Het plaatje hierboven is gemaakt van een foto van maart 2006. Handen van vriendinnen van onze kerk die voor het eerst bezig waren met patchen en quilten. Deze foto gaf de naam "Quilts and Friends" aan mijn Blog. Ik vind het leuk om via dit Blog iets te delen over mijn quilt en andere -handwerkactiviteiten, maar ook te schrijven over mensen, familie en vrienden, en diverse zaken die je soms meemaakt. Je kan een opmerking achter laten als je dat leuk vindt en klikken op de foto's voor een vergroting.

Herinneringen: padvinderij

Wie van jullie was vroeger op padvinderij? Ik ben er 9 jaar lid van geweest, van mijn 11e tot mijn 19e. Geweldig, wat heb ik daar een goeie tijd beleefd. Ik heb er zoveel herinneringen aan. Het saamhorige, de intense vriendschappen, het avontuurlijke. Ik kon er enorm veel energie en fantasie in kwijt. Ik heb er heel veel geleerd over de natuur. Wat heb ik genoten van het kamperen, het "overnacht hiken"(lopen met een stafkaart en kompas, slaapzak en eten om te koken op een kampvuurtje mee, dan slapen in de buitenlucht en de sterrenbeelden herkennen) je eigen laterine graven en "meubels" voor de keuken in elkaar sjorren.


Op de deze foto ben ik (l) samen met mijn hartsvriendin van toen met de laterine bezig. Vlaggenroof: de vlag van de tegenpartij die hoog in een boom hing, proberen te veroveren voordat zij onze vlag te pakken hadden. Ik was een halve jongen en was weg van indianen en negers. Mijn hele kamertje was er mee vol geplakt.


Elk kamp had een motto en natuurlijk waren we een keer indianen. Ik schilderde 2 schilden op karton en mijn vader maakte notabene een speer voor me! Heerlijk was het! Maar het allerfijnste was het zingen bij het kampvuur. Dan ontstond er altijd een hele aparte fijne sfeer waarin je ook heel veel met elkaar kon delen. Het was een tijd waarin ik intens geleefd heb en, vooral toen ik zo'n jaar of 12 was, dweepte met de leiding die ik ook als idool zag.

Al die herinneringen hebben we weer eens opgehaald op 25 september tijdens een reünie van onze groep, Caprera in Bloemendaal. De laatste keer dat ik het stel ontmoette, was al weer 14 jaar geleden. Oh jongens, wat was het weer leuk.



We begonnen op het Kopje van Bloemendaal, de uitkijktoren met uitzicht naar zee en Haarlem. Daarna koffie met gebak in het restaurant daar (de Uitkijk) en toen achter het clubhuis van de Scouts, dat we huurden, in de Kennemerduinen gewandeld.



Een aanrader. Veel gekletst natuurlijk, gelachen, oude foto's bekeken, een potje macaronie gegeten, afgewassen



en als klapstuk: het kampvuur. We hebben weer heerlijk gezongen. Al die oude liedjes komen zo weer naar boven.




Natuurlijk maakten we ook 'Engeltjes te paard'. Kennen jullie dat? Blokje jonge kaas met lapje spek er om aan een stok en dan boven smeulend vuurtje. Mmmmmmm.


Een van de liedjes die ik nooit vergeet:

Tell me why the stars do shine            Because God made, the stars do shine
Tell me why the ivy twine                   Because God made, the ivy twine
Tell me why the ocean is blue            Because God made, the ocean is blue
And I will tell you, just why I              Because God made you, that's why I
love you.                                         love you.


15 opmerkingen:

Anita zei

Voor mij een wereld die ik helemaal niet ken. Hoewel ik al bijna 65 jaar ben heb ik nooit iets van padvinderij gehoord of gezien toen ik jong was. Als ik het zo lees heb ik toch wel wat gemist.

MarianneD zei

Voor mij ook geen gesneden koek..ik weet dat mijn moeder vroeger wel op de padvinderij is geweest en dat ze het altijd heel leuk heeft gevonden!
Maar als ik jouw verhalen zo lees dan heb ik best een beetje spijt....;-)

Inekeo zei

Hallo Chris,wat een herkenbare foto`s ik heb er ook leuke herrinneringen aan al heb ik geen foto`s helaas
maar als ik een kampvuur ruik denk ik aan brooddeeg aan een tak en pannekoeken bakken groetjes Ineke

Antje zei

Ik zag in je vorige blogje dat de jam gelukt is!fijn!
En wat een leuke memory! en een prachtig lied, met inhoud! groetjes Antje

MarPie zei

Wat moeten jullie een te gekke dag gehad hebben.
Al die herinneringen ophalen, wat zullen jullie gelachen hebben.
Heerlijk om te lezen, dank je wel.
Neen, zelf niet bij de padvinderij gezeten.

Groetjes,
Marga♥

MARGA zei

Hoi Chris.
Wat heerlijk dat je zo hebt genoten.
En al die herinneringen te gek hoor.
Zelf heb ik zoiets nooit gehad maar zo zie je maar weer dat het toch waardevol.
Groeten Marga

sylviawillemien zei

Ik heb nooit op de padvinderij gezeten, maar ik heb wel van jouw verhaal genoten!
xx, Syl

Lida zei

Wat leuk, ja zo'n reünie is soms echt geweldig en ja ik zat op de kabouters van mijn zesde tot mijn elfde en liep iedere zaterdag helemaal naar het centrum van de stad om daar naar toe te gaan. Kampen en een jamboree in de Brabantse bossen, Baden Powelldag in februari, vernikkelen van de kou in een katoenen jurkje met een blad klimop en een sneeuwklokje opgespeld, de herinneringen komen boven drijven! Maar toen ben ik ermee gestopt, mijn zusje is ook nog gids geworden. Leuke herinnering haal je weer op! Fijne dag, knuffel
Lida

Johanna Zweden zei

Heerlijk hé Chris die mooie herinneringen, daarom is mijn motto ook, die mooie en vele herinneringen heeft leeft twee maal-
Fijne dag groetjes Joke

Saskia zei

Wat een prachtige herinneringen!
Nee, ik ben niet bij de padvinderij geweest. Ik ben altijd een binnenkind geweest. Als enige dochter in een gezin met 5 jongens erg "beschermd voor de boze buitenwereld" door moeder. Nog steeds ben ik het liefste thuis in m'n eentje aan het prutsen met papier en stof, net als toen.
Achteraf denk ik wel, dat ik wat gemist heb. Jouw herinneringen maken dat ook weer duidelijk.

corrie zei

Hé lieve Chris, ik zit weer zo te genieten van al je supergezellige verhalen. Dit blog is helemaal zoals jij bent, positief, kleurrijk, gezellig, creatief en met een diepe inhoud. Alsof ik even bij je thuis was. Zo leuk die drie potjes jam, de pompoenenkwekerij zo dichtbij en al die mooie herinneringen. Liefs en groetjes van Jan en mij voor jou en Chago!

Inge Slaats zei

Wat leuk Chris! Bij mij komen ook meteen allerlei herinneringen naar boven. Ik was bij de "gidsen", ook een onderdeel van de padvinderij. Ik was er slechts een jaar of 3 bij en zo'n hechte groep als jullie hadden wij niet, wel heel erg leuk, maar een reunie, daar is het nooit van gekomen.

Liefs,
Inge

cisca zei

Ook ik ben bij de padvinderij geweest. Eerst kabouter en toen gids. Later toen ik "groot" was en m.n eigen kinderen naar de scouting gingen zijn zowel m,n man en ik leiding geweest. Ik ben zeker een jaar of 4 Akela van een groep welpen geweest . Heb het altijd een leuke tijd gewonden en ook een leerzame tijd. Fijn dat Charo weer kan autorijden maakt jullie meteen weer mobieler,Gr. Cisca

cisca zei

Typfoutje moet natuurlijk Chago zijn, sorry, Cisca

MM zei

Niet mee bekend als water meisje.
Maar dat jullie schik hadden en weer is te zien, heerlijk.

proficiat voor Chago, dit zal hem weer zelfvertrouwen geven. Succes !!

Weer een nieuw nadenkertje, na de vorige ben ik op zoek naar 10 man !!;-))

fijn weekend, mooi weer om een stukje door de polder te toeren !!?