Het plaatje hierboven is gemaakt van een foto van maart 2006. Handen van vriendinnen van onze kerk die voor het eerst bezig waren met patchen en quilten. Deze foto gaf de naam "Quilts and Friends" aan mijn Blog. Ik vind het leuk om via dit Blog iets te delen over mijn quilt en andere -handwerkactiviteiten, maar ook te schrijven over mensen, familie en vrienden, en diverse zaken die je soms meemaakt. Je kan een opmerking achter laten als je dat leuk vindt en klikken op de foto's voor een vergroting.

Februari

Vandaag is het al weer februari, ofwel 'mensis Februarius', dat betekent: maand van het reinigingsfeest. Volgens de Oudromeinse kalender was dit de twaalfde maand van het jaar, tijdens welke de reinigings- en verzoeningsfeesten vielen; volgens de Juliaanse kalender (de onze) de 2de maand van het jaar. We noemen februari ook wel 'sprokkelmaand' of 'schrikkelmaand'. Maar tegenwoordig is het meer de 'Valentijnsmaand' geworden vanwege Valentijnsdag op de 14e. Vandaar de hartjes op dit februariquiltje van de kalenderBOM. Ik wist niet dat er zoveel spreekwoorden over februari zijn. Ik noem er een paar:
Als de kat in februari in de zon ligt, moet zij in maart weer achter 't vuur.
Is februari zacht, de lente brengt vorst bij nacht.
Is februari kil en nat, hij brengt ons koren in het vat.
Februari nat, vult schuur en korenvat.
Ik schrijf dit terwijl het nu buiten weer prachtig wit van de sneeuw is. We moeten maar rustig afwachten wat februari en de lente brengt. Maar ik breng jullie via dit quiltje alvast een beetje warmte van mijn hart!

11 opmerkingen:

Lida zei

Hoi Chris,
Bedankt voor die warmte van je hart! Heb ik wel even nodig, hier ligt nu bijna geen sneeuw maar klettert de hagel tegen de ruit! Schattig is dat quiltje, ja ik ga de sneeuwmannen maar opbergen en de hartjequilt tevoorschijn halen! Heel fijne dag, knuf
Lida

Corrie zei

Chris wat is dat een lief quiltje, mooi met de vier harten. Alle hoeken van je hart zijn gevuld met warmte en je straalt het uit van oost naar west en van noord naar zuid!

katrien zei

Mooi je hartjes quilt vol met warmte.Hier een koud zonnetje.

marcella zei

we kunnen nog alle kanten uit met deze maand ;) Mooi kalenderquiltje

sylvia(willemien) zei

lief quiltje, Chris, en dank je voor je warmte...........groetjes, Syl

willy zei

Dank je voor dit leuke februari verhaal en je warmte.
Groetjes

lut zei

Wat een mooi quiltje! Bedankt voor je mooie, warme verhaal. Hier is het regenweer :-( dus handwerktijd :-)

Johanna Zweden zei

Wat een enig quiltje Chris en wat een leuk verhaal, nooit geweten. zo leren we nog eens wat, want daar zijn we nooit te oud voor (smile)
Leuk gezegdes ook.
Zitten midden in de sneeuwstormen, dus je weet wel waar ik zit vandaag!!
Gr Joke

MarianneD zei

Lief quiltje Chris! Het zonnetje schijnt naar binnen maar het is nog steeds koud...wat verlang ik naar de lente...

Annelies.H. zei

Lief de hartjes met je warme groet, dank Chris. Leuk om het verhaaltje erbij te lezen.

Warme groet van Annelies.H.

Rian zei

Dank je wel voor je warme windje en je leuke uitleg. Mijn moeder zegt altijd dat (vroeger) de maand februari 7 's zomerse dagen heeft... We zullen gaan zien of dat in onze 'ijstijd' nog van toepassing is..
Liefs,