Het plaatje hierboven is gemaakt van een foto van maart 2006. Handen van vriendinnen van onze kerk die voor het eerst bezig waren met patchen en quilten. Deze foto gaf de naam "Quilts and Friends" aan mijn Blog. Ik vind het leuk om via dit Blog iets te delen over mijn quilt en andere -handwerkactiviteiten, maar ook te schrijven over mensen, familie en vrienden, en diverse zaken die je soms meemaakt. Je kan een opmerking achter laten als je dat leuk vindt en klikken op de foto's voor een vergroting.

Een Échte Jones!


Zó kwam vrijdagavond de èchte Jones binnen! Het kostte een beetje moeite, maar vader en dochter zijn handig en zitten nergens mee. Op deze foto zie je natuurlijk nog niet wie of wat die echte Jones dan wel is. Hier komt het verhaal.
Twee weken geleden kreeg ik via het contactformulier van mijn weblog een mailtje met de volgende strekking:
"Goedemiddag mevrouw Chris Jones.  Heeft u interesse in onze Jones trapnaaimachine uit 1953? Hij zit in een prachtige kast. Hij staat momenteel bij mijn vader, die overigens ook Chris heet. Omdat mijn ouders binnenkort veel kleiner gaan wonen, kan hij niet met de verhuizing mee.....".
Ik zat even met mijn ogen te knipperen, een Jones naaimachine? Eerlijk gezegd had ik daar nog nooit van gehoord. En de eigenaar heet ook nog Chris? Dat klonk toch wel heel erg leuk. Chago zei direct: "doen"! Maar ik moest er echt even over nadenken. Waar moet ik hem neerzetten, heb ik wel ruimte....? Ik vroeg om een paar fotootjes en verdere gegevens en warempel, een èchte Jones. Uiteindelijk was de verleiding te groot. Na een aangenaam gesprek met meneer Chris, besloot ik er op in te gaan. Toevallig kwam onze dochter donderdag bij de familie in de buurt, heeft hem opgehaald en vrijdag bij ons afgeleverd. Je snapt dat deze Jones geen lichtgewicht is.

Foto van 'meneer Chris'

Uitgeklapt staat hij nu op een plateautje op wielen even in de woonkamer, maar hij krijgt een plekje in de Idylle.

Omdat het een naoorlogse machine is en geen antieke, is het uiterlijk eenvoudig, niet zo versierd als de oudjes. Er zitten wat extra onderdeeltjes bij:
Een apparaatje met een mapje extra voetplaatjes om verschillende soorten zigzag en siersteken te maken. Een bonnetje van V&D met naalden, maar ook de originele aankopbon. Ik schrok van de prijs! En natuurlijk de handleiding, in Engels en Frans.

Meneer Chris vertelt over de vroegere eigenaresse, zijn tante An:
"In de 2e Wereldoorlog woonde zij met haar vader en moeder in het Bezuidenhout in Den Haag. Bij het bombardement van het Bezuidenhout raakten zij alles kwijt en betrokken een appartement in de buurt. Daar was weinig ruimte. Vandaar dat mijn tante na het overlijden van haar ouders verhuisde naar een groter appartement in het Benoordenhout. Zij kon toen wat meer meubeltjes aanschaffen. Na de oorlog was het nodig om zelf kleding en dergelijke te maken, want lang niet alles was te koop. Zelfs ladders in nylons werden door speciale bedrijfjes opgehaald en daarna dus weer gedragen. Nu gaan alle panties in de afvalbak.
In 1953 was dit naaimachinemeubel zeer zinvol. Het kon gewoon in de kamer staan en 's avonds werd het uitgeklapt...."

Het meubel is voor mij al begonnen te 'leven' en krijgt een mooi plekje. Op het internet vond ik nog hele leuke informatie over de Jones-fabriek en de grondlegger van deze machine. Hij bestaat niet meer als Jones, maar is opgegaan in de Brother. Deze site heeft een beknopte geschiedenis van de naaimachine in het algemeen en deze gaat specifiek over de Jones machine. Als toetje nog 2 fotootjes. Een heel oud Jonesje en ik vond ook nog een vingerhoedje!! Als ik die nog eens in het echt zou vinden....












29 opmerkingen:

MARGA zei

Hoi Chris.
Geweldig een echte Jones.
Wat heerlijk om zo iets in ontvangst te nemen.
En nog zo compleet met alles!
Kan me heel goed voorstellen dat je hem/haar met heel veel plezier in jou huisje zet en er steeds weer van geniet.
Dan nog een echte Dulman.
Geniet er allemaal maar lekker van.
Fijne dag
Marga

Inekeo zei

Wat is hij mooi,heel veel plezier met Mister C Jones,
dat je er veel mooie werkjes op mag maken en het verhaalhij moest gewoon bij jou terecht komen
Liefs Ineke

Jantje zei

Hoi Chris,

Wat mooi!
Volgens mij heeft mijn oma ook zo'n soort machine gehad. Wat ik me nog kan herinneren was dat haar naaimachine in een kastje stond.
Ze "keerde er de lakens mee. Ze werden doormidden geknipt en de dunne kant kwam aan de buitenkant nadat oma de zijkanten weer aan elkaar had genaaid. In die periode waren alle 10 kinderen nog in huis. Dan was die naaimachien wel een grote uitkomst.

Veel groeten van Jantje

Jantje zei

P.s.
We kunnen ook een plaatje voor je aanvragen op de radio:

Mee and Ms. Jones.. (ik weet de zanger ervan niet meer)

Gr. v.J.

Ank zei

Wat een mooi ding Chris!

Johanna Zweden zei

O Chris wat schitterend, nu ik kan me voorstellen dat je daar blij mee bent,
Wist nooit dat er Jones naaimachines bestonden,
Nu je hebt wel 2 leuke verrassingen in een week hè, eerst Dulman en nu dit.
Nu jou week kan niet meer stuk
Groetjes Joke en een fijne avond

Annelies vdB zei

Wat een aanwinst. Wat attent dat deze mensen aan je hebben gedacht.

willy zei

Chris, wat een prachtige Jones naaimachine en leuk verhaal hoe je in het bezit kwam. Ze hebben vast geweten dat ze bij jou aan het juiste adres zouden zijn. Ik hoop dat je ook nog een vingerhoedje van Jones te pakken krijgt. Wie weet meldt zich iemand, je weet maar nooit.
Veel plezier ermee.
Groetjes

quiltlodge gerda zei

Een echte Drulman en nu ook nog een echte Jones heb je je inboedelverzekering al omhoog gegooid? Hartstikke leuk Chris en geen versierseltjes, ach je weet het he "Eenvoud is het kenmerk van echte schoonheid" Hij is geweldig; heeeel zuinig op zijn. En als ik ooit zo'n vingerhoedje tegen kom, dan neem ik het voor je mee hoor!

Chris zei

Hoi Gerda. Haha, nee hoor, niets verhoogd, alleen maar blij. Dat vingerhoedje zag ik bij hier: http://vingerhoedjes.net/serie/reclame.htm Ongelooflijk mooie verzameling.

Creatieveling Elly zei

Wouw dat is een prachtige aanwinst. Super.
groetjes Elly

Saskia zei

Dat is toch wel een unieke aankoop!
Sja, nu nog zo'n vingerhoedje vinden ...

Inge Slaats zei

Jeetje Chris, heb je al járen en járen een "echte, hartstikke unieke Jones" in huis, komt er nog eentje aangewaaid. Je vindt de eerste toch nog wel steeds de allerliefste en de leukste hè, niet opzij zetten hoor voor die nieuwe, hoe mooi hij ook is LOL
Grapje hoor Chris, ik vind je nieuwe machientje een plaatje en het verhaal erbij reuze interessant. Het zal je maar gebeuren. Eén ding weet ik zeker, hier blijft het bij die ene "echte Slaats". Een Slaats naaimachine????? Nóóit van gehoord, die zijn er echt zeker te weten mooi niet, zucht..... best jammer eigenlijk. Geniet maar lekker van je nieuwe machine, Chris en ik zal uitkijken naar zo'n vingerhoedje. Hier in Brabant zeggen ze: "ge wit oit noit nie" oftewel "je weet maar nooit". Als veel mensen meezoeken, komt hij misschien ooit bij jou.

Dikke knuffel,
Inge

joke zei

Chris, wat fantastisch, een echte Jones. Wat een leuk verhaal en vooral wat een schitterende naaimachine, een pronkstuk hoor. Voor die vingerhoed zal ik ook naar uitkijken, ik spaar ze ook en ben wel eens aan het snuffelen. Groetjes van JOke

Lida zei

Geweldig!! En wat leuk dat ze hem aan jou hebben gegeven! Zoiets had een kennisje van mij vroeger in de huiskamer staan en ze naaide ook voor anderen, dus hij werd goed gebruikt! Maar ik vond het zo mooi dat hij dichtgeklapt kon worden en dan srond er alleen een kastje, niet dat ik hem bij haar ooit dicht zag! Nu hier moet je dus heel zuinig op zijn!! En ineens is er dus toch weer een extra Jones in huis!! Genieten, knuffel
Lida

anitaS zei

Wat leuk Chris zo'n machine met een geschiedenis. En dan ook nog zo'n naam. Wat aardig dat ze aan jou hebben gedacht. Je hebt ook weer mooie blokken gemaakt. Zoals altijd vind ik de verhaaltjs erbij zo leuk.

sylviawillemien zei

tja, ik zit toch een beetje met deze hele story in mijn maag! Ik wist natuurlijk al dat het eraan zat te komen en toen begonnen mijn gedachten........
Ik begrijp dat je blij bent met een naaimachien die jouw naam toevallig draagt..
Maar je euforie om het feit dat je nu 'een hele echte Jones' in huis hebt??? Ik vind persoonlijk dat je je eigen Chago nu toch wel wat tekort doet, hoor!!!
Arme man!!!!
LOL...
Veel plezier ermee, Chris en geef jouw enige echte Jones alstjeblieft een hele dikke knuffel....om het goed te maken......haha!!
Liefs, Syl

Marga zei

Gefeliciteerd met deze zo ontzettend mooie aanwinst. Heb je al een stukje geprobeerd te naaien erop? Zelf heb ik ook zo'n oude mooie trapnaaimachine, geen "Jones" hoor.
Die van mij doet het niet echt heel goed. Wil er ooit nog eens een simpele {alleen vierkantjes} quilttop op stikken. Als ik zo ver ben {duurt nog wel een poos hoor} doe je dan samen met mij mee? Dat zou ik natuurlijk wel heel maar dan ook heel erg leuk vinden.
Groetjes,
Marga♥

P.S. [moet je eigenlijk als je hierop gaat naaien van been verwisselen, dit in verband met het krijgen van eventueel alleen een DIKKE rechterkuit?]

Chris zei

@Marga: hij moet nog naar de Idylle en dan de aandrijfriem aanpassen, oliën en dan ga ik hem uitproberen. Ik ben erg benieuwd. Maar als het zover is, wil ik best met je meedoen hoor, lijkt me enig!! En die kuit, tja, dat weer ik niet, ik heb nooit getrapnaaimachinet...

Floor zei

Chris, wat leuk!!!!
Wat heerlijk dat er internet is, met weblogs en E-mail!
Zo kom je nog eens aan iets leuks en zo heb je veel en vaak kontakten.
Wat een leuke machine is dat. Zo handig in een kast, alleen wel groot, waar moet je hem laten.
Maar er is altijd wel een plekje te vinden voor zoiets moois toch?
Nu nog leren om er op te naaien, maar na enige oefening lukt het je vast al gaat het niet zo snel als we gewend zijn.
Vroeger heb ik ook op zo'n machine genaaid (van mijn oma) en natuurlijk ook met een echte handnaaimachine.
Veel plezier met deze Jones!

katrien zei

Prachtig exemplaar.Geniet er van.En nu nog dat vingerhoedje vinden.

inge zei

dat is pas een vondst! super!!!!

Hilda zei

Wat enig een echte JONES voor je. Ik had ook nog nooit van dat merk gehoord. Volgens mij zitten er wel spoeltjes in ipv schuitjes. Vorig jaar heb ik nog een oude Singer gekocht met een spoeltje erin en in een koffer. Het was wel zoeken voordat ik er 1 had. Hij kan niet zigzaggen. Bij mij staat ook nog een naaimachine kast zonder een machine erin. Mijn vader heeft het gat in de kast dicht gemaakt zodat ik een naaimachine erop kan zetten. Handig vind ik het niet, kan mijn benen niet goed kwijt ondanks dat ik klein van stuk ben. Ondertussen staan er bij mij 3 naaimachine's in huis. De laatste kreeg ik van de buurvrouw die wilde de naaimachine weggooien. Dus ik vroeg of ze iets verder wilde gooien. Geen probleem dat deed ze dan ook. Hier in de buurt en bij mijn collega's zul je geen naaimachine aantreffen. Ik moet er niet aan denken dat ik geen heb. Geniet jij mij lekker van de JONES. Zal uitkijken naar een vingerhoedje voor je

Marianne K. zei

Wat een leuk idee van de vorige eigenaren van je Jones om jou te benaderen.Ik heb leren naaien op een trapnaaimachine. Opletten met remmen en gas geven. Langzaam aangeven. Heel veel plezier er mee.
Groetjes, Marianne K.

MarianneD zei

O Chris,wat leuk,een échte Jones!
Die is wel op de goede plek terechtgekomen hé?
Ik hoop dat je veel plezier van hem mag hebben!
En wat wordt je ACQ leuk..je schiet goed op,ruik je ook al een beetje de eindstreep?
Weet je dat ik hem straks zal missen als hij klaar is?
Maar er ligt nog genoeg...;-)

En je Missie Jones quilt wordt een plaatje,leuk al die verhaaltjes erbij!

Marijna zei

Ohhh, wat enig die Jones!! Nog nooit van gehoord van het merk. Ik kan me heel goed voorstellen dat je dit niet aan je voorbij liet gaan. Zal leuk staan in je Ydille. Veel plezier met hem.

Dochter zei

... en het was een ontzettend leuke plek om de 'Jones' op te halen. Hele aardige mensen die het verhaal rondom de naaimachine zo beelden vertelden, dat ik het voor me zag. Gelukkig wilde Mr. Chris me helpen om het apparaat in de auto te zetten, alleen was het me niet gelukt. Ik hoop dat iemand aan zo'n vingerhoedje kan komen voor mijn moeder!? Ik liet de website zien aan collega's van mij tijdens het werk. Eén van de oudere dames vertelde dat zij vroeger heeft leren naaien op school op deze machine! Volgens haar was het een zware trapmachine, maar ze heeft wel goed leren naaien. Weer een leuk stukje op de log mam!

Dochter

Chris zei

Dag lieve Dochter! Ik had heel graag met je meegewild en die mensen zelf ontmoeten. Maar het was geweldig dat jij in de gelegenheid was om dat te doen. Ik ben er zó blij mee! Hij staat inmiddels op z'n plekje en ik heb de eerste steekjes genaaid.... Daar komt nog een logje van. Dikke kus van Mam.

Ans zei

Hoi Chris, Wat een leuk verhaal van die tante. Het toeval wil dat onze jongste zoon ook in Bezuidenhout gaat wonen en hij vroeg zich afgelopen weekend toevallig af hoe en waar het bombardement in de Bezuidenhout heeft plaats gevonden. Hij zou dus wel wat meer informatie daarover willen hebben. Hij is een echt geschiedenis mens.
Dat is toch toevallig, dat jij daar over op je blog schrijft. Groetjes, Ans