kijken. Wat is dat knap zeg!! Weet je dat daar workshops in gegeven worden, zelfs voor senioren!! Kijk HIER maar eens. Allerlei reproducties van vergane tijden kan je via DEZE site bestellen.
Ik kan het niet laten om een paar fotootjes van die zandsculpturen te laten zien.











Vind je ze niet prachtig?!


15 opmerkingen:

Anita A zei

Hoi Chris,
Ik zat er dus niet ver naast. Wat zijn die zand sculpturen mooi he?!

Rina zei

Schittereend, wat een geduld zal daar voor nodig zijn om dit te maken.

willeke zei

Geweldig mooi inderdaad!!!!


groetjes,

Floor zei

Wat schitterend die zandsculpturen!
Eigenlijk moet je toch een echte beeldhouwer zijn om dat te kunnen.
En zo jammer dat het niet blijvend is.
Groetjes,
Floor

Lida zei

Ja die zijn echt schitterend en de mensen die ze maken zijn echte kunstenaars! Mooie foto's, knuffel
Lida

Antje uit Urk zei

Prachtig dat thermenmuseum! Daar ga ik eens met de kinderen heen! Wij zijn afgelopen vakantie naar Archeon in Alphen aan de rijn geweest met de kinderen, dat was ook heel leuk en leerzaam.

Die sculpturen zijn ook zo mooi, een hele kunst, er zijn zoveel factoren die meewerken moeten wil dit lukken.

De website met namaak historische spulletjes laar ik maar niet aan mijn oudste zien....anders maakt hij z'n zakgeld er aan op!
Wel heel goed bedacht, lijkt me big business!
Groetjes en het was weer een heerlijk logje!

AnitaS zei

Wat zijn de zandsculpturen prachtig. Mooie foto's heb je ervan gemaakt.

Anita - Vlijtige Handjes zei

Prachtige sculpturen. En wat een geduld...... gelukkig kun je met een quilt weer alle kanten op en spoel je het niet weg.
Groetjes Anita

mieke zei

Heel mooi, het is zo knap wat ze met dat zand kunnen doen.

Leuk, dat je die ' nep ' vingerhoedjes hebt kunnen kopen.
grtjs Mieke

katrien zei

Prachtig die zandsculpturen.

Johanna Zweden zei

Wat schitterend Chris, ongelofelijk wat ze kunnen bouwen van zand.
Groetjes Joke

Willy zei

Wat zijn die vingerhoedjes mooi, die link ga ik nog eens beter bekijken.
De zandsculpturen zijn prachtig, zo knap gemaakt vind ik ze altijd.
Fijne dag,

Marijna zei

Wat leuk dat jullie daar ook geweest zijn. wij waren er in het voorjaar. Alleen de sculpturen waren er toen niet. Wel de olifanten in het cantrum van Heerlen. De foto's staan op mijn ouide blog waar ik nog niet bij kan.

Marga (MarPie) zei

Mooie beeldhouwwerken zijn het van zand, vind dat erg knap. dank je wel dat je ze laat zien.

Groetjes,
Marga♥

P.s. hoop dat het nu wel werkt, vanmiddag op mijn werk kon ik geen reactie achterlaten, iets met cookies of zo.

MarianneD zei

Wat geweldig die zandsculpturen! Ik heb er ooit eens een paar gezien in Den Haag,kon het niet laten om daar ook foto's van te maken...;-)
Leuk die ringetjes...