Het plaatje hierboven is gemaakt van een foto van maart 2006. Handen van vriendinnen van onze kerk die voor het eerst bezig waren met patchen en quilten. Deze foto gaf de naam "Quilts and Friends" aan mijn Blog. Ik vind het leuk om via dit Blog iets te delen over mijn quilt en andere -handwerkactiviteiten, maar ook te schrijven over mensen, familie en vrienden, en diverse zaken die je soms meemaakt. Je kan een opmerking achter laten als je dat leuk vindt en klikken op de foto's voor een vergroting.

Herinneringen aan Mystica: het popje

Als ik in de Idylle aan het werk ben, zit ik nooit alleen. Vaak ligt de hond bij me, maar ik heb altijd gezelschap van dit popje. Niet dat ze altijd op mijn snijmat ligt hoor. Vind je haar geen schatje?

Zes jaar geleden kreeg ik een uitnodiging voor de verjaardag van een lieve vrouw uit onze kerk. Ze was een stuk jonger dan ik, een echte Antilliaanse. Twaalf jaar geleden is ze van de trap gevallen en sindsdien onderging ze allerlei nare operaties aan haar nek. Ze heeft ook maanden met een hele metalen stellage rondgelopen. Maar ze was altijd opgewekt en babbelde de oren van je hoofd. Zo'n verjaardagsfeestje was helemaal iets voor haar. Vriendinnen kwamen helpen en de tafel stond vol met allerlei hapjes en lekkers. Oergezellig! Op die bewuste verjaardag kreeg ik dit popje van haar. Ze was ontzettend creatief en samen met haar schoonmoeder kleedde ze poppen aan en verkocht ze. Sinds die dag woont Popje in de Idylle.

Natuurlijk moest er een bedje komen en een dekentje gequilt worden. Ik had nog een heleboel restjes van de lapjes die ik gebruikte voor mijn naaimachine hoes. De vierkantjes zijn 1x1 cm klein. Beetje prutsen was het wel.

In Hoorn op een antiek en curiosa markt kwam ik dit nagemaakte antieke kinderwagentje tegen. Dat kon ik natuurlijk niet laten staan. Ik vind het heerlijk om over zo'n markt te zwerven en te zien wat er allemaal te koop is. Het is altijd zo gezellig. Popje heeft zo een ereplaatsje bij mij gekregen en elke keer als ik haar zie, moet ik aan haar 'moeder' denken, die schat. In januari van dit jaar moest ze nog een operatie ondergaan, dat was onvermijdelijk, omdat er anders geen levenskans meer voor haar was. Het was een operatie met een heel groot risico, dat wist ze. Tijdens die operatie is ze overleden en, zoals ze het zelf altijd zei, naar haar Heer en Heiland gegaan. Ze was pas 46 jaar.

15 opmerkingen:

Yvonne aka sommeke zei

Schattig poppeke en ze ligt prachtig onder haar quiltje in dat wagentje.
Wel een erg triest einde van je log ... 46 jaren is véél te vroeg, hé.

marjan zei

Wat een schat van een pop en wat een dierbare herinnering aan haar "moedertje".
Ze ligt daar helemaal op haar plaats in de prachtige wagen met een lief quiltje.
Groetjes Marjan

katrien zei

Een dierbare herinnering.

Lida zei

Wat een mooi en ontroerend verhaal Chris en wat een lieve herinnering aan een heel bijzondere vrouw!!
Knuffel
Lida

lut zei

Wat een mooi popje en een dierbare herinnering!

Inge Slaats zei

Wat een leuk idee Chris, een Monday Memory en je begint al meteen met zo'n prachtig, ontroerend verhaal. Ik vind het popje een schatje en het hele gebeuren om haar heen, maakt haar extra bijzonder en dierbaar voor jou. Ze ligt daar snoezig in dat mooie wagentje onder dat leuke poppenquiltje. Ik heb genoten van het verhaal, ondanks het droevige einde, en van de mooie foto's die erbij staan. Ik ga je "monday memory dagen" volgen. Er volgen vast nog meer heerlijke verhaaltjes met speciale herinneringen.

Liefs,
Inge

Marga♥ zei

te gek idee van "Monday Memory", dat moet je er zeer zeker in houden.
Weet de woorden niet goed te formuleren wat ik eigenlijk als reactie op je verhaal wil zeggen.
Popje word gekoesterd dat blijkt wel uit de wagen en het quiltje. Dat "moedertje" moet een een speciale vriendin geweest zijn, dat kan niet anders.

Groetjes,
Marga♥

Anje zei

Een wel heeeel bijzondere moeder had je lieve popje, wat een ontroerend verhaal Chris. Hoe dierbaar dit lieve popje is heb je echt prachtig beschreven. En deze herinnering in het leuke wagentje onder het mooie quiltje blijft leven.
Lieve groet, Anje.

Rian zei

Monday-memories... Met alles wat in jouw rugzak zit kun je vast nog heel lang vooruit, Chris...
Wat een bijzondere memory... Het begint heel feestelijk, met een verjaardag van een moedige vrouw, en het eindigt... ja, eigenlijk ook met een feest dat (voor háár) veel groter is dan die bewuste verjaardag.
Bedankt... voor je inhoudsvolle schrijfsels.
Liefs
Rian
Ps.: Het is een lieverdje in haar knusse hoekje

Marijna zei

Wat een schattge pop is dit. En het quiltje waar ze onder slaapt vind ik erg lief er uit zien. Wat jammer dat je vriendin haar operatie niet overleeft heeft. Wat jong nog.

MM zei

Ach verdrietig verhaal met mooie herinneringen.

Ben benieuwd wat de maandagen gaan brengen bij jou.

Ja wakker liggen doe ik helaas al jaren vrij veel, zelfs dat went !!

Anita zei

Een verdrietig maar mooie verhaal. En ik kan begrijpen dat dit popje een ereplaats heeft.

MarianneD zei

Ach Chris,wat een mooie herinnering..een schat van een popje ook!Tja,dat wakkerliggen,ik weet er helaas alles van...;-)

Marianne K. zei

Wat een ontroerend verhaal, Chris. Het popje is wel een heel bizondere herinnering aan je vriendin.
Wat past het quiltje qua kleur mooi bij de wagen.
Groetjes.

Carolyn Hosier zei

Beautiful memory of her mother and a treasure of a doll. Thanks for sharing, Carolyn