Het plaatje hierboven is gemaakt van een foto van maart 2006. Handen van vriendinnen van onze kerk die voor het eerst bezig waren met patchen en quilten. Deze foto gaf de naam "Quilts and Friends" aan mijn Blog. Ik vind het leuk om via dit Blog iets te delen over mijn quilt en andere -handwerkactiviteiten, maar ook te schrijven over mensen, familie en vrienden, en diverse zaken die je soms meemaakt. Je kan een opmerking achter laten als je dat leuk vindt en klikken op de foto's voor een vergroting.

Leuke ontmoeting en ACQ update

Gister had ik een enige ontmoeting met Ineke O. Ze reageert af en toe bij mij en ook bij anderen. Ze wilde heel graag mijn quilts die in onze kerk hangen, zien en omdat ze niet ver weg woont, was het makkelijk afspreken.Het is elke keer weer zo ontzettend leuk als je iemand voor de eerste keer ontmoet. Natuurlijk hebben we heel wat afgebabbeld. Ineke is een borduurster en wat voor een! Ze had prachtig werk mee. Domdomdom, geen foto gemaakt. En ze had ook nog iets leuks voor mij: een enig speldenkussentje. Dank je wel Ineke, ik heb van je genoten!

Vandaag doe ik ook mee met de ACQ update, gelijk met de beide Mariannes.

Blokje 67, Grootmoeders Keuze Quilt. Een paar buurvrouwen hielpen Rachel met het afmaken van de top van deze quilt. Hij was voor een van haar grootmoeders voor haar 80e ver-jaardag.

Blokje 68, Ahorn Siroop. In de verhalen bij de blokjes kom ik soms dingen tegen waarvan ik weinig of niets weet. Ik heb wel eens een flesje met Ahornsiroop gezien, maar me daar nooit in verdiept. Door dit blokje ben ik wel op zoek gegaan en heb er heel wat over geleerd. Heel leuk om er wat meer over te weten. De Ahornboom of Maple tree komt heel veel in het noorden van de VS en in Canada voor. Het sap van de boom kan afgetapt worden, ingedikt tot een siroop en wordt dan als zoetmiddel gebruikt. Dat deden de indianen vroeger al. Hier kan je er wat meer over lezen. Via dit blokje vertelt Lydiann dat haar man ongeveer 3000 Ahornbomen heeft! Die moeten allemaal getapt worden en daar heeft hij wel wat hulp bij nodig.

Blokje 69, De Quiltsamenkomst. Martha had ook een paar buurvrouwen bij haar thuis voor een 'Quilting'. Samen maken ze een quilt voor een van de vrouwen van hun kerk die gaat verhuizen naar Iowa. Ze kozen voor dit Streep patroon, omdat het makkelijk te quilten is. Een paar van de oudere meisjes die ook mee waren gekomen, hielpen bij het heet maken van de strijkbouten op de kachel. De quilt zat al voor de lunch in het frame en de volgende dag komen de vrouwen terug om hem door te quilten. (Dat gaat nog eens snel!)

En dan weer zo iets waar ik nooit van had gehoord: Het Rollen van Fruit, blokje 70. Rebecca was samen met andere moeders op de school van haar zoontje voor de verjaardag van zijn juf. Toen de kinderen hun lunchdoosjes mochten openen, pakten ze het fruit dat ze bij zich hadden en rolden dat allemaal over de grond naar voren in de klas. Er waren allerlei soorten fruit en zelfs blikjes met fruit. De moeders maakten van dat fruit een lekkere fruitsalade. Heel apart hoor. Ik vroeg me af of dit nou typisch Amish is, of dat kinderen zoiets ook elders in de VS doen. Over mijn sinaasappel-meloen-fantasie dinges was ik niet echt tevreden. Maar nou ja, ik laat het maar zo.

Als laatste in deze rij blokje 71, Jacobs Ladder. De aandrijfriem van de naaimachine van Lavina was gebroken, dus ze moest naar de stad voor een nieuwe. Ze kocht meteen wat denim voor nieuwe broeken voor haar zonen en stof voor werkschorten voor hen. Haar quilt met het patroon van de Jacobsladder is bijna klaar.
Dat kan ik nog niet van mijn ACQ zeggen, maar toch schiet hij lekker op. Nog maar 50 blokjes, haha. Ik ga er lekker op mijn gemak mee door.

26 opmerkingen:

Annelies vdB zei

Wat zo'n tentoonstelling dan niet teweeg kan brengen. Leuk hoor.
Ik vind je blokken weer prachtig ! Prettige dag.

katrien zei

Wat een mooi speldenkussentje.
En weerom leuke ACQ blokjes.

Carine zei

Mooie spelden-kussentje met lintjes-klos ,heel mooi gedaan! En de andere werkjes zijn ook super . Goed bezig zou ik zo zeggen ! Groetjes uit Brugge Carine

Johanna Zweden zei

O wat leuk dat jij Ineke nu ontmoet hebt!! je bent me weer voor!!!
Wat een schitterend speldenkussen heeft ze voor je gemaakt.
Wat een mooie blokken weer Chris.
Fijne dag, groetjes Joke

Heleen zei

Mooi speldenkussen. En je schiet toch al heel erg op hoor met je blokjes.

miranda sol zei

Boffert! Wat ben je heerlijk verwend met zo een schitterend speldenkussentje... misschien dat ze volgend jaar ook wilt mee doen met de ruil...leuk dat er mensen zijn die speciaal voor je quiltjes komen kijken! En je nieuwe blokjes zijn weer mooi...hihihi, moest wel lachen om je verhaal van ahorn siroop. Ik deed hier ooit een poging tot lijnen mee. Na 2 dagen ging ik werkelijk over mijn nek van het spul...en heb sederdien het nooit meer aangeraakt! Quiltgroetjes

Marga zei

Leuk dat je weer zo'n fantastische ontmoeting met mede handwerkster gehad hebt.
Leuk e blokken heb je weer gemaakt, dank je wel voor de extra bij de verhalen, zo kom ik ook andere dingen aan de weet.
Fijne dag.
Groetjes,
Marga♥

Shirley zei

Haast zonde om in te prikken, dat speldenkussentje, enig. En mooie blokjes heb je gemaakt, die ahorn is schattig met dat emmertje.

quiltlodge gerda zei

Mooie blokken en heel leuke wetenswaardigheden. Gelukkig kunnen wij ons flesje stroop zo in de supermarkt halen en onze strijkbout pluggen we gewoon in > blijft er meer tijd over om te quilten. Al heb ik het idee dat er bij de Amish vrouwen toch een iets hogere productie gehaald werd/wordt. Hoe kan dat toch? Smenwerking? Geen tv? Geen damesbladen? Geen gekwebbel aan de telefoon en (vooral, denk ik) geen blogverslaving! Groetjes

Inekeo zei

Hallo Chris ik heb ook genoten en je Quilt's zijn in het echt nog mooier echt een kleuren explosie en het spelden kussentje heb ik niet zelf gemaakt vond hem zelf ook zo lief
groetjes Ineke

sylviawillemien zei

haha, toch gauw even je blogje gelezen toen je weg was....
wat een schattig speldenkussentje, lucky you! En weer een leuke ontmoeting, daar houden we zo van, he?!
de kleurkeuze van je blokken is weer helemaal des Chris!! Meid, hoe doe je dat toch??!
enne, het was dus 24-3 en 15-6!!!
liefs, knuf, mij

Carolyn Hosier zei

Your blocks a delightful Chris and the pincushion is beautiful. You have been very busy with fun projects and lovely fabrics.

Hope you are having a wonderful day in Holland and doing what you love!

Hugs, Carolyn

Rian zei

Wat prachtig zijn je blokken-mét(verhaal)weer. En ik vind het blok met het fantasie-fruit heel 'fruitig' hoor. Goed dat je het zo gelaten hebt. En je schiet al met al toch aardig op hè? Je zal het nog missen als hij af is. :)
Prachtig speldenkussen van Ineke. Lief cadeau.
Lieve groeten,
Rian

Ank zei

Hoi Chris, wat een leuk blogje weer. Leuk ook over die maple syrup! Wij hebben zelf zo'n boom in de tuin en maken elk jaar een pot siroop. Veel werk, maar wel erg lekker!

MARGA zei

Hoi Chris.
Wat laat je ons weer meegenieten.
Het is heerlijk om met jou kennis te maken dus jullie zullen het ook wel gezellig hebben gehad tijdens het bewonderen van jou quilts.
Lieve groeten
Marga

Willy zei

Ineke bofte dat ze nu de gelegenheid had om je quilts goed te kunnen bekijken. Leuk dat jullie elkaar ontmoetten. Mooi speldenkussentje. Leuk verslag weer van je mooie blokken.
Groetjes

marcella zei

wat een leuk speldenkussentje. Je maakt dat met een speciaal bandje wat je kunt kopen.Als je eens wilt proberen heb ik waarschijnlijk wel een stukje voor je. ik schreef er ooit iets over:
http://nuttigenfraai.web-log.nl/nuttigenfraai/2009/09/florentine.html#comments
als je een stukje band wilt hoor ik het van je?

Lida zei

Prachtige blokken heb je er weer bij en weer zo heerlijk vrolijk! Dit is weer een echte Chrisquilt aan het worden, zonnig!!
Dat speldenkussentje is schattig, heb ookit eens pakket met band en garens gekregen, maar heb er nooit iets meegedaan, waar het is??? Geen idee, maar op deze manier verwerkt is het beeldschoon! Veel plezier ermee! Vraagje: Die speld in het midden zat die er op? Ik zoek dus zulke spelden in allerlei kleuren.
Heel fijn en gezellig weekend en knuffel
Lida

Chris zei

@ Marcella, dat zou ik wel héél leuk vinden, zo'n stukje band. Nu weet ik in ieder geval wat voor soort band je hier voor gebruikt. Ik heb op je site gekeken, maar de foto's werden niet getoond. Dus ik kom gauw nog een keer kijken. Liefs, Chris

Anita A zei

Hoi Chris, Het speldenkussen is erg leuk. Het is bandkant wat veel in Brugge wordt verkocht. Het band wordt machinaal gemaakt en d.m.v naald en draad(naald kant) aan elkaar gezet in vormen, meestal kleedjes, maar ik heb ook al eens een hele paraplu gezien die zo gemaakt is. Een geduld werkje, dat wel.
Je blokken zijn mooi, en vooral de verhalen erbij maken het extra leuk.lieve groet,

Floor zei

Nog 50 blokjes te gaan, best veel, maar leuk om te doen omdat ze steeds verschillend zijn.
Je hebt nu ook een split-bars-blokje gemaakt zie ik.
Berkenwater en rubber wordt ook zo gewonnen net als die ahornsiroop. Het mooie is dat die bomen niet doodgaan als je het met beleid doet.
Groetjes,
Floor

Chris zei

@ Antia nou weet ik tenminste wat voor band het is. Ik kende dat helemaal niet. Bedankt voor de leuke links!

Gerrie zei

Over het lintkantwerk , er is bij de bekende rode banden die uitgegeven zijn door Henriette Beukers , jaren geleden een pakketje geleverd met materiaal en patroon voor een klein kleedje .
Af en toe zie ik die rode banden opduiken bij een kringloop winkel .
En wie er nog zo,n pakketje heeft ?
Ik heb nog zoveel ingepakt staan vanwege mijn 2 verhuizingen in 3 jaar tijds , wie weet kan ik binnenkort iets vinden .Want het is bij mij ook niet gemaakt , maar was genoteerd in de agenda , dat wil ik nog eens doen . . .

Marianne K. zei

Hoi Chris, leuke blokjes zijn het weer geworden.En kijk eens aan: nog 50 te gaan. De aanhouder wint.
Wat een leuk speldenkussen met het lintkant(Brussels kant wordt het genoemd) De ronde vorm is de specialiteit.
Groetjes, Marianne K.

Hilda zei

Wat heb je een mooi spelden kussentje gekregen. Dat lint heb ik een paar jaar geleden gekocht met de bedoeling om er iets van te maken. Nu zie ik bij dit. Voor mij een goede stimulans om het lint eens uit de koffer te halen. De patchwork van jou blijft mooi.

Warna zei

Wat leuk dat je hebt gereageerd op mijn blog.
En wat ben je al ver.
Vrolijke stofjes gebruik je.
Ik kijk met een glimlach naar het blokje met de laars waar de kuikentjes uit wippen.
ik zie het zo voor me.
Het is in ieder geval een goede stimulans voor Miny en mij om aan deze quilt te 'werken', groet Warna