Het plaatje hierboven is gemaakt van een foto van maart 2006. Handen van vriendinnen van onze kerk die voor het eerst bezig waren met patchen en quilten. Deze foto gaf de naam "Quilts and Friends" aan mijn Blog. Ik vind het leuk om via dit Blog iets te delen over mijn quilt en andere -handwerkactiviteiten, maar ook te schrijven over mensen, familie en vrienden, en diverse zaken die je soms meemaakt. Je kan een opmerking achter laten als je dat leuk vindt en klikken op de foto's voor een vergroting.

Een Hollands-Chinese "Stitchery" quilt!

Soms betekent een telefoontje een onverwachte ontmoeting. Dat beleefde ik deze week. Ik wist dat mijn vriendin Marijke met haar man een paar weekjes uit China over zouden komen. Maar nu belde ze: we zijn morgen niet zo ver bij jou vandaan, kan je daar en daar komen dan drinken we bij de Hema een bak koffie en kunnen we elkaar weer eens zien. Daar hoefde ik niet lang over na te denken! Heerlijk om elkaar weer te omhelzen en al hun verhalen te horen over het werk dat ze in Kunmin en omgeving doen. Er kwam een plastic tas op tafel en wat kwam daar uit?! Deze geweldige leuke quilt waar ze mee bezig is.


Marijke heeft mij indertijd de eerste beginselen van het quilten bijgebracht. Ik heb wel eerder over haar en haar werk in China geschreven. De quilt trok natuurlijk veel belang-stelling van andere klanten!


De stof voor de quilt komt van Birdblocks, maar de gebor-duurde ornamentjes zijn gemaakt door Miao en Yi vrouwen uit de provindie Yunnan.



Marijke en haar man gaan elke maand naar de dorpjes waar de vrouwen borduurwerk voor Threads of Yunnan maken. Maar deze borduurwerkjes zijn speciaal voor deze quilt gemaakt, in een bepaald formaat. De quilt is voor Bitten Hogh, de Deense vrouw die het project opgezet heeft en op dit moment in Denemarken verblijft omdat ze ziek is.

(Bitten Hogh founded Danyun in 1996 after working for the Danish government for 7 years as a business training and consulting expert. In early 2005, she received the “Excellent Business Woman” award by the China Chamber of Commerce and the China Women’s Union . She holds an MBA from Aarhus University , Denmark. -Van internet overgenomen-)

Een ontzettend lief gebaar van Marijke!! Ze wil proberen de quilt in deze weken af te krijgen. De kleuren van stofjes en ornamentjes passen perfect bij elkaar. De borduurwerkjes met kruissteek zijn gemaakt door de Miao, die met satijnsteek door de Yi. Marijke heeft ook geprobeerd de vrouwen te leren 'schoon' te werken. Het is in die dorpjes erg stoffig en vuil. Met teiltje en zeep en water heeft ze voorgedaan de handen te wassen voor je met het borduren begint. Hoe schoner het werk, hoe meer opdrachten een vrouw krijgt en hoe meer ze dus ook verdient.
Marijke heeft in de afgelopen paar jaar al heel wat bijgedragen in het ontwerpen en uitvoeren van producten die verkocht kunnen worden. Haar man houdt zich vooral bezig met het management. Ik heb diep respect voor hun beiden en wens ze heel veel succes en heel veel liefde in hun bijzondere werk!

12 opmerkingen:

Lida zei

East meets West! En hoe, wat een geweldige vrouw met een geweldige quilt! Heel bijzonder deze borduurtjes maken het tot een uniek geheel! Fijn dat jullie elkaar konden ontmoeten en die belangstelling was maar al te zeer terecht!! Dag lieverd, knuffel
Lida

Antje uit Urk zei

Wat is dat mooi....'k ben onder de indruk van die mooie borduurtjes! En wat een mooi werk doet ze!groetjes en een fijne dag morgen!

Inge Slaats zei

Geweldig Chris, wat een mooie quilt en wat leuk zo'n onverwachte ontmoeting met je vriendin. Lijkt me enorm gezellig daar zo bij de Hema!
En nu even naar Floor.

Liefs,
Inge

MM zei

mooi zinvol werk en prachtig quilt.

Wat fijn dat jullie elkaar konden ontmoeten !!

fijnweekend !!

Johanna Zweden zei

Wat een schitterend Quilt en wat een mooie kleuren.
Liefs Joke en een fijne avond

Rian zei

Prachtig borduurwerk van de Yi en de Miao vrouwen, zowel de kruissteek- als de steelsteekwerkjes. En helemaal passend in de bijzondere quilt. Ik ben er weg van, zulke warme en zonnige kleuren. Petje af voor het werk van Marijke en haar man.
Liefs
Rian

Floor zei

Wat een mooie en kleurijke quilt is dat!
Dat borduurwerk maakt het wel heel speciaal.
Wat leuk dat je een link naar mijn blog hebt geplaatst Chris!
Heb al verschillende reacties gehad via jouw mooie blog.
Ik ben een fan van je, maar dat was ik al voor mijn blog.
Groetjes,
Floor

joke foekema zei

Indrukwekkend mooi deze quilt, maar ook de verhalen erachter. Ik ga die nog even nalopen.
Groetjes van Joke

Katrien zei

WAt een mooie quilt,leuk dat jullie elkaar konden ontmoeten.

Marijna zei

Wouw, Chris, wat mooi die geborduurde blokjes!! Zeker ook die satijsteek blokjes. Knap is dat om het zo mooi te kunnen borduren.

Katrien zei

Ik heb een stokje voor je,kijk even op mijn blog.

Shirley zei

Al die vrolijke kleurtjes, ook bij de voorgaande blogjes, geweldig! je zou haast vergeten dat het koud en wit is buiten. Fijne jaarwisseling.