Het plaatje hierboven is gemaakt van een foto van maart 2006. Handen van vriendinnen van onze kerk die voor het eerst bezig waren met patchen en quilten. Deze foto gaf de naam "Quilts and Friends" aan mijn Blog. Ik vind het leuk om via dit Blog iets te delen over mijn quilt en andere -handwerkactiviteiten, maar ook te schrijven over mensen, familie en vrienden, en diverse zaken die je soms meemaakt. Je kan een opmerking achter laten als je dat leuk vindt en klikken op de foto's voor een vergroting.

Pompoenen en Kalebassen

Nog geen kilometer bij ons vandaan is een pompoenen en kalebassen kwekerij. In deze tijd van het jaar staat daar altijd een soort kraam langs de weg, waar je geld in een gleuf kan stoppen en zelf pompoenen kan uitzoeken. Dit jaar was er ook een open dag.



Geweldig! Ik heb weer wat geleerd: het verschil tussen een pompoen en een kalebas. De eerste groeit buiten op het veld, kan lang mee, maar gaat op een gegeven moment wegrotten en dan kan je hem weggooien. De kalebas groeit hangend in een kas, kan je ook heel lang bewaren, maar als hij gaat rimpelen, leg je hem gewoon buiten, wacht een tijd en dan hoor je hem rammelen als je hem heen en weer beweegt. Vochtig maken, tijdje wachten en dan het gerimpelde vel er af stropen. Drogen en licht schuren. Hij is dan helemaal hol en verhout, alleen de pitten zitten er nog in en die hoor je. Je kan er van alles mee doen. Schilderen, een deurtje in maken etc. Ik heb echt mijn ogen uitgekeken. Hier een paar foto's.


Natuurlijk waren er ook lekkernijen, pompoentaart of cake en soep. Mmmmm. Er waren ook kunstwerkjes te bewonderen, schilderijen en beeldjes. De pompoen met het gezichtje is door dezelfde dame gemaakt als deze beeldjes.

Het oktober quiltje van de kalenderBOM gaat ook over pompoenen. Daarom laat ik mijn quiltje hier ook maar zien. Het is mijn laatste: ik heb nu alle quiltjes klaar!! Wat heb ik er een plezier aan gehad.


17 opmerkingen:

Elly L zei

Wat een kunstwerken wordt er toch met groente gemaakt. Bij de Tai zie je dat ook vaak en helemaal als ze echt van die verfijnde roosjes maken. Super.
groetjes Elly

Willy zei

Wat een leuk log Chris en prachtige foto's. Die watermeloenen zijn ware kunstwerkjes. Ik heb in het weekend pompoensoep gemaakt, was heerlijk.
Fijne dag groetjes

MARGA zei

Hoi Chris.

Leuk om even jou blog te lezen met al die leuke werkjes en verhalen.
En hoe was het om jou eigen siggie quilt te zien hangen?
Kan me voorstellen dat je hebt genoten.
Groeten Marga

scrappatch zei

Wat een mooie plaatjes,en dan die watermeloenen,prachtig.

Anita zei

Als ik ik pompoenen en kalebassen zie krijg ik het herfstgevoel. Wat een kunstwerkjes hebben ze uit de watermeloenen gemaakt.

Joke foekema zei

chris, wat laat je nu een mooie blog zien. Helemaal in de stemming van het seizoen. Mooi quiltje heb je gemaakt. Groetjes van Joke

Antje zei

Hoi Chris, wat veel en mooi is je blog vandaag,'k heb niet veel tijd en ik kom vanavond nog even terug lezen!
groetjes,

Inge Slaats zei

Hoi Chris,

Gezellig dat je weer terug bent!
Wat een leuk verhaal hier over de pompoenen, gaaf hoor al die mooie foto's (vooral die uit Zuid-Afrika, bijzonder, echte kunstwerkjes).
Je quiltje is ook weer een schatje. Vrijdag haal ik de mijne tevoorschijn. Ik heb er zin, lekker herfstig. Ik houd er van, van alles wat met herfst te maken heeft.....

Liefs,
Inge

Lida zei

Wat kunnen sommige mensen toch bijzondere dingen maken! Geweldig, die watermeloenen, maar ook dat gezichtje op de kalebas en die leuke beeldjes, je hebt er vast lopen genieten! Fijne dag nog, knuffel
Lida

Elisabeth zei

Wat een gezellig blogje om te lezen en dan die prachtige watermeloenen... En ik wilde je nog vertellen dat ik het quiltraam bij meeuw heb gekocht en het bevalt super. Groetjes Elisabeth

Saskia zei

Je quiltje is helemaal oktober. Je hebt er zelfs zo'n kalebas bij gezet. Helemaal mooi!
Die watermeloenen zijn alleen na heeel veeel oefening te maken, lijkt me. Wat een kunstwerkjes!

cisca zei

Hallo Chris, ik moet even reageren . De kalebassen van foto nr, 6 werden hier gebruikt om wijn en rakija (de eigengestookte pruimendrank) mee uit het vat te halen. Ik heb ze hier ook voor de sier hangen. Ze worden hier nu veel kunstig beschilderd verkocht in winkels die zgn omaspullen hebben . Dat heet hier ETNO en dat is iets waar veel toeristen in geinterresseerd zijn. Gr. Cisca

Johanna Zweden zei

Zo even kijken of het nu lukt
Wat schitterend Chris en wat een schitterende kleuren pracht zal dat zijn geweest.
Wat schitterend die watermeloenenen nu die zou ik op ijs zetten, en er de hele dag naar zitten kijken.
Gr Joke

MarianneD zei

Wat een heerlijk herfstlogje Chris!Leuk al die weetjes over de kalebas,wist ik niet...en dan die watermeloenen...echte kunstwerkjes!

sylviawillemien zei

wat een prachtige kunst hebben ze van de kalebassen gemaakt in Zuid Afrika!!!
enne........die kwekerij, waar zit ie????
ga ik volgend jaar eens kijken, want het ziet er heel erg leuk uit!!!

Jantje zei

Dag Chris,

Hier hoeft niks meer bij gezegd te worden, het is echt een heel leuke weblog. Ik heb genoten van de foto's met de meloenen.
Je herfstquiltjes zijn een voorbeeld, een stimulans voor me om ook iedere maand iets voor elkaar te krijgen. (lukt niet altijd)
Veel groeten van Jantje

Willeke zei

Weer even heerlijk bijgelezen!
Wat een leuke (en pruimen-lekkere) onderwerpen heb je weer.
Wat een gezellige reunie met de padvinderij.
Ik heb wel een paar jaar op 'de kabouters' gezeten.
Ik geloof dat die naam specifiek gebruikt werd door de katholieke afdeling van de padvinderij.
Ik zat bij de groep 'waterhoentjes'
Zou ik daarom zo gek zijn op (water)vogels?

groetjes,