Het plaatje hierboven is gemaakt van een foto van maart 2006. Handen van vriendinnen van onze kerk die voor het eerst bezig waren met patchen en quilten. Deze foto gaf de naam "Quilts and Friends" aan mijn Blog. Ik vind het leuk om via dit Blog iets te delen over mijn quilt en andere -handwerkactiviteiten, maar ook te schrijven over mensen, familie en vrienden, en diverse zaken die je soms meemaakt. Je kan een opmerking achter laten als je dat leuk vindt en klikken op de foto's voor een vergroting.

Herinneringen: koffiemolens


Ik kan me nog goed herinneren hoe mijn moeder koffie zette. In haar keukentje met granieten aanrecht en vloer, waarop een loper, groen geverfde kastjes en plank met roesje, grijs geëmailleerde pannen, een oliestel en een koffiemolen aan de wand. Dat was leuk, die koffiemolen. Ik mocht vaak de koffiebonen daar in malen. Ik hoor nog het geluid, krrrkrrrkrrr, en ruik de geur van die verse koffie. De koffie werd met zorg gemaakt, steeds een heel klein beetje water er bij en ook nog op smaak gemaakt met wat Buisman. Wat een verschil met tegenwoordig. Je mikt gewoon een koffiepad in je senseo, druk op de knop en mmmmm. Wel lekker hoor. En makkelijk natuurlijk. Maar waar zie je nou nog koffiemolens? Ik kwam er onverwacht zo'n 420 tegen! InDe Koffiemölle, het kleine en enige Koffiemolenmuseum van Nederland in een koffie en theeschenkerij vlak bij Holten. Dat was tijdens ons weekje vakantie. Ik laat een paar foto's zien. Eerst de 'gewone'.





De verzameling is ontstaan door een uit de hand gelopen hobby. De meesten van deze molens komen uit de 1e helft van de vorige eeuw.
En dan nog een paar bijzondere.



Ik kan het niet uitstaan dat ik het foldertje waarin de beschrijving van de molens staat, niet kan vinden. Als ik me goed herinner is de grote molen hierboven afkomstig uit een café in Spanje. De andere metalen molens komen ook uit café's of restaurants.

Het oudste molentje is die op een plankje. Hij is meer dan 200 jaar oud. Het leuke van dit kleine "museum" is dat je er op je gemak rond kan kijken terwijl je geniet van een heerlijk bakje, modern gezette, koffie! Met natuurlijk iets lekkers erbij. Je kan ook eerst in de prachtige omgeving een ritje met een paardentram maken en dan hier opwarmen of op het terrasje zitten.
Ondanks de hoeveelheid molentjes, miste ik er toch één, een boerenbonte!! Laat die nou bij mij thuis in de keuken hangen! Gewoon voor de sier en de nostalgie.

Zo, en nu ga ik een lekker Senseootje nemen!

19 opmerkingen:

Lida zei

Wat een schitterende collectie en ja wat werd er vroeger veel aandacht aan besteed! Hier op zolder staat mijn Oma's koffiemolen, ze maalde de bonen door de molen tussen haar knieën te klemmen, dat herinner ik mij nog goed! Oma trouwde in 1917 en wilde geen ouderwetse met een koperen bovenkant (ze poetste als keukenmeid al genoeg koper!) maar een mooie verchroomde, het chroom is helemaal weggesleten! Voor mij een heel mooie herinnering aan haar! Nu heb ik een nieuwe machine gewonnen vorig jaar bij de postcodeloterij! Wat heb je er voor nodig? Juist koffiebonen en dan maalt hij de koffie en dan komt die heerlijke geur vrij en gaat door het hele huis, even de melk warm maken met de hete stoom en ze smaakt bijna net zo lekker als die van oma! Bijna!! Bedankt voor weer een zalige herinnering!! Groetjes
Lida

MARGA zei

Hoi Chris.
Krijg zo zin aan koffie als ik dit alles zie.
Heb op zolder ook nog zo'n PeDe liggen.
De tante van mijn man heeft ook niet een koffie automaat gebruikt maar kookte altijd water opgieten dan 2x oplaten komen en dan was de koffie klaar.
Heerlijk was dat altijd lekker ouderwets schenken door een zeefje waar blijft de tijd.
Alles moet tegenwoordig snel en ja wij doen er zelf ook aan mee.
EEEnnn als je nog eens in Holten komt zit je aardig in de richting en bij ons kun je ook terecht voor koffie uit de automaat.
Groetjes
Marga

Katrien zei

Wat een verzameling.Mijn ouders hadden vroeger ook een collectie van zo'n 25 koffiemolens staan ,maar jammer genoeg hebben ze die van de hand gedaan,het koperwerk was er voor hen teveel aan.

Marijna zei

Geweldig al die koffiemolens!! Je krijgt er gelijk de herinneringen weer bij. Mijn oma had zo'n koffielmolen die je op je schoot moest nemen. Later kwamen die wand molens van PeDe.Leuk om te zien hoeveel soorten er van waren.

anitaS zei

Toen ik pas getrouwd was maalde ik ook nog koffiebonen. Ik had genoeg punten gespaard van DE om zo'n wandkoffiemolen te kunnen kopen. Wat later kwam er een electrische koffiemolen. Natuurlijk ook van de punten van DE. En de nieuwste koffiemachines hebben ook weer een maalinstallatie. Grappig he. Blijkbaar waren die kofiebonen nog niet zo slecht.

marian'ne m zei

wat een verzameling.

Ja het schootmolentje vind ik het nostalgisch !!

Kort geleden kwam er hier een jongeman één kopen voor zijn vader.
Grappig koffie drinken/malen is een nieuwe hobbie geworden.

Saskia zei

Nostalgie! Ik heb ergens op zolder zo'n crèmekleurige van DE liggen. In de zevntiger jaren gekocht omdat ik dat van thuis uit kende en jaren gebruikt. Ik heb zelfs nog een reserve glazen bakje. Inderdaad hoor je in je hoofd nog zo het geluid van het malen.
Ook heb ik (maar waar?) zo'n schootkoffiemolen. Hout, rood geschilderd. Maar dat was meer voor de sier.

Rian zei

Zóó herkenbaar weer. Volgens mij leken de huishoudens vroeger veel meer op elkaar dan tegenwoordig. Ik mocht als kind ook wel eens malen van mijn moeder, maar herinner me dat het nog best zwaar werk was, en ik kreeg er zere benen van. Mijn ouders hebben de handmolen nog steeds voor de sier in de keuken staan.
Groetjes,

Elly L zei

Ik weet dat mijn moeder vroeger ook de koffie zelf maalden, maar ik kan het me niet echt herinneren. Leuk al die verhalen (dus ook bij de reacties). en het komt weer terug he, zelf malen.
groetjes Elly

Jantje zei

In Groningen hadden we ook een raadseltje:
Een holten deuske,
Een koperen huuske
een slinger in de gat,
roa roa wat is dat?

(antw. een schootkoffiemolen.)
Ik mocht ook alttijd koffie malen met zo'n koffiemolentje. In het Drents museum was een paar jaar geleden hadden ze ook een stuk of wat van die molentjes, kinderen konden bij de balie een zakje boontjes halen en mochten dan zelf de koffie malen en mee naar huis nemen.

Ik maakte nog wel eens koffie in zo'n "brobbeltjes" koffiekan. Er zit een percolator in; koffie afmeten, een beetje buisman sokkeraai erbij en dan laten trekken op een petroleumstelletje. Tegen de tijd dat de koffie een paar keer tegen het dekselglaasje aan ge- bloeb-bloebt had, was het drinkbaar. En dan die geur!
Een petrolie stel heb ik nog wel, maar die kannen zijn ook al bijna nergens meer te krijgen.
Voor al die mensen die nog een wandkoffiemolen op zolder hebben liggen, hele bonen zijn goedkoper dan gemalen vakuum verpakte koffie.
Maak er weer eens een ritueel van en je waardeert zo'n kop koffie nog meer. (en je hoeft het niet eerst in het schoteltje te gooien hoor)
Ik heb erg genoten van deze weblog en de foto's.

Groetjes van Jantje

Jantje zei

In het Drents museum in Assen hadden ze lange tijd een huisje die van de ouders van Bart Veenstra (een Drentse schrijver/ dichter) was geweest.
In dat huisje mocht je overal aan komen, in kastjes neuzen waarin de knopendoosjes lagen, het ondergoed netjes opgevouwen, de breinaalden van opoe Veenstra, de pijp van opa en het kalendertje naast de schoorsteenmantel. Het keukentje met de (vieze versleten)boenders en de groene emmers met opschrift. Ook hier was een koffiemolen aanwezig.

Helaas heeft het museum besloten dat het allemaal weg moest.

Willy zei

Wat een leuk gezicht al die koffiemolens op rij. Ik kan me nog herinneren dat we als kind mochten draaien, dat was soms best wel zwaar werk. Ik heb er nog één op zolder liggen, eigenlijk zonde. Die boerenbonte van jou is ook mooi.
Groetjes

Joke zei

Wat enig Chris, ik zie meteen mijn oma met de koffie molen op haar schoot. Het rook altijd zo lekker.
Ja en mijn moeder had zo een hangende, later werd dat elektrisch gedaan. maar het rook steeds lekker.'
Toevallig hebben A en ik net vanmorgen voor een koffie machine gestaan, waar je weer van echte bonen koffie kan zetten!!!
Ja ik ik wel die herinneringen en de reuk van echt koffie weer terug in ons huis.
Senseo lekker en handig! maar koffie bonen malen!!!!!!!!
Groetjes Joke en een fijne dag

jaimie zei

Hallo,

Ik had blijkbaar gisteren ? mijn berichtje hier gepost bij de pop , dus weet niet of u het nog gezien had, maar ik kom hier vandaag nog eens kijken en moest wel lachen om uw koffieverhaal en op het einde uw geweldige zin,hihi.

Tot later,

groetjes, Jaimie

Inekeo zei

Ik woonden ruim 40 jaar geleden op kamers en maalden mijn koffie op schoot met de koffiemolen van Renè zijn Oma heb hem nog steeds en ook een blauwe van mijn schoonmoeder die is van DE ze staan nu voor de sier in de keuken groetjes Ineke

ria van Kasteel zei

Wat brengt dit weer herrinneringen naar boven, ook wij hadden een wandkoffiemolen van DE en elke avond was het een hele klus om het bakje vol te malen. Leuk om weer eens te zien. En ik neem nu ook een lekker senseo'tje.

Groetjes van Ria :0)

Marga♥ zei

Ja, de herinneringen komen weer boven met de hand de koffie bonen malen.
Zo eentje aan de wand heb ik ook {nu voor de sier} maar ik heb er nog bonen mee gemaald voor Handsome zijn koffie en voor de visite natuurlijk. Er is mij ooit verteld {toen} dat vers gemalen koffie de lekkerste koffie is.

Groetjes,
Marga♥

Anoniem zei

Hoi Saskia! Ik weet niet of dit nog gelezen wordt gezien de data. Maar ik lees in jouw reactie dat jij een reserve glazen potje hebt voor onder aan de wandkoffiemolen. Ik ben naarstig op zoek daar de mijne gisteren kapot is gevallen :(( heb je m nog? Zou ik m van je over mogen nemen? Groet, Lian

Anoniem zei

die afbeelding met die gekleurde molentjes er op zijn erg leuk, in hoeveel kleuren heb je die en hoe out zijn ze? ben nieuwsgierig.