Het plaatje hierboven is gemaakt van een foto van maart 2006. Handen van vriendinnen van onze kerk die voor het eerst bezig waren met patchen en quilten. Deze foto gaf de naam "Quilts and Friends" aan mijn Blog. Ik vind het leuk om via dit Blog iets te delen over mijn quilt en andere -handwerkactiviteiten, maar ook te schrijven over mensen, familie en vrienden, en diverse zaken die je soms meemaakt. Je kan een opmerking achter laten als je dat leuk vindt en klikken op de foto's voor een vergroting.

Een zomers dagje in de tuin

Gister heb ik weer eens heerlijk in de tuin gezeten, tot 's avonds 11 uur. Als je rustig de tijd neemt, zie je zoveel om je heen gebeuren. Een poosje terug, toen het ook zulk heerlijk weer was, heb ik ook een dag uren alleen maar gezeten en gekeken. Met de camera in mijn hand, dat wel. We hadden een merelnest in de vuurdoorn naast de keukendeur. Een week of twee daarvoor kwam een van de jongen uit het nest gekropen en ging urenlang aan de buitenkant alles in zich op zitten nemen. We konden zo langs hem heen lopen. Chago doopte hem Calimero.


Pa en ma merel hadden het maar druk met de kleine. Kijk eens, pa zit boven op ons oelebord te roepen: etenstijd!


En daar komt Calimero, moet je eens zien hoe hij al gegroeid is. Hij loopt bedelend achter pa aan, en jawel, daar krijgt hij een lekker hapje.







Ondertussen zit mamma merel te denken: zal ik eens een bad gaan nemen? Ja, dat doe ik. En ze plonst en spettert in de vijver. Terwijl ik zo lekker rond zit te kijken, zie ik ineens een kikker (of pad?) onder de poort door kruipen. Hij hobbelt ook richting vijver, even kijken of het water er goed uit ziet en hup, daar gaat hij. Even later zit hij lekker op een blad.



Ik denk dat hij een meisje zocht, misschien de schoonheid op het rechter fotootje wel. De vissen trekken zich er niet veel van aan. Die gaan hun eigen gangetje. Hier zwemt de tweeling Castor en Pollux, het jonge broedsel van vorig jaar. De schrijvertjes zorgen er voor dat het wateroppervlak nooit glad is. Moet je kijken hoe de zon schittert op de plekjes waar de pootjes rusten.



Dan hoor ik ineens het schelle en ratelende liedje van het winterkoninkje. Ja, daar zit hij, boven op het klimrekje. Het is verbazingwekkend dat zo'n klein vogeltje zoveel geluid kan produceren. Hij heeft een nestje gemaakt in de klimhortensia en probeert nu een vrouwtje te verleiden.

Kijk eens hoe hij zich kan aanstellen! Dat is toch geweldig!


Ondertussen hebben pa en ma merel een nieuw nest, ook in de klimhortensia, gemaakt. Daar zaten al 2 jongen in, maar laatst met de storm is het nestje met vogeltjes er uit gewaaid. Zo jammer. Moeder merel is nu weer terug naar haar oude nestje en probeert het voor de 3e keer. Ik heb diep respect voor hun volharding.

19 opmerkingen:

ineke offenberg zei

Heerlijk dat jij ook zo hebt genoten van een prachtige dag,ik heb genoten van mijn twee kleindochters die heerlijk in het zwembadje lagen plonzen en oma kon haar boek uit lezen groetjes uit een nat Bergen het was van korte duur Liefs Ineke

Marianne K. zei

Schitterend verhaal met mooie foto's.
Prachtig dat je het winterkoninkje in vol ornaat vast hebt kunnen leggen.
Groetjes, Marianne K.

yvom zei

Oh Chris dat was even echt genieten, En die ene "kikker" is toch echt een pad hoor. En wist je dat als een schrijvertje op het water kan "lopen" dat betekent dat het water goed is? Dan is de oppervlakte spanning goed en dat betekent weer dat er geen vervuiling in het water is. Als een sloot bijv. zo is vervuild dat daar door de oppervlaktespanning van het water verandert, dan verdrinkt het schrijvertje....

Willy zei

Chris wat een heerlijk dagje in jullie tuin, waar zoveel te beleven valt.
Groetjes

foekie's fashion zei

chris, wat heb jij een heerlijke dag gehad en wat een zalige tuin heb jij. Groetjes van JOke

q.lodge gerda zei

Chris, wat een prachtig verslag van al het leven in je tuin. Bij mij heb ik helaas gister een mereljong moeten begraven. Ik had hem 's morgens al zien lopen, helemaal in zijn eentje en ik kon ook vlak langs hem heen lopen zonder dat hij opvloog, maar ja ik durfde hem ook niet op te pakken want onze dierenarts vertelde mij eens, dat dat al zoveel stress voor zo'n vogeltje op kan leveren dat het daardoor al overlijdt. Tja... Hij was niet zichtbaar gewond, maar kennelijk dus toch ook niet in orde. Ik heb hem lekker rustig onder de heg laten zitten, maar gisteravond lag hij dood onder een roos. Word ik dan toch weer een beetje triest van.

Annelies vdB zei

Ik herken dat. Heel rustig in de tuin zitten en de natuur om je heen in je opnemen. Heel rustgevend.

Anita zei

Wat heb je weer een mooi verhaal geschreven met mooie foto's. Heerlijk he eindelijk weer zo'n mooie dag.

Floor zei

Volgens mij heb je helemaal niet zo rustig gezeten gisteren, maar heen en weer gelopen met je fototoestel!
Maar wat een leuke foto's! Ik heb het lekker een beetje meebeleefd, dank je wel!
Dat padje is een pad inderdaad en die andere een kikker, dus dat gaat niet samen, jammer.
Dat winterkoninkje is een schatje, ik dacht eigenlijk dat die hier alleen in de winter waren, ik zie ze 's zomers ook nooit.
Gezellige tuin heb je hoor!
Groetjes,
Floor

MarianneD zei

Wat een heerlijk log!
Ja,je ziet veel als je gewoon gaat zitten en kijken hxe9?
Fijn dat je daar net zoals ik zo van kan genieten!

Lilian Pilar zei

he vuelto, ya ha terminado mi mudanza, estoy en casita nueva y hoy me han colocado internet.....
un gran abrazo
Lilian Pilar

Saskia zei

Prachtige foto's!

IngridR zei

Wat een mooie foto's. Ik heb genoten.

Erna zei

Dit is echt genieten. Groetjes, Erna

Shirley zei

Gezellig verhaal met plaatjes, alsof ik bij je op bezoek was. Met de geur van vers gemaaid gras en het geroep van de bosuil in onze tuin is het dubbel genieten.

Antje uit Urk zei

Geweldig Chris!!! Ik heb met je meegenoten! Dit ga ik morgen even aan mijn oudste laten lezen die is helemaal weg van vogels!
groetjes,

Jantje Delger zei

Dag Chris,

Wat mooi, heb nooit geweten dat Winterkoninkjes zo'n kuif op kunnen zetten als ze vrouwtjes willen imponeren. (als ik een kerel met een 'hanekam' zie lopen, ren ik gauw de andere kant op.

Deze foto's zou je eens op de site van de Vroege Vogels moeten zetten.

Veel plezier nog in de tuin.

Van Jantje

Marijke Dekker zei

lieve Chris,

Wat een prachtige opnames en een mooi verhaal erbij.
Ik heb er van genoten - de Hollandse natuur zo dichtbij.Dit kom je hier niet zomaar tegen.
Wel genieten wij van onze tuin en de vissen.
Maar de natuur zo dichtbij - goed dat je daar de tijd voor nam. Nu liefs en hartelijke groet vam mij.
Marijke - Kunming

Marga zei

Heerlijk, wou dat ik naast je gezeten had.

Groetjes,
Marga?