Het plaatje hierboven is gemaakt van een foto van maart 2006. Handen van vriendinnen van onze kerk die voor het eerst bezig waren met patchen en quilten. Deze foto gaf de naam "Quilts and Friends" aan mijn Blog. Ik vind het leuk om via dit Blog iets te delen over mijn quilt en andere -handwerkactiviteiten, maar ook te schrijven over mensen, familie en vrienden, en diverse zaken die je soms meemaakt. Je kan een opmerking achter laten als je dat leuk vindt en klikken op de foto's voor een vergroting.

Mijn oma

Nog niet zo heel lang geleden kreeg ik een telefoontje van een hele gezellige tante, de enig overgebleven schoonzus van mijn vader, van 85 jaar. Vader had 7 zussen en 1 broer. Allemaal, ook de echtgenoten, zijn overleden. Tante had iets gevonden waarvan zij dacht dat ik het wel graag wilde hebben. Zo ging ik dus op een dag richting Baarn, waar zij woont in een vrij nieuw appartement pal naast de villa van mijn grootouders. Op dat huis staat nog steeds de naam van mijn oma, Christina, naar wie ik dus vernoemd ben. Na de koffie kreeg ik een pakje op mijn schoot, een opgerolde krant! Heel dun, bijna zijdeachtig papier. De Times van 25 mei 1949!! Een edtie die per luchtpost naar Nederland gevlogen werd. De datum is opvallend, want op 25 mei was de trouwdag van mijn grootouders, maar dan in 1903. Zo leuk om er even in te bladeren. Er staat een artikel met foto's in over de opening van de Bloemenshow in Chelsea. De Engelse koningin staat rechtsboven op een foto en daaronder Veldmaarschalk Lord Montgomery.



Rond 1949 was het voor mijn grootouders weer mogelijk om de Engelse tak van de familie van oma te bezoeken. Mijn overgrootmoeder werd geboren in molen "De Gooyer", die nog steeds in Amsterdam staat.
Maar het ging natuurlijk niet om die krant, maar om wat er in zat. Handwerk, gemaakt door mijn oma toen zij als meisje op de Industrie of Huishoudschool zat. Ze is van 1879 en ik denk dat ze een jaar of 17 was toen ze dit maakte. Er zitten 4 lappen in, waarvan er 3 zeker door oma gemaakt zijn. Daar zijn haar initialen, C B (Christina de Blank), op geborduurd. Allereerst een lap met allemaal verschillende naadjes, waarschijnlijk niet van haar.



Dan een lap waarin een kraagje, knoopsgaten en zakjes genaaid zijn.



Die driehoekjes zijn, denk ik, sierlijke versterkingen voor op hoekpunten.



Dan is er nog een kleinere lap waarin baleintjes verwerkt zijn. Ook helemaal versierd met mooie steekjes. Als afwerking is er een koordje omheen genaaid met lusjes in de hoeken.



Dan blijft er nog één lap over. Een lap met stroken, trensjes, knoopjes haakjes. (klik op de foto's om de fijne details te kunnen zien) Ik vind het een geweldig en heel kostbaar bezit en ben er dan ook heel blij mee.



Nog even een klein stukje over molen De Gooyer. Ik vond een foto op internet hoe hij er uitzag vóór 1900, dus in de tijd dat mijn overgrootmoeder daar als kind woonde. Het was een korenmolen, in de volksmond Funenmolen genoemd.
Hij staat nog steeds op de Funenkade 5, vlak bij Oostenburg waar mijn andere overgrootvader een scheepswerf begon en waar mijn vader zijn hele leven heeft gewerkt. De molen duikt voor het eerst in de stadsgeschiedenis op in 1664. Omstreeks 1725 werd hij herbouwd. Hij vermaalde graan voor het armenhuis. De naam Funen komt van het Deense eiland 'Funen', waar Michiel de Ruyter in 1658 een overwinning behaalde op de Zweden. Het is leuk om af en toe eens in de familiegeschiedenis te duiken. Ik heb een uitgebreide stamboom van vaders kant, compleet met documentatie, foto's en anekdotes. Het handwerk van mijn oma was een aanleiding om daar weer eens door te bladeren.

25 opmerkingen:

Elly L zei

Wat een kostbare herinnering die je hebt gekregen.
groetjes Elly

katrien zei

Dit is wel een hele mooie herinnering.En zo goed bewaard gebleven.

martine zei

Mooi handwerk wat je gekregen hebt en wat leuk dat je zo veel van de familiegeschiedenis weet. Ik had daar vroeger veel meer belangstelling voor moeten hebben.

willy zei

Wat een leuke verrassing is dat voor je geweest. Mooi handwerk. Dat laatste lijkt wel met zilverkleurig garen gedaan. Leuk dat je zoveel over de familiegeschiedenis weet.
Groetjes

miranda sol zei

Wat en rijk bezit, zo een stukje oude tijd van je oma te mogen bestuderen en te bezitten. Bofkont!

Shirley Jacobs zei

Wauw, wat een cadeau, ik denk dat ze er in een museum ook heel blij mee zouden zijn, voor het geval je niet weet waar je het moet laten.

Lida zei

Wow, wat een heerlijk cadeau en wat fijn dat je tante het al die tijd heeft bewaard en het aan jou doorgeeft die er echt waardering en respect voor heeft en het dus goed zal beheren, want het is duidelijk iets wat doorgegeven wordt aan de volgende generatie of naar een museum hoort te gaan! Ik heb die driehoekjes ook nog leren maken, ze werden op rokken gemaakt net boven het loopsplitje aan de achterkant om uitscheuren te voorkomen. Soms werden ze spinnetjes genoemd, maar ik weet niet meer wat de officiële naam is. Ome Jan kan ze ook maken en dat is heel wat makkelijker dan vroeger!! Ik heb mijn oefenlapjes en andere maaksels niet bewaard, daar heb ik nu spijt van! Geniet maar van dit ontroerende bezit! Groetjes
Lida

Birgitte zei

Wat bijzonder om zo'n mooie spullen te krijgen. Ben stiekem een beetje jaloers. Van mijn oma is niet veel handwerk bewaard gebleven.

Rian zei

Wat geweldig, Chris, wat een rijk verleden! Leuk om er zoveel over te weten! Misschien ook leuk voor je om te weten: Er is al "spinnetjes" geroepen voor de driehoekjes... Van mijn moeder (85) weet ik dat zij ze ook heeft leren maken (en zij mij weer) en dat zij "vliegjes" genoemd werden. Om het uitscheuren van scherpe hoeken tegen te gaan. Bijv. op een roksplit of zakingang werden zij gemaakt. Misschien is die benaming wel plaatsgebonden? Mijn moeder zat op de industrieschool in Rotterdam, voordat ze kraamverpleegster werd.

marjan zei

Wat een prachtige, mooi bewaarde spullen heb je gekregen en wat een mooie familiegeschiedenis vertel je erbij.
Ik vind het heel jammer dat er bij ons niets van het handwerken bewaard is gebleven. Zelfs mijn met bloed, zweet en tranen gemaakte handwerkjes van de lagere school zijn weggedaan.
Groetjes Marjan

inge zei

wat een kostbare stukjes zijn dat! dit moet je in ere houden! zo mooi!

Marga♥ zei

Och, wat geweldig is dit.
Zit met mijn neus zowat tegen het scherm om alles goed te kunnen zien. {tja de foto´s zijn al aan geklik}
Hier kan ik zo van genieten, laat staan jij want het is van je oma geweest.
Dank je wel voor het laten zien.

Groetjes,
Marga♥

Saskia zei

Boeiend deze lappen en de verbinding met je familiegeschiedenis. Wees er maar zuinig op!

Marianne K. zei

Wat een schitterend cadeau heb je gekregen, Chris.
Klik, klik om de foto's groter te bekijken.Prachtig!!Kan me voorstellen dat je er erg blij mee bent. Ik heb van mijn moeder ook diverse schoolprojecten. Mooie herinneringen.Groetjes, Marianne.

Corrie zei

Chris wat een heerlijk bezoek zal dat geweest zijn en je bent met echte schatten terug gekeerd naar huis. Geweldig toch dat deze dingen bij jou terecht komen zodat ze goed bewaard blijven en doorgegeven worden aan de volgende generatie.
Je zult ook wel heel blij zijn met de overduidelijke familiegeschiedenis die zelfs tastbaar achtergebleven is in een huis en molen en met zoveel documentatie.

Yvonne aka sommeke zei

Dat is een fijn cadeau van je tante!

MARGA zei

Hoi Chris.
Wat prachtig om zo'n cadeau te ontvangen.
Deze werkjes moet je koesteren en ik denk dat ze bij jou op de goed plek zijn.
Groetjes.
Marga

Marijna zei

Wat een prachtige stukken heb je geerft!! Ik kan me voorstellen dat je hier erg blij mee bent.

anitaS zei

Wat leuk dat jij zoveel over de geschiedenis van je familie weet. Helemaal mooi is het natuurlijk als je ook nog tastbare bezittingen hebt. Wees er maar erg zuinig op.

antje zei

Wat een kostelijke en tastbare herinnering! Een cadeautje eigenlijk van je oma! Wat een schat die tante! En wat een rijke geschiedenis, heerlijk om te lezen.
groetjes Antje

MarianneD zei

O,wat ontzettend leuk....wat een mooi kado...geniet ervan Chris!

Carolyn Hosier zei

Chris, beautiful stitching your Grandmother did! On the last picture that is called " Ruching" it is a type of ruffling. Absolutly wonderful!!! What a wonderful treasure you have. I love your story and thank you for sharing with all your blogging friends.
Quilty hugs, Carolyn

Willeke de la Chambre zei

Chris, dit is een echte schat!
Wat ENIG!!!

Groetjes,

MM zei

Wat een mooi verhaal van dierbare herinneringen en prachtig/knap handwerk !!

Ook ik heb jeugd herinneringen aan Baarn, mijn tante paste op de villa van haar mevrouw en wij mochten in de vakantie dan komen kijken in dat knots van een huis.

(((zwaaiii))).... MM

Blanje Bleu zei

Wat een mooi erfstuk, en wat fijn dat het terechtkomt bij iemand zoals jij die het op waarde weet te schatten!