Het plaatje hierboven is gemaakt van een foto van maart 2006. Handen van vriendinnen van onze kerk die voor het eerst bezig waren met patchen en quilten. Deze foto gaf de naam "Quilts and Friends" aan mijn Blog. Ik vind het leuk om via dit Blog iets te delen over mijn quilt en andere -handwerkactiviteiten, maar ook te schrijven over mensen, familie en vrienden, en diverse zaken die je soms meemaakt. Je kan een opmerking achter laten als je dat leuk vindt en klikken op de foto's voor een vergroting.

Klaar voor de Bee

Hè hè, ik ben eindelijk klaar om op stap te gaan. Mijn haar wilde niet en ik kon nergens een hoedje vinden en dat is nodig om mijn haar in bedwang te houden. Gelukkig vond ik er een in een grote hobbywinkel in Haarlem. En zie je mijn kousen? Wat een lekkere slobbers zijn dat hè? Die zijn heel modern hoor, kijk maar eens goed in kledingzaakjes rond. En wat vind je van mijn zondagse schort? Vind je die niet prachtig?! Dat is een schortje met geschiedenis, daar vertelt mijn moeder straks nog wel wat over. In ieder geval ben ik op tijd klaar om weer eens naar mijn quiltbee te gaan. Ik neem de top van mijn quiltje mee en de vulling. Mijn quiltvriendinnen gaan me helpen met het maken van de sandwich en we gaan natuurlijk ook heel veel babbelen. Voor de gastvrouw neem ik een bosje mooie rode rozen mee.
Ach, nou vergeet ik helemaal om mezelf even voor te stellen. Mijn naam is Nienke en ik ben 52 cm lang. Ik ben vernoemd naar de zus van mijn moeder. Maar hier komt ze zelf even hoor.

Daar ben ik dan met het verhaal over het schortje. Dat heb ik gemaakt van een werkje dat mijn moeder naaide tussen 1918 en 1921, op de Industrieschool van Utrecht.


Ik heb een grote doos vol met werkjes van haar. Daar ben ik natuurlijk heel zuinig op, maar dit was echt zo'n proeflapje om kant met een sierrandje aan een lapje stof te zetten. Net groot genoeg voor het schortje voor Nienke.

Ik heb de bloemetjes er op gestitcht en kijk eens naar de hele kleine knoopjes! Die heb ik van een ander klein (mislukt) werkje afgehaald, net als de kantjes voor de schouderbandjes. De knoopjes zijn met stof bekleed. De naaimachine-steekjes zijn minuscuul klein en het garen ontzettend sterk. Daar was ik verbaasd over. Mijn moeder had toch nooit kunnen dromen dat ik haar stofjes nog eens zo leuk zou gebruiken.
Het patroontje voor de pop - van Philippa Morris - vond ik tijdens de tentoonstelling in Deventer. Toen ik het vrolijke koppie zag, was ik verkocht. En omdat ik het zo ontzettend leuk vond dat mijn zus Nine ook naar de tentoonstelling kwam, heb ik de pop, met een kleine aanpassing, naar mijn zus genoemd. Het was eens een heel ander en ontzettend leuk werkje tussendoor.


Lieve groeten van mij en Nienke.

25 opmerkingen:

lut zei

Wat een lieverd!

marjan zei

Wat een schat en met zulke mooie herinneringen.
groetjes Marjan

Anita A zei

Zij is leuk !! En dan de combinatie van nieuw en oud,leuk hoor.

martine zei

Wat een heerlijke slungel.
Die afgezakte kousen zijn toppie.

willy zei

Chris wat een leuk verhaal bij deze mooie pop. Mag ze nog eens vaker op je web-log verschijnen?
Groetjes

Anita zei

Wat een prachtige pop is het geworden. Ze heeft mar een foutje: ze staat bij jou en niet bij mij.

Annelies vdB zei

Wat ziet ze er ontzettend leuk uit !

MARGA zei

Hoi Chris.
Ach wat een heelijk koppie kan me voorstellen dat je daar voor gevallen bent.
En het kleine quilttasje wat Nienke in de hand heft doet het ook goed.
Je kunt ook altijd een mooie draai aan het verhaal geven.
Wens je een heel fijn weekend toe.
Knuffel Marga

sylviawillemien zei

hallo Nienke, veel plezier op de bee!
en je mag wel trots op je moeder zijn dat ze zo'n mooi schortje heeft gegeven.
eigenlijk is het dus een schortje van oma, nog leuker!!
maar moeders heeft het prachtig gemaakt!!
( maar ik ken jouw moeder wel een beetje en ze maakt altijd van die mooie dingen.....;;)))!!

Lida zei

Ze is een snoepie!! Wat een schattig smoeltje en wat heb je haar leuk aangekleed! Die knoopjes zijn eigenlijk bedoeld voor slopen, maar ze staan perfect op dit schattige schortje en zo blijven de mooie lapjes op een heel originele manier bewaard!! En wat leuk dat je nieuwe dochter ook een quiltster is!! Nu dat je nog heel lang van Nienke mag genieten!! Heel fijn weekend, knuffel
Lida

inge zei

wat een leuke meid!

Inekeo zei

Die afgezakte kousen zijn helemaal hot,fijn weekend

marian'ne m zei

S*C*H*I*T*T*E*R*E*N*D

Ik heb mijn bril opgepoetst om alle details te zien.
wat lief het schortje van de oude werkjes erbij.
Mooie herinnering .

Het nadenkertje is ook weer prachtig, vooral nu met het borduurwerkje erbij, heel toepasselijk.

Joke zei

Wat een enig verhaal zit hier achter Chris, en wat een mooie herinnering.
Knuf joke en een fijn weekeinden, en de witte tornado raast nog steeds door het huis, maar dat ben ik heerlijk achter de naaimachine

marcella zei

geweldig, een pop met een verháál ;) Leuk om zo al die herinneringen in je pop te stoppen.

Katrien zei

Wat een schatje,en dat schortje vol herinneringen.Deze krijgt zeker een leuk plaatsje.

Rian zei

Nou, moeder Chris, je hebt er zomaar een bijzondere dochter bij, zie ik wel. Wat een plaatje is ze. en die kousjes: super! alles trouwens, en zo leuk dat je er werkjes van je moeder voor hebt kunnen gebruiken. Ik heb van mijn moeders schooltijd en jeugd niets, omdat dat allemaal verbrand is tijdens het bombardement op Rotterdam in 1940.
Ik heb meteen heerlijk bijgelezen, en zie dat je Idylle weer prachtig staat te stralen in het herfstzonnetje. Heerlijk dat dat zo geregeld kon worden. En de blokken voor de ACQ zijn allemaal weer zo kleurig en fleurig. Ik ben toch zo benieuwd naar het geheel. Qua kleur wordt het vast weer een echte Jones!
Liefs,
Rian

Saskia zei

Wat een prachtige dochter heb je!

Marga♥ zei

Hallo Nienke, ben jij aanstaande vrijdag ook van de partij?
Zo ja leuk , zo nee jammer.
Zou jij voor mij even aan Chris kunnen vragen wat ze graag wil dat ik meeneem.
Groetjes en hopelijk tot vrijdag.

Marga♥

Yvonne aka sommeke zei

Ooooh wat een superschattige dochter heb jij er bij Chris! Enig en met zo veel leuke details! Vast een plezier om naar te kijken!
Goe weekend!

Inge Slaats zei

Ach Chris, wat is Nienke een schatje en wat ziet ze er leuk uit! Helemaal klaar voor de bee met van alles bij zich. Zucht......ik ben een beetje jaloers, wilde dat ik poppen kon maken, helaas.....geen talent hiervoor.
Enig ook dat je het lapje van je moeder kon gebruiken voor het schortje, dat is toch wel heel bijzonder hè!
Ik heb je logje hieronder ook nog bekeken en gelezen. Mooie blokken weer en wat ziet je Idylle er beeldschoon uit. Dat je er nog niet in kan zitten naaien is misschien een beetje jammer, maar het kijken ernaar is al puur genieten.

Fijne zondag en een dikke knuffel van mij!
Inge

corrie zei

Chris wat een schattig smoeltje en wat zal je zus trots zijn dat je dit lieve meiske juist naar haar hebt vernoemd. Erg lief zoals je het werkje van je moeder hebt verwerkt. Ik zag een stralende Idylle in een vorig logje, wat heerlijk voor je!

Carolyn Hosier zei

Chris, sew is darling! Love her little apron--- Perfect!!! Thank you for sharing you little peek-a-boo sweetheart! Hugs, Carolyn

jaimie zei

Hallo,

Prachtige blog en prachtige pop ,
Ik kom zeker nog eens een kijkje nemen hier hoor!

groetjes, Jaimie

Atelier Ullizee zei

Super mooie pop en wat een lief 'snuitje' heeft ze!
En wat nog leuker is, haar naam 'Nienke', omdat onze kleine meid ook zo heet...