Het plaatje hierboven is gemaakt van een foto van maart 2006. Handen van vriendinnen van onze kerk die voor het eerst bezig waren met patchen en quilten. Deze foto gaf de naam "Quilts and Friends" aan mijn Blog. Ik vind het leuk om via dit Blog iets te delen over mijn quilt en andere -handwerkactiviteiten, maar ook te schrijven over mensen, familie en vrienden, en diverse zaken die je soms meemaakt. Je kan een opmerking achter laten als je dat leuk vindt en klikken op de foto's voor een vergroting.

Onze Max

Er is nog één familielid die ik nog nooit aan jullie heb voorgesteld: onze Max, geboren in Heemskerk waar hij op 5-5-'97 samen met 6 broertjes en zusjes op de wereld kwam. Het was een niet gepland gezinnetje, de baasjes van pa en ma hadden even niet opgelet! Tja, en toen moest het huis van ma omgebouwd worden met schotten en kranten en zo. Gelukkig werd dat met liefde gedaan. Pa was een rasechte Border Collie en ma een rasechte Tervuerense Herder, een combinatie die een pittig stel kinderen garandeerde. Wij hadden altijd honden gehad, maar in die tijd waren we een jaar hondloos. Toen ik hoorde dat er 7 prachtige pups waren geboren bij een kennis van ons, konden Ria, mijn vriendin, en ik de verleiding niet weerstaan om te gaan kijken. Die bolletjes haar die om je heen krioelen, heerlijk! Eentje had zelfs het lef om bij mij op schoot te komen en in mijn hals te kruipen. Nou ja, je snapt het al. Dat was Max.


Ik was natuurlijk verkocht. Dus daar ging ik weer: de omgeving met hem verkennen , poep opruimen, naar puppy-school. Toen hij voor het eerst een lantaarnpaal tegen kwam, ging hij er bij zitten en rustig van laag naar hoog dat ding bestuderen. Geweldig. Al onze honden waren fijne honden. Maar Max, onze nummer 5, is toch wel het zachtst, zo lief, vooral met kinderen. Heerlijk is dat. Maar er zijn 2 zaken die hij nooit helemaal onder de knie heeft gekregen: alléén zijn en niet trekken aan de riem! Toen hij 2 was, moesten wij een paar weken naar het buitenland. Dus op zoek naar een asiel voor Max. Er kwam een super oplossing: asiel annex hondenschool van Martin Gaus. Toen ik hem weer ophaalde, moest ik een hele dag blijven, kreeg zelf les en oefeningen met Max. Alles was terug te zien op video. Ik heb daar veelgeleerd en Max ook.


Max heeft een ochtendritueel. Soms begint dat met een intens droevig gehuil, zo van: "wanneer komen jullie nou?" Na het uitlaten krijgt hij van mij een stuk brood en dan begint het. Spastisch zoekt hij zijn rubber bot, dendert op mij af, duwt het bot al kouwend tegen m'n zij of voeten of op schoot. Dan moet ik net doen alsof ik het af wil pakken. Grote pret als een klein kind. Als hij daarmee klaar is ploft hij onder de tafel op de grond, zijn kop op mijn voet, een voorpoot achter mijn been en een achterpoot tegen Chago's been. Zo heeft hij op 2 fronten contact. Een poosje terug is er een nieuw, schattig, zwart teefje in de buurt komen wonen. Ze is helemaal stapelverliefd op Max. Geen wonder! Als ze hem ziet, blijft ze stokstijf staan, wil geen poot meer verzetten en kijkt in aanbidding naar Max. En Max? Ach, hij ziet haar bijna niet eens staan! En vroeger was hij buiten de macho en liet op niet mis te verstane manier zijn 'man zijn' zien. Maar ja, dat komt omdat Max al op leeftijd begint te komen. Hij krijgt een beetje verschijnselen van een oude man: slaapt meer, snurkt luider, heeft wat meer moeite met opstaan. Maar hij is nog steeds prachtig, met een dikke glanzende zwarte vacht, witte borst en 3 witte tenen aan zijn rechter voorpoot. En die lieve ogen. Hij is onze HH, onze Heerlijke Hond!

16 opmerkingen:

Yvonne aka sommeke zei

Aangenaam kennis met je te maken Max!
Goe weekend!

sylvia zei

haha, leuk verhaal!!!!

Annelies zei

Die Max, wat leuk met hem kennis te maken. Wat hebben jullie hem al lang.

Rian zei

Wat een fijne hond, Chris. En dat noemen ze dan een vuilnisbakkenras.... Alleen maar omdat je goed kan zien dat hij op zijn vader èn zijn moeder lijkt..(herder-oren/kop en collie-vacht...) Je ziet zijn leeftijd niet aan hem af hoor... 't wordt (is) vast een krasse oude baas. En wat leuk dat hij zo leuk aanhankelijk is.. voetjevrijen onder tafel... práchtig..
Hoop dat jullie nog lang plezier van hem zullen hebben.
Liefs,
Rian

Ank zei

Hoi Chris,

Leuk om Max hier even te zien... We hebben wat meegemaakt met die lieve Max.. wat was mijn oudste altijd bang voor hem hahaha. Ik moest altijd eerst naar je dochter bellen om te vragen of Max bij haar was, anders ging ze beslist niet mee hoor! Je zou haar nu moeten zien! Stapeldol op honden!

Corrie zei

Het "hek" bedoelde ik natuurlijk ;- )))

Corrie zei

Dat kan niet missen Chris, Maxjes zijn vaak onnoemelijk lief en als ze dan ook nog uit Heemskerk komen (mijn geboorteplaats) dan is het hel van de dam, dan val ik er subiet voor, het is een schat van een hond met heel bijzondere eigenschappen en hebbelijkheden.

willy zei

Chris wat heb je 'm mooi beschreven.Ik zou zo even een dikke knuffel willen doen.
Fijn weekend.

Lida zei

Hoi Chris,
Wat een schat, als ik hem zie mis ik onze Flair, want die leek heel veel op jouw Max. Zo'n zelfde lieve blik en ze lag altijd voor de bank waar ik op zat zodat ik altijd de raarste toeren moest uithalen om van de bank te klimmen. Was ik aan het koken zat zij achter me, ja ze liet mij niet uit haar zichtsveld, zulke lieve honden blijf je missen. Geniet nog maar lekker van die grote knuffel, groetjes en fijn weekend,
Lida

Erna Peekel zei

Prachtig verhaal. Hij kijkt ook zo lekker lief.

marian'ne m zei

AAA wat is tie lieffff én mooi !!!

Ja je ziet het BC gedeelte er duidelijk in.
Die hebben ook van die zachte ogen.
Wat een leeftijd alweer.
Het zijn net je kindjes hé met hun eigen maniertjes !!

Balsemien zei

o Chris wat een leuke beschrijving, dus dat moet een leuke hond zijn! Die ogen op de foto die je erbij hebt, wat lief! Onze Bo is van 01-01-1997 en begint ook wat ouder te worden, maar toch is ze nog superwaaks en heeft snel door waar er muisjes en mollen zitten...

lut zei

Max ziet er een échte HH uit!
Fijne zondag

MarianneD zei

Wat een heerlijk verhaal Chris! Die ouwe Max heeft het bij jullie goed,dat is zeker!

Marijna zei

Wat een geweldig verhaal over Max!! Geniet nog maar lang van hem!

Willeke zei

Wat heb ik genoten van je verhaal en van je prachtige foto's.
Ik hoop dat Max nog lang bij jullie mag blijven!
groetjes,