Het plaatje hierboven is gemaakt van een foto van maart 2006. Handen van vriendinnen van onze kerk die voor het eerst bezig waren met patchen en quilten. Deze foto gaf de naam "Quilts and Friends" aan mijn Blog. Ik vind het leuk om via dit Blog iets te delen over mijn quilt en andere -handwerkactiviteiten, maar ook te schrijven over mensen, familie en vrienden, en diverse zaken die je soms meemaakt. Je kan een opmerking achter laten als je dat leuk vindt en klikken op de foto's voor een vergroting.

Hoe ik met quilten begon

Het begon allemaal tijdens een verjaarsbezoek in de kleine gezellige ruimte achter de winkel. De "bazin" van de winkel -een evangelische bookshop waar ik jarenlang als vrijwilligster werkte- was jarig. Zij woonde met haar man in die kleine ruimte en op de enorm grote zolder boven de winkel. Het was een van de boerderijen die nog in de straat met gewone huizen stond. Ik was aan het babbelen met Marijke, die jullie wel vaker op mijn log zijn tegengekomen. Kort daarvoor liet zij mij een quilt zien die zij op een cursus maakte. Oooohhh wat een pracht! Het was haar eerste. Al jarenlang droomde ik er van om dat ook te kunnen. Daar, bij de koffie, vroeg ik het haar:
"Kun je het mij en nog een paar anderen niet leren en dat we dan tegelijk een quilt voor ons nieuwe kerkgebouw maken?"
Dat is morgen precies 15 jaar geleden. En zo is het dus voor mij begonnen! Marijke maakte een ontwerp, zocht blokken op met een bijbelse betekenis en leerde ons viertjes de beginselen van het quilten.


Elke week kwamen ze bij mij thuis. Lachen en kletsen natuurlijk, maar we kregen ook huiswerk mee. De quilt bestaat uit 5 delen. Een van de buitenste, met 3 blokken, kreeg ik als opdracht. In november van dat jaar werd de quilt tijdens een kerkdienst onthuld en hij hangt er nog steeds.


Het zijn niet mijn kleuren, maar ik kijk er nog steeds met heel veel plezier naar en ik heb toen heel veel geleerd. En je snapt wel: ik heb er nooit spijt van gehad!

20 opmerkingen:

Lida zei

En ze heeft het je goed geleerd, zowel die eerste gezamenlijk gemaakte quilt als alle die je later zelf hebt gemaakt getuigen daarvan!! Leuke herinnering! Knuffel
Lida

marjan zei

Wat een prachtig geheel.
Moet een plezier zijn om daar nog naar te kijken.
Het quiltvirus is toen wel goed overgeslagen bij je.
Groetjes Marjan

Johanna Zweden zei

Wat een schitterend geheel Chris, en wat fijn dat je de dames helemaal van het quilt virus op de hoogte hebt gebracht.
Groetjes Joke en een fijne dag

Marianne K. zei

Wat een sprong in het diepe, Chris.Je eerste quiltstappen met een opdracht.Goed gelukt.Fijn om het werk nog vaak te bekijken.
Groet, Marianne.

Katrien zei

Wat een leuk geheel;fijn om er nog eens op terug te komen.

sylviawillemien zei

je hebt een goeie juf gehad, als ik zie wat je nu toch allemaal maakt.......

Floor zei

Grappig is dat hè, dat je zo als bij "toeval" aan het quilten bent geslagen, net als ik eigenlijk.
Vast eerder ook al eens gezien, maar pas als je er aan toe bent, valt het kwartje en heeft het vat op je.
Is het zo ook niet met veel andere dingen in het leven?
Je moet aan dingen toe zijn om het te snappen of te waarderen.
Groetjes,
Floor

Inge Slaats zei

Dat is een mooi quilt, Chris en meteen een hele speciale herinnering. Gaaf dat hij er nog steeds hangt. En ik vind jouw blokken hartstikke mooi, je ziet helemaal niet dat het je eerste werkstuk is! Je hebt gewoon een aangeboren quilt-talent....... ik wist het wel LOL

Liefs,
Inge

quiltlodge gerda zei

Hij is prachtig. En wat leuk om te lezen hoe het bij jou ooit is begonnen.

Elly L zei

Wat ben jij bijzonder begonnen. Leuke om te lezen.
groetjes Elly

Rian zei

Wat een bijzondere decoratie in de kerk, Chris. Prachtig dat je eraan meegewerkt hebt. Inderdaad: een bijzonder begin van een duurzame hobby.
Liefs,
Rian

Anita zei

Wat een mooie manier om aan een hobby te beginnen. En dan te weten dat je allereerste quilt nog steeds te bewonderen is.

Willy zei

Dat was een mooi begin van je quilthobby. Wat komt het daar mooi uit op de witte wand.
Ik zag ook dat je een mooie vitrinekast hebt voor je vingerhoedjes en andere spulletjes, daar staat alles mooi veilig uitgestald.
Lieve groet

Marijna zei

Leuk te lezen hoe jij aan het quilten bent geraakt. Bruin tinten waren toen wel in de mode dacht ik. Maar, moet je nu eens zien wat jij kan maken! Geweldig!!

miranda sol zei

Ik reageer maar even zo...je kan Fray Check inderdaad gebruiken voor katoen en flanel, alleen bij deze stoffen zou ik wel gelijk na het knippen het spul erop doen en 24 uur laten drogen. Supergoof gebruikt het ook volop na het uitknippen van de bloemen uit stof om er vervolgens bloemenmandjes e.d. van te maken voor in haar Morrell quilt.

Antje uit Urk zei

Je bent niet met het makkelijkste begonnen!!
Maar heel mooi en wat steekt het mooi af tegen de muur, bij ons in de kerk hangt zoiets (nog) niet. Ooit misschien eens..
groetjes en een fijne dag morgen!

MM zei

wat leuk om te lezen. Mooi resultaat voor het 1e en voor een mooi doel !!

Ben jij dat op de knieen !!?

marijke dekker zei

Hallo lieve Chris,

Wat een verrassing om te lezen hoe het allemaal begonnen is.
Tijdens je verhaal herinnerde ik me weer dat gesprekje bij Nel en ook het gevoel kwam weer naar boven van : kan ik dit wel en waar moet ik beginnen. Maar er was ook een Helper, die inspiratie gaf en moed om te starten.
Ik was en ben nog steeds uiteindelijk blij dat ik dit projekt samen met jullie begonnen ben, maar jullie waren ook zeer snelle leerlingen met zelfs een handwerkjuf in ons midden. Ik heb er ook nooit spijt van gehad en ben blij dat ik zie hoeveel plezier jij hebt in het quilten en dat er zoveel moois tot bloei gekomen is onder jouw handen. Bedankt ook voor jouw stimulans.
liefs Marijke

MarianneD zei

Leuk is dat hé Chris hoe je opeens aan het quilten slaat en het dan niet meer los kan laten...ik was in verwachting van onze eerste (27 jaar geleden)en toen werd ik gebeld door de moeder van een vroeger vriendje..die toevallig quiltlessen gaf..
Ach,waarom niet,lijkt me leuk om eens te proberen...haha en toen was het virus verspreid en kon ik niet meer terug...;-)

Willeke zei

Keurige blokken en een mooi geheel!
leuk om te lezen hoe jij bent begonnen.

Groetjes,