Het plaatje hierboven is gemaakt van een foto van maart 2006. Handen van vriendinnen van onze kerk die voor het eerst bezig waren met patchen en quilten. Deze foto gaf de naam "Quilts and Friends" aan mijn Blog. Ik vind het leuk om via dit Blog iets te delen over mijn quilt en andere -handwerkactiviteiten, maar ook te schrijven over mensen, familie en vrienden, en diverse zaken die je soms meemaakt. Je kan een opmerking achter laten als je dat leuk vindt en klikken op de foto's voor een vergroting.

Herinneringen: 15 jaar later

Afgelopen zaterdag was het al weer 15 jaar geleden. Ik zat gezellig bij Sweta, mijn lerares Russisch, aan tafel, midden in een stikmoeilijke Russische thema. De telefoon ging. Mijn dochter belde: "Mam, je moet nu maar gauw komen, het gaat beginnen!!!" Snel de boeken in de tas en hup, als een speer naar Lu. Gelukkig op tijd. De verloskundige was er al en zelfs de kraamhulp was al bezig. De bevalling verliep prima en wat je noemt 'klassiek', namelijk op haar hurken, ondersteund door haar man. Zo zag ik onze eerste kleindochter, Louisanne, ter wereld komen. Wat een overweldigende, emotionele ervaring!
De volgende ochtend thuis, schreef ik een brief aan de kleine meid. Hoe blij en dankbaar ik was en hoe ik alles had ervaren en wat ik haar toenwenste voor haar leven en nog veel meer. Op de envelop schreef ik: "Voor Louisanne op haar 15e verjaardag van oma". Afgelopen zaterdag was het dus zover. Je denkt dat die 15 jaar eeuwen gaat duren, maar voor je het weet, is het al zover. Ik moest in de doos, waar ik allerlei kostbare herinneringen in bewaar, diep graven om de brief weer te vinden. Door omstandigheden krijgt ze de brief (en een heleboel foto's) vanavond. Het was zo'n klein wurm bij de geboorte en nu is het zo'n prachtige meid met een bos haar en heeft ze mij al lang ingehaald met haar 1.80!!! En zit ze al heel eigenwijs in de 3e van het gym. Ongelooflijk. Inmiddels heeft ze er 3 zussen bij. Toen er 2 bij waren, maakte ik onderstaand quiltje voor haar: drie vrouwtjes. Het hangt in haar slaapkamertje. Het is een patroon van Eileen Westfall uit haar boek 'Easy and fun Christmas Quilts'. Indertijd hier uitgegeven. Ik vond het patroon zó enig, dat ik het in de kleurtjes die toen favoriet voor Louisanne waren, heb gemaakt. Het rose is op de foto een beetje overdreven. We gaan haar vanavond heerlijk knuffelen.



16 opmerkingen:

Anita A zei

Hoi Chris, gefeliciteerd en veel knuffel plezier vanavond.

Rian zei

Wat geweldig Chris, dat je de geboorte van je eerste kleinkind zo mee hebt mogen maken. Mijn moeder was kraamverpleegster, en is er bij de eerste 2 'beroepshalve' bij geweest. Ik vond het heerlijk, dat mijn eigen moeder kwam kramen. Een hele fijne knuffel-avond.
Liefs van mij

Inge Slaats zei

Wat bijzonder Chris en wat zal je kleindochter blij zijn met deze brief (kan ik me zo voorstellen)! Van harte gefeliciteerd en ik weet het inmiddels ook, de jaren vliegen voorbij, zucht......in januari wordt mijn oudste kleinkind ook al weer 7.
Veel plezier vanavond en knuffel maar lekker!

Liefs,
Inge

sylviawillemien zei

wat een mooi idee, chris, dat je een brief hebt geschreven!!!
wat zal ze er blij mee zijn.
je quiltje is een moppie, net als je 'kleine meid' van 15.....;)
van harte gefeliceerd en een hele fijne avond!!
uhhh, dan moet ik er wel drie schrijven!! ben bij de geboorte van alle jongetjes van marjolein geweest!..;)

inge zei

gefeliciteerd met je jarige kleindochter en wat bijzonder dat je brief nu kan overhandigd worden

Katrien zei

Proficiat met de jarige kleindochter.Wat bijzonder de brief die je 15jaar geleden schreef nu te kunnen overhandigen.

Antje zei

Van harte gefeliciteerd Chris! Mooi om je eigen kleindochter ter wereld te zien komen!! En dan die brief van 15 jaar geleden! Dat lijkt me 1 grote emotie als je zoiets van je oma krijgt.
groetjes Antje

Yvonne aka sommeke zei

Proficiat Chris! Het was 15 jaren geleden zeker een gelukkig en emotioneel moment. Ik vermoed dat het vanavond weer zo'n moment was!
Wat een schattige meisjesquilt!

Lida zei

Nu ben ik zelfs twee dagen te laat om je te feliciteren met je kleindochter, maar gelukkig dacht ik er nog wel aan om je Monday Memory te lezen, was het bijna vergeten, druk! Maar hierbij dus gefeliciteerd met deze beeldschone dame en dat jullie nog lang van haar mogen genieten, je herinnering is weer een heel bijzondere! Knuffel
Lida

Inekeo zei

Wel wat laat maar gefeliciteerd met je kleindochters verjaardag,en wat een leuke wandlap heb zelf ook drie kleindochters van 6-12-en16 jaar.
groetjes Ineke

miranda sol zei

Wat bijzonder...je lijkt me een heerlijke oma!!!!!! Ben dan ook benieuwd naar het verhaal dat hierop volgt....Dikke knuffels

lut zei

Gefeliciteerd, Chris. Wat een mooie en dierbare herinnering. Lief van je om haar die brief nu te geven.

Johanna Zweden zei

Van Harte gefeliciteerd Chris, en wat een mooie en dierbare herinnering.
Wat een schitterend quiltje.
Wat een mooie stofjes heb je bij HH gekocht.
Je bent een heerlijk Oma maar ook een fijne vriendin, dan merk ik elke keer weer, want van de week ook, je belt spontaan op, toen je wist hoe ziek ik was, nu dit is een vriendschap voor eeuwig. Dank je wel Chris, vrienden zoals jij, kom je niet vaak meer tegen
Groetjes Joke en een fijne dag

Marga♥ zei

Wat leuk om een envelop te krijgen van 15 jaar terug. Met haar 1,80 cm is het al een hele jongedame aan het worden.
Wel een heel leuk quiltje is die van de drie dametjes bij elkaar.
{p.s. tuurlijk ga ik stemmen}

Groetjes,
Marga♥

Saskia zei

Je bent een gezegende mens met zoveel kleinkinderen!
Een heel bijzonder idee om een brief te schrijven en die dan 15 jaar te bewaren. Ik ben benieuwd naar de reactie van Louisanne!

marian'ne m zei

ja de jaren vliegen !!

mooi verhaal mooie herinneringen.
OO dat is zo'n leuk quiltje hé, dat was eerst je kopfoto !!

Alvast een fijn weekend.