Het plaatje hierboven is gemaakt van een foto van maart 2006. Handen van vriendinnen van onze kerk die voor het eerst bezig waren met patchen en quilten. Deze foto gaf de naam "Quilts and Friends" aan mijn Blog. Ik vind het leuk om via dit Blog iets te delen over mijn quilt en andere -handwerkactiviteiten, maar ook te schrijven over mensen, familie en vrienden, en diverse zaken die je soms meemaakt. Je kan een opmerking achter laten als je dat leuk vindt en klikken op de foto's voor een vergroting.

Buurvrouw Gerda en haar klosjes

Buurvrouw Gerda is een jaartje geleden verhuisd naar een mooi appartement hier vlak in de buurt. Af en toe breng ik haar een bezoekje. Als je haar woonkamer binnenstapt, is het eerste dat opvalt haar klosjes. Nee, geen klosjes naaigaren, maar kantklosjes.

Moet je dit even zien! Ik zou daar helemaalkukeleku van worden, maar zij kan er mee uit de voeten als geen ander. Nou ja, uit de handen dan maar. Dit zijn 142 klosjes, opgewonden met speciaal garen en kijk nou eens wat voor moois ze maakt. Ze is een heel ervaren kantklosster, maar volgt ondanks haar hoge leeftijd (begin 80) nog steeds een cursus.

Aan de muur hangen ook hele mooie ingelijste werkstukjes. Het handwerken heeft ze van haar moeder geëfd, die er ook tot op hoge leeftijd plezier in had. In een kast, zorgzaam opgeborgen, heeft buurvrouw Gerda nog een prachtig werkstuk van haar moeder. Een theekleed van 90 jaar oud. Een teer kleed van tule, doorgestopt met mooie motieven.


Bij Marcella heb ik wel eens iets gelezen over tule door-stoppen, maar ik had het nog nooit echt gezien. Ik vond het zo prachtig dat ik er dit logje over wilde schrijven. Het kleedje werd over het theeservies, dat op een theetafeltje stond, heengelegd. Dus het lag over iets heen en er lag niets op. Hier komen een paar foto's.

(klik op de foto om het nog beter te zien) Wat is het toch geweldig als je zulk handwerk van je moeder nog in bezit hebt.
Dank je wel Gerda dat ik er van heb mogen genieten en er foto's van mocht maken! Ik wens je nog heel veel jaren van gezondheid en ontzettend veel plezier met jouw prachtige handwerk.

22 opmerkingen:

Inge Slaats zei

Hoi Chris,

Ik ben een beetje blogjes aan het lezen en zo kom ik bij jou, precies op het moment dat je een nieuw logje hebt geschreven. Wat een prachtig kantkloswerk, jeetje wat knap. Ik zou er ook "kukelu" (haha, leuk woord....) van worden.
Verder kwam er onmiddellijk een grote glimlach op mijn gezicht bij het zien van je kleindochter, met recht een engeltje! Wat een heerlijk kind. Wij zijn rijk hè Chris met onze kleinkinderen.
Je tuintje vind ik superschattig worden, heel mooi met deze stoffen.
Zo, ik wandel nog even verder voor het avondmaal!

Liefs,
Inge

inge zei

in een vroeger leven heb ik ook gekantklost en als ik zoiets zie, beginnen mijn handen wel weer te jeuken om verder te doen.

Anita A zei

Oh, Chris, wat moet ik me bedwingen om niet direct mijn kantklos kussen tevoorschijn te halen. (alles tegelijk doen wil niet)
Ik wordt zo blij van zo'n mooie foto alleen al !!

Katrien zei

Prachtige werken.

Floor zei

Heel erg mooi dat kantklossen.
Ik heb het wel eens gezien dat iemand bezig was. Onbegrijpelijk dat ze al die klosjes uit elkaar kan houden en er ook nog iets moois van kan maken!
Dan lijkt quilten op eens maar kinderspel.
Laat ik het daar dan toch maar bij houden....
Groetjes,
Floor

sylviawillemien zei

ohhh, kantklossen........heimwee!!!
ik heb nog zoveel materialen en een paar kussens........en artrose in mijn handen en vingers: dus nooit meer klossen: snik!
dank voor dit mooie verhaal, ik geniet hiervan!!!
liefs

Lida zei

Jaren geleden kreeg ik een kussen en klosjes van mijn mams, maar het was echt niet mijn ding en dus heb alles doorverkocht aan een vrouw die gekleed in klederdracht een demo gaf in mijn vorige woonplaats, ik keek er naar en wist het toen zeker, dat zou ik nooit leren, dus ik hou mij bij mijn lapjes en kijk bewonderend toe, wat een schitterende erfenis heeft zij nog van haar moeder, ik zag het werk van Marcella en de verzameling van haar vriendin wat waren die vrouwen kundig! Bedankt voor een geweldig mooi logje, knuffel
Lida

miranda sol zei

Zouden wij ook nog op die leeftijd bezig zijn met lapjes....vind het wel knap dat ze het nog zo goed ziet! Want het is echt een heus priegelwerkje. Mijn lessen in quiltklossen ligt stil...

MARGA zei

Hallo Chris.
Kan me voorstellen dat je met bewondering hebt gekeken naar al dat moois. Sommige dingen zo teer en oud. Prachtig. Die wirwar van klosje hoe houdt je het uit elkaar? En dan als je tachtig bent nog een cursus daar kan ik nog wat van leren want ik vraag mij soms wel af moet ik nog wel aan bv. een nieuwe cursus beginnen.
Dus op maandagmorgen weer wat geleerd "een mens is nooit te oud enz".
Fijne dag.
Groeten Marga

Willy zei

Chris leuk dat je dit prachtige werk laat zien.
Kankloswerk is ook prachtig. Als leek lijkt het een vreselijke wirwar aan klosjes.
Zo zie je maar weer nooit te oud om nog een cursus te volgen.
Fijne dag, groetjes

Hennie zei

Wat geweldig zo'n hobby.
Groetjes Hennie.

Anita zei

Dat hoop ik nu ook. Dat ik op 80-jarige leeftijd nog lekker aan het handwerken ben. Ik vind het prachtig dat je buurvrouw er nog steeds mee bezig is. Dat kleed van haar moeder is een prachtig erfstuk.

Antje uit Urk zei

OOOOh wat mooi!!!dit zou ik ook graag willen leren...ooit..!Helaas of gelukkig zitten er niet meer uren in 1 dag want anders...

Breng de complimenten over aan buurvrouw Gerda, ik vind het echt knap en dan ook op die leeftijd nog een cursus volgen!

Leuk dat je er een logje van hebt gemaakt Chris!
groetjes,

Rian zei

Wat een prachtige handwerken weer, Chris. en ál die klosjes.... wat zou ik dat toch graag nog leren... ik ga toch nog maar eens mijn licht opsteken hier in de buurt hoor... als ik dat moois weer zie, van zo'n oude dame... daar krijgt de burger weer moed van.
Liefs,

sabine.v zei

Prachtig Chris dat je ons laat meegenieten van de hobby van je buurvrouw. Zelf klos ik ook al een tijdje en in onze 14daagse cursus zijn we nu gestart met de Parijse kant. Eénmaal je je verdiept in de vele kloskanten wordt het ook een verslaving om er zoveel mogelijk over te weten te komen. Het is tijdrovend maar je komt er mee tot rust. Proficiat aan je buurvrouw !

Johanna Zweden zei

wat schitterend Chris, ik snap nooit hoe iemand die klosjes uit elkaar kan houden. heb echt bewondering voor mensen die dat kunnen
Groetjes Joke

Shirley zei

Mooi zeg, ik vond toevallig gisteren een vlindertje die ik in een vorige leven heb gemaakt, kinderspel vergeleken wat je laat zien. Enig werk, maar je nek heeft wel te lijden.

quiltlodge gerda zei

Prachtig, meer hoef je niet te zeggen. Ik word er een beetje sprakeloos van. Leuk om te lezen dat er meer oma's zijn die zo mateloos van hun kleinkind genieten!

marian'ne m zei

PRACHTIG handwerk én KNAP gedaan.

Wat mooi als je op die leeftijd er nog van kan genieten.

marcella zei

dat kantklossen heeft voor mij nog iets bijna magisch..ik vind het zo knap. Ik heb de klosjes al, want ooit ga ik een eenvoudig kantje proberen. Aan zulke ingewikkelde dingen zal ik niet toekomen, er is nog zoveel wat ik wil leren en doen.. ;)
Een prachtig kleedje in tule doorstop. Leuk materiaal om verrassend op te werken. Met tule kun je nog meer doen dan alleen doorstoppen. Voor wie niet klost een leuk materiaal om toch iets 'kantachtigs' te maken.Leuk dat je me er eventjes op attendeerde, dank je wel voor 't mooie logje

Saskia zei

Zowel het tuleborduren als het kantklossen zijn technieken waar ik eindeloos bewondering voor heb. Je kunt er zulke mooie, fijne resultaten mee boeken. Maar het vergt heel veel oefening voor je deze wonderschone werkstukken kunt maken.
Diepe buiging voor Gerda en haar moeder!

Marga zei

Wat mooi is dit. Eigenlijk hoop ik ook dat ik op die leeftijd nog heerlijk met mijn lapjes mag spelen. Wat een klosjes daar word je toch echt tureluurs van {ik wel}. Chago zou toch ook gaan kantklossen, hoe is het er mee? Wil je namens mij ook een compliment aan de buurvrouw geven vanwege het mooie werk dat ze doet en ik daar grote bewondering voor heb.
Groetjes,
Marga♥