Het plaatje hierboven is gemaakt van een foto van maart 2006. Handen van vriendinnen van onze kerk die voor het eerst bezig waren met patchen en quilten. Deze foto gaf de naam "Quilts and Friends" aan mijn Blog. Ik vind het leuk om via dit Blog iets te delen over mijn quilt en andere -handwerkactiviteiten, maar ook te schrijven over mensen, familie en vrienden, en diverse zaken die je soms meemaakt. Je kan een opmerking achter laten als je dat leuk vindt en klikken op de foto's voor een vergroting.

Over Gapers, Pillen en Zalfjes

Wel eens gehoord van het Nederlandse Drogisterij Museum? Dat had ik niet, maar vorige week zijn we er met een heel stel mensen geweest. Het is een klein museum, maar ontzettend leuk en het enige drogisterij museum in de wereld! Gelukkig was het prachtig weer en konden we buiten onder de eeuwenoude bomen langs de Utrechtse Vecht koffie drinken, want binnen is geen plaats voor zoveel mensen tegelijk. Naast het museum staat een prachtig Buiten.



Het museum heeft een unieke verzameling Gapers en 2 nagebouwde winkjeltjes, een uit begin 20e eeuw en een uit 1934.



We hoorden enige verhalen, bijvoorbeeld over deze zalfmachine en het apparaat om tubes te vullen.










In de winkeltjes staan en liggen heel veel producten die zó herkenbaar zijn van vroeger, echt enig. Er staat onder andere een mand, waar niets over verteld werd(!), maar waar alle dames wel even in graaiden: alles wat wij vroeger gebruikten bij de maandelijkse ongemakken! Je moet er toch niet meer aan denken!

Na de rondleiding kom je natuurlijk ook langs het èchte winkeltje waar de zakjes met ouderwetse snoep over de toonbank vlogen. Maar ik vond wat anders! In een rommeldoosje achteraf vond ik dit oude stopflesje, met een kleine 'sier' in het glas. Bedoeld werd: een kleine ster. Die ster nam ik op de koop toe. Het was het perfecte flesje voor de oude naaiklosjes die ik een tijdje geleden op de kop tikte. Het flesje staat nu als herinnering gezellig bij mijn Jones machientje.
Het is echt een museum dat een bezoekje waard is. En als je wilt, kun je achter het museum op een boot stappen voor een mooie rondvaart over de Vecht.

10 opmerkingen:

Miny zei

Dat lijkt me een leuk museum, ik had er nog niet eerder van gehoord. Ik zet het bij mijn favorieten "uitstapjes". Altijd handig wanneer we eens in de buurt zijn en iets leuks willen doen.

Groeten miny

Jantje zei

Dag Chris,

Wat mooi. Ja, en mochten we er ook eens in de buurt zijn dan ga ik vast kijken.

In Veendam is nog een heel ouderwetse drogist op de hoek van de Jacob Bruggemalaan. Hij had een interview gehad welke in de Veenkoloniale Almanak was geplaatst. Een kostelijk verhaal,echt, ik zal je het een keer gaan copyeren en opsturen. Die drogist heeft ook altijd al een gaper boven zijn voordeur hangen. Ook heeft/ had hij zijn achterdeur altijd openstaan. Eekhof zijn laatste woorden in het interview waren: "Wat kunnen ze nu bij mij stelen dan?". Een paar dagen later hadden dieven zijn prachtige Gaper meegenomen. Nu prijkt er een heel klein namaak- koppie boven de deur.

Groetjes van Jantje

marcella zei

wat een leuk museum, ook ik kende het niet, maar het ziet er leuk uit en al helemaal op zo'n prachtige dag aan de vecht. Leuk aandenken bracht je mee van je tocht, je klosjes komen er mooi in uit!

Floor zei

Wat een leuk flesje voor je klosjes!
Leuk is dat hè, oude spulletjes.
Dus je bent nu toch wel dicht in de buurt van Utrecht geweest. Daar aan de vecht is het ook heel mooi.
Groetjes,
Floor

katrien zei

Lijkt me heel leuk.

MarianneD zei

O,wat leuk dat je daar ook geweest bent!
Mijn ouders hadden vroeger twee drogisterijen en ik heb mijn diploma Drogiste óók gehaald...daarna ben ik pas bij de KLM gaan vliegen..dus ik ben helemaal tussen de poeders en pilletjes opgegroeid...;-)

MARGA zei

Hoi Chris
Leuk om te lezen en fijn dat je een heerlijke dag hebt gehad met nog een mooi flesje voor bij jou prachtige Jones machientje.
Liefs
Marga

sylviawillemien zei

nooit van gehoord, wat een leuk museum!!
leuk stolpje met klosjes ook!!
liefs, Syl

Lida zei

Wat een enig museum en wat een prachtig Glas in Lood, jammer dat de lantaarn niet meer in originele staat verkeerd! Wat een gaaf flesje en staat prima zo met je klosjes! Groetjes
Lida

Ria van Kasteel zei

Hoi Chris, nu schaam ik me toch een beetje zo dicht bij mij in de buurt en werk al 35 jaar in een drogisterij, en dan nog nooit in dit museum geweest.......

Groetjes Ria ;0)