Het plaatje hierboven is gemaakt van een foto van maart 2006. Handen van vriendinnen van onze kerk die voor het eerst bezig waren met patchen en quilten. Deze foto gaf de naam "Quilts and Friends" aan mijn Blog. Ik vind het leuk om via dit Blog iets te delen over mijn quilt en andere -handwerkactiviteiten, maar ook te schrijven over mensen, familie en vrienden, en diverse zaken die je soms meemaakt. Je kan een opmerking achter laten als je dat leuk vindt en klikken op de foto's voor een vergroting.

Textielmuseum Tilburg

Gefascineerd sta ik te kijken bij een compacte, computer aangestuurde breimachine. Een rode draad loopt vanaf een grote cone door geleiders naar de naaldjes. Tsjaktsjaktsjak gaat het. Ik buig me in allerlei bochten, maar kan niet zien wat er nou eigenlijk gebreid wordt. Ha, maar dan zie ik iets roods verschijnen en even later ... tjoeps ... daar valt een handschoen op de grond. Inmiddels staat er een jonge man naast me. Hij werkt hier, in het textiellaboratorium van het Textielmuseum in Tilburg. Ik vraag: Wat ga je nou met deze handschoen doen? Waarop hij antwoordt: Die ga ik u meegeven. Wacht maar even, dan maak ik er nóg een. En 3 minuten later valt de tweede handschoen op de grond. Ik moet alleen de boordjes met de hand vastzetten. Is dat niet super?


Er staan natuurlijk veel meer machines in deze ruimte. Machines om te weven, te naaien/borduren en om te breien. Grote, kleine, ronde, lange. Bij een hele lange breimachine werkt een kleine, jonge vrouw. Ze is lerares op een textielschool in Amsterdam (de naam weet ik niet meer). Haar studenten lopen hier stage en ze wil nu uit eigen ervaring weten hoe het werk hier gaat. Ze heeft op de computer een zwart kleed met witte cijfers ontworpen dat als lesmateriaal op een Montessori school gebruikt zal worden. Het kleed is al klaar. Nu moet ze nog losse vierkantjes breien, wit met zwarte cijfers. Allemensen, wat een machine!


Draden inrijgen, knopjes indrukken en ....rrrrrt rrrrt ... daar gaat hij. In een mum van tijd zie je de lapjes tevoorschijn komen. Bij mij begint het te kriebelen. Wat lijkt me dat fantastisch om met de computer te ontwerpen en dan, hupsakee, het resultaat in het echt te zien. Ooit, vroeger, had ik ook een breimachine, een dubbelbeds Brother met verschillende breisleden en draadgeleidingen. Ik heb er behoorlijk veel op gemaakt voor de kinders, Chago en voor mijn vader. Nu ligt hij al jaren netjes ingepakt in een kruipkast achter ons bed!
Maar nog even over dit museum. Er is natuurlijk veel en veel meer te zien. Ik denk dat velen van jullie er wel eens geweest zijn. Voor mij en Chago was het de 1e keer. Geweldig om die oude weefgetouwen te zien werken, of helemaal met de hand of aangedreven (vroeger door een stoommachine, die er ook nog staat). Misschien laat ik binnenkort nog wel het een en ander zien. Wij vonden het in ieder geval ontzettend interessant.

8 opmerkingen:

Rian zei

Wat leuk Chris; ik wist niet eens dat dat museum er was. Daar wil ik beslist ook eens kijken. Ik heb zelf ook een brother fijnbreier, en ook nog een singer grofbreier.Vroeger breide ik voor de kinderen, en nu voor de kleinkinderen... zo gaat dat. breien is weer in, dus dan wordt het ook gedragen. Fijne dag, dinsdag.
Liefs, Rian

Marijna zei

Nou chris, dat is handig met de winter voor de boeg!! Zal volgendse week ook eens langs gaan. Het is jaren geleden dat ik er was. Het is helemaal verbouwd, dus ik ben benieuwd.

Johanna Zweden zei

Wat een leuke rondleiding heb je me gegeven Chris.
Leek wel even of we in de linnen fabriek rondliepen, maar dan net even anders.
Gr Joke

marian'ne m zei

Zeker zéér interessant, maar breien doe ik toch het liefste met de hand.

leuk dat je de handschoenen mee kreeg in mooi rood !!

Ben er ook nog nooit geweest, dus leuk het verslag van jou te lezen/zien !!;-)

willy zei

Dit vind ik ook heel interessant en staat op mijn lijstje. Mooi verhaal heb je er van gebreid. Dat kleed met cijfers is leuk.

Corrie zei

Chris, het is een erg leuk museum, ik heb er ook heel erg veel moois en leuks gezien.
Die cijferlap doet me denken aan de "Vermenigvuldgingstafels" die ik heb geborduurd en wat een enig idee om daar een kleed van te maken.
Gisteren heb ik in Alkmaar o.a. jouw prachtige quilt kunnen bewonderen, wat een pronkstuk Chris en hij hangt op een prachtige plek! Was een fijne dag

Lida zei

Oh, Chris, wat leuk!! Die handschoenen, daar heb je wat aan en een leuke herinnering op de koop toe! Ga ze hier warm maken voor een bezoek aan Tilburg! Tot morgen, groetjes
Lida

Saskia zei

Komend weekend (2-3-4 oktober) is het "Textielweekend" in Tilburg met een centrale rol vor het textielmuseum. Meer info: http//:www.textielweekend.nl
De afgelopen twee jaren ben ik er naar toe geweest en heb telkens genoten. Helaas lukt het me dit jaar niet.
Mijn blogjes over vorig jaar kun je vinden onder"categorie "museum" (te vinden in de rechterkolom).