Het plaatje hierboven is gemaakt van een foto van maart 2006. Handen van vriendinnen van onze kerk die voor het eerst bezig waren met patchen en quilten. Deze foto gaf de naam "Quilts and Friends" aan mijn Blog. Ik vind het leuk om via dit Blog iets te delen over mijn quilt en andere -handwerkactiviteiten, maar ook te schrijven over mensen, familie en vrienden, en diverse zaken die je soms meemaakt. Je kan een opmerking achter laten als je dat leuk vindt en klikken op de foto's voor een vergroting.

Een heerlijke winkel

Als we naar mijn zus in Gramsbergen gaan, rijden we altijd via de dijk van Enkhuizen naar Lelystad en dan richting Kampen. Daar vlak bij, in restaurant Zalkerbroek, hebben we een stop. Drinken een bak koffie en als we tijd hebben, lezen we de krant. Zo deed ik het vorige week ook, alleen was ik toen in m'n eentje. Om 8 uur was ik al op pad en wat was het mooi! Een prachtige zonsopgang, rijp en grondmist op de weilanden met koeien. Alsof de aarde stond te dampen. Na de koffie ging ik richting Zwolle en toen via de snelweg naar het noorden. Bij de Lichtmis gaan we er altijd af en dan naar rechts via Denekamp, maar nu ging ik linksaf en nam de binnenweg naar Rouveen. Zo'n mooie weg! Rouveen is een heel lang dorp dat ongemerkt over gaat in Staphorst. Links en rechts van de weg staan grote boerderijen, geschilderd in de Staphorster kleuren: fel licht groen en fel licht blauw.


Aan de buitenmuur hangt vaak een klompenrek, versierd met hetzelfde felle blauw en een beetje wit. Veel hoge bomen in herfstkleuren en omdat het zulk zonnig weer was, hing bij veel boerderijen de was op het erf.


Halverwege Rouveen staat een eenvoudig huis met winkel. Als je niet oplet, rijd je er zo voorbij.


Buiten staat een rek met tweedehands klederdracht. Dit is mijn tweede en belangrijkste tussenstop: de winkel van Stegeman's. Ga maar even met me mee. Als je naar binnen gaat, komt de warmte van kleur en een hartelijke groet je tegemoet. Neem de tijd om lekker om je heen te kijken.








Zie je al die Oudhollandse stoffen en het Staphorster stipwerk? En de tot het plafond gestapelde rollen stof? Voor de typisch Stap-horster kleder-dracht in alle fases van het leven. Heel veel bloemetjesstof, ruitjes, strepen. Sierband, veel folkoristisch, knopen, kinderstoffen.

In een ander gedeelte van de winkel kun je terecht voor fournituren, truien, broeken en wat al niet meer. In een lange smalle kast hangen een heleboel beugeltjes voor tasjes.

Ik ben op zoek naar ruitjes en streepjes en een achterkantje voor een droom-quiltje. Een vorige keer vond ik hier een panel met allemaal enige katten. De blokken met de katten heb ik uitgeknipt en ik ben al een tijdje bezig om daar zo'n droomquiltje van te maken. Als hij af is, zal ik hem laten zien. Jullie begrijpen dat ik lekker de tijd heb genomen om hier rond te neuzen en ja hoor, natuurlijk ben ik met wat stofjes de deur uitgegaan voor wat leuke dingetjes rond de Kerst.

18 opmerkingen:

martine zei

Wat heerlijk. Je was in het stoffenparadijs.

Rian zei

Alweer zo'n overvolle winkel met allemaal fantastische dingen.. Ik geloof dat ik maar naar het noorden moet verhuizen... 't was weer leuk om mee te kijken, Chris.

marcella zei

ik ken de dames uit Rouveen vooral van beurzen en bee's maar ik ben er ook een keer geweest. Een winkel waar je nog lang over na droomt ;) Fijn dat ik nog eventjes mee mocht.

Johanna Zweden zei

Hallo Chris
Zullen we maar meteen een dagje reserveren!
Ik zal vast een grote koffer neer zetten, wat een weelde daar, en wat een stoffen, enig.
en wat heb je weer een heerlijk dag gehad.
Gr Joke
Ps Wist je dat Sylvia nu ook een eigen website heeft! hier is het.
http://sylkashandwerken.blogspot.com/

Lida zei

Oh Chris,
Is die winkel niet gaaf, ik ben er een paar jaar geleden geweest en heb er toen wat stofjes gekocht en nog steeds spijt dat ik toen niet zo'n mooi geplooid schort heb gekocht om een tas van te maken! DP moest er toen vlak in de buurt zijn voor zijn werk en dankzij de Tomtom ben ik er over prachtige binnenweggetjes naar toegereden, de winkel in Staphorst ook nog opgezocht, maar die was helaas gesloten. Maar dat gaf niets ik heb in dat winkeltje bij moeder en dochter mijn hart helemaal op kunnen halen! Hè, ik geniet weer helemaal mee, bedankt! Groetjes
Lida

Inge Slaats zei

Oh Chris, wat een mooie foto's, wat een leuk dorp en wat een gave winkel. Jeetje, ik zou bijna willen dat ik daar in de buurt woonde. Eigenlijk wil ik overal in de buurt van leuke quiltwinkels wonen, hihi.....Ooohh, als ik nou eens rijk was en overal een huisje had, zodat ik elke maand ergens anders kon wonen of zou dat toch gaan vervelen????LOL
Jouw tripje was in ieder geval reuze geslaagd en je aankopen ook.

Liefs,
Inge

Yvonne aka sommeke zei

Heerlijke omgeving, heeeeeeerlijke winkel, dat is duidelijk!

jacqueline zei

wat een heerlijke winkel is dat toch! ik ben er twee keer geweest met een quiltweekend, geweldig daar! Leuke log heb je! groetjes

lut zei

Chris, wat een heerlijke winkel en wat een mooie, leuke omgeving. Fijn weekend!

Stegeman,s Textiel, Rouveen zei

Wat mooi om te horen dat iedereen zo geniet in onze winkel.
Dit is voor ons erg leuk om te lezen!
We zullen onze best blijven doen om iedere keer weer wat moois te kopen .

katrien zei

Amaai,daar hebben ze ook stofjes genoeg.

willy zei

Chris, ik weet waar de winkel is en hoop er nog eens binnen te kijken.
Staphorst is ook mooi om te wandelen en die prachtige boerderijen te bekijken.

marlies zei

Een heerlijke winkel , elke keer als ik van de midweek kwam op de terugweg naar huis , eerst even aanleggen bij Stegeman , zo vriendelijk en behulpzaam die mensen , alhoewel ik het wel begrijp vind ik het jammer dat men niet meer in de dracht loopt!
Nu kom ik er niet meer omdat quilten wat mij betreft een gepasseerd station is.

Marlies

Marijna zei

Heerlijk logje chris! Een heerlijke winkel is het. Heb er al heel wat stof gehaald daar. Als ik jou foto's zo zie, dan krijg ik gelijk de kriebel al weer om te gaan. en de eigenaren zijn heel erg vriendelijk en gezellig dat het altijd in de winkel is!!Ik ben er eens geweest, toen er een mevrouw kwam die een kostuum gemaakt had. Tok het aan en alle klanten konde het bekijken! Trouwens, in Staphorst zit Quilt palace.http://www.quiltpalace.nl/ Daar ben ik nog nooit geweest. Jij wel?

sylvia zei

wat leuk, chris, om over deze winkel te lezen!
en al die fotos erbij, ik moet toch ooit eens die kant op!
groetjes, syl

marian'ne m zei

OOOOEEE wat een winkel. Ik zou mij er zeker een week in verstoppen.

Maar dan zag ik niets van dat mooie plaatsje.

Mooie siggies hierboven, wat veel weer.

ENNE !!???

IK ben verliefd !!!

Op een kameel, énig al die genietende kinderen.

Fijne zondag, dag !!;-))

Willeke zei

Ja leuk he daar?
Cuny en ik zijn er in het voorjaar ook geweest.
Volgens mij heb ik de zelfde boerderij gefotografeerd als jij!
Goed verslag Chris!
groetjes,

yvon leeuw zei

Rouwveen kom ik ook geregeld. Leuke sfeervolle winkel. Even terug in de tijd... Maar ik lees dat je een zus in Gramsbergen hebt? Dat is bewst vlak bij mij in de buurt...