Het plaatje hierboven is gemaakt van een foto van maart 2006. Handen van vriendinnen van onze kerk die voor het eerst bezig waren met patchen en quilten. Deze foto gaf de naam "Quilts and Friends" aan mijn Blog. Ik vind het leuk om via dit Blog iets te delen over mijn quilt en andere -handwerkactiviteiten, maar ook te schrijven over mensen, familie en vrienden, en diverse zaken die je soms meemaakt. Je kan een opmerking achter laten als je dat leuk vindt en klikken op de foto's voor een vergroting.

Stukje Noord Holland

...dacht ik vanmorgen. Het was droog, prachtige luchten en af en toe zon. Dan kan je toch niet binnen blijven. Een tijd geleden al had ik bij Sylvia in De Rijp 2 rolletjes stof besteld. Die lagen al die tijd al klaar. De Rijp is hier maar 17 km vandaan en het is zo'n mooie rit. Elke keer als ik daar naar toe rijd, lijkt het wel vakantie voor me. En elke keer ziet het er weer anders uit. Door de verschillende lichtval en jaargetijde. Oh, wat heb ik weer genoten! Deze keer nam ik mijn camera mee en laat jullie even meegenieten. Mijn tochtje begint altijd bij Rustenburg, daar kom je op de dijk langs de ringvaart van de Schermerpolder.



Het begint al met een enorm bollenveld bij Rustenburg. Dan komen we lang Schermerhorn. Weidse uitzichten en veel molens en het blonde riet langs de vaart.

De ringvaart kronkelt verder naar Groot Schermer waar je over de plassen richting Alkmaar kijkt. Na nog een paar kilometer kom je in Noordeinde aan met oude Noord Hollandse houten huizen en een enorme oude kastanje boom (geen foto...). Na een kilometertje en 2 hobbels over een sloot ben je in Graft. Dan een scherpe bocht naar links en nu moet je echt laveren -als je met de auto bent- want de weg is hier echt heel smal en er is toch 2-richtingverkeer. Via de Rechte straat kom je in het 'Centrum' van De Rijp.

Zie je de oranje-gele pijl op de foto links boven? Die wijst naar de winkel van Sylvia. We gaan de brug over bij het Gemeentehuis en het sluisje. Als ik mijn inkopen bij Sylvia heb gedaan, ga ik altijd een lekker bakkie doen in 'Het wapen van Münster', een heerlijk nostalgisch café-restaurant, vlak bij deze bloemenwinkel. Het was dit keer vreselijk druk met fietsers. Grote groepen mensen die meededen met de fietsvierdaagse vanuit Hoorn.

Hier links zie je een mini-huisje in De Rijp. Jammer dat net die stelling met bloemen er voor staat. Daarnaast het gemeente-huis in Graft. Ik houd van Noord Holland. Ik ben ook gek van de prachtige natuur in het buitenland, vaak overweldigend, maar toch, ik houd van deze omgeving. Misschien wel omdat ik bijna mijn hele leven in Noord Holland gewoond heb.

Zelfs in Amsterdam geboren. Ik kan zo genieten van die weidse uitzichten en prachtige luchten. Gelukkig dat er ook nog rustige plekjes zijn. Dat is De Rijp meestal niet hoor, er komen toch veel mensen naar toe om te genieten. Als je ooit eens hier in de buurt bent, is het echt de moeite waard om dit tochtje eens te maken. Het allermooist is het natuurlijk op de fiets.

Ja hoor, ik heb ook nog wat inkopen gedaan. De 2 rolletjes natuurlijk en nog wat anders. Maar dat laat ik lekker niet zien, anders zien sommige ogen, die het nog niet mogen zien, het ook.
Ik heb een heerlijke dag gehad en kan er weer tegen. Vanavond komt Chago voor één nachtje thuis, morgen is hij vrij. Ik hoop dat ik dan met hem een eindje kan rijden. Jullie allemaal een hele fijne en goede 5e mei. O ja, bijna vergeten: onze Max is morgen jarig, hij wordt al 13!

12 opmerkingen:

Ria zei

Hallo Chris, wat fijn om te lezen dat jullie inmiddels weer even samen kunnen zijn en weer voorzichtig een beetje kunnen genieten. Ik moet vaak aan jullie denken ,heb nl. ook een periode van intensieve zorg gekend dus kan een klein beetje meevoevelen.

Lieve groeten van Ria.

Yvonne aka sommeke zei

Dat is een heerlijk fietstochtje geweest! Erg veel natuur te zien!
Genieten jullie straks maar van mekaar en voor morgen : gelukkige verjaardag voor Max!

Anonymous zei

Ha Chris, Dat is een heerlijke rit geweest. Je hebt gelijk: Holland is mooi! Daarom houd ik er ook zo van. Fijn dat ik met je mee mocht kijken; het lijkt wel of ik er een zaterdagje op uit ben geweest. En je lief weer een daagje thuis.. heerlijk toch. Houd hem maar goed in de gaten hoor... 't moet niet zo zijn dat 'ie iedere keer bekaf is van "thuiszijn". Ik hoop dat hij weer wat lopen kan..? En geef de oude heer Max maar een extra lekker hondenkoekje van me.
Groetjes, en een fijne 5 mei samen.
Liefs,
Rian

sylvia zei

ha, die Chris, ik ben helemaal 'meegereden' hoor!!
zelf rij ik altijd anders!!!
leuk stofje, he, dat 'patchworkstofje', zit ook in mijn challenge!
die is af en staat op mijn blogje vandaag.
fijne dag met Chago, en een aai voor Max!
liefs,Syl

katrien zei

Wat een mooie plaatjes,genieten maar hé.

Lida zei

Hoi Chris,
Eerst gefeliciteerd met Max, dus die lieverd van jou is tegelijk met mijn lieverd jarig! Nu dan hebben we allebei een klein feestje! Wat een schitterende trip is dat die je ons laat zien, ik denk dat ik toch maar eens een keer jouw kant op moet rijden! Wat een mooie vergezichten en die schattige huizen, ja dat is echt de moeite waard! Leuke stofjes en ben benieuwd naar wat je nog meer hebt gekocht! Leuk hè verrassingen! Nu ik heb er ook een, kijk je vandaag nog even op mijn blog? Nog een heel gezellige dag saampjes, knuffel
Lida

elise / tiel zei

Hallo Chris,
Dank voor het mogen meerijden door jouw stukje Nederland. Vooral de bollenvelden brengen een beetje heimwee met zich mee ...... Ik ben opgegroeid in de Bollenstreek en ja, hier in De Betuwe hebben we niet van die mooie bollenvelden!!
Fijn dat Chago vandaag weer thuis mocht zijn. Hebben jullie genoten?

Lieve groet,
Elise

Johanna Zweden zei

Allereerst ben ik blij dat Chago weer even thuis was, goed voor jullie beidjes.
Namens Simba moet ik Max een poot geven en een kopje, voor zijn verjaardag, dus bij deze.
O Chris wou dat ik even bij je in de auto had gezeten gisteren, en dat we dat samen hadden kunnen doen. Wat ziet Holland er mooi uit met zijn mooie bloemen velden, en wat gezellig even in de Rijp, doet me aan ons dagje denken, weet je dat dat al bijna een jaar geleden was, dat we daar een kopje koffie samen dronken en wat aten.
Wat gaat de tijd toch snel.
Wat een leuke stofjes Chris. enig.
Groetjes Joke.
Ps ben je nog even het kerkje binnen geweest!!

MarianneD zei

Nog gefeliciteerd met Max Chris!
Mooi ritje naar De Rijp,ik heb gezellig naast je gezeten...;-)
Alles goed met Chago?

marian'ne m zei

Dit noord hollandse meisje ziet ook zoo graag de wijde polders !!
Prachtige foto's !!

(((zwaaiii)))

marjan zei

Wat een heerlijke rit heb je gemaakt langs de ook voor mij bekende weg.
Heerlijk is het om zo te rijden tussen de bloembollenvelden die je nu hier ook overal ziet.
Alleen jammer dat ze al met het koppen zijn begonnen.
Fijn dat Chago weer een dagje vrijaf was en nog gefeliciteerd met Max.
Groetjes Marjan

Ans zei

Hallo Chris,

Wat een heerlijk dagje was dat voor je. Wij gaan nog wel eens een weekendje weg, dat doen wij lieven dan op vakantie gaan. En dan kiezen wij een omgeving uit waar je heerlijk kan fietsen. nemen de fietsen mee, boeken een hotel en dan vertrekken wij. Wij hebben al een paar keer in Hotel Katwoude gelogeerd en van daaruit is het een heerlijk fiets tochtje naar De Rijp. Schitterende omgeving om te fietsen.
Gr. Ans