Het plaatje hierboven is gemaakt van een foto van maart 2006. Handen van vriendinnen van onze kerk die voor het eerst bezig waren met patchen en quilten. Deze foto gaf de naam "Quilts and Friends" aan mijn Blog. Ik vind het leuk om via dit Blog iets te delen over mijn quilt en andere -handwerkactiviteiten, maar ook te schrijven over mensen, familie en vrienden, en diverse zaken die je soms meemaakt. Je kan een opmerking achter laten als je dat leuk vindt en klikken op de foto's voor een vergroting.

Nog één keer Zweden

Nog één logje over mijn ervaringen in Zweden, ik kan het niet laten. Het is zo wonderlijk dat je in zo'n korte tijd zó ondergedompeld kan zijn in een andere wereld. Ik probeer altijd zoveel mogelijk in me op te nemen, voor mezelf, maar ook om thuis te kunnen delen. Natuurlijk was niet alles anders, er waren herkenbare zaken die je overal tegenkomt en Joke en ik hebben ook heel wat gepraat. Sommige dingen hebben we gemeenschappelijk, bijvoorbeeld: we zijn allebei in Amsterdam geboren, onze hobby, ik vind het struinen in Lopissen ook geweldig en geniet van natuur en cultuur. Ook Angus had interessante dingen te vertellen, vooral over zijn tijd als piloot. Ze wonen in Hälsingland (zwarte gedeeltje op kaartje, Zweden is bijna 2000 km lang) dat o.a. ook bekend staat om de fraaie, grote 'boerderijen'. Als ik aan een boerderij denk, denk ik aan de boerderijen in Drenthe of desnoods aan die van de herenboeren in Groningen. Maar déze boerderijen zijn wel iets anders!


Vaak bestaat een boerderij uit meerdere woonhuizen, soms tot 3 verdiepingen hoog, meestal rood geverfd, met veel grote ramen en een uitgebreid en mooi bewerkt portaal. Vaak gebouwd rond een 'hof'. Sommigen zijn eeuwen oud. Er staan in dit gebied rond de 1000 van deze gebouwen. In enkele kan je overnachten. De Jon-Lars boerderij op de foto is Helsinglands grootste boerderij (gescand van een folder). Hier zijn een paar foto's van portalen:

















Ik heb de foto's van internet geleend. Een andere unieke plek om te bezoeken ligt ongeveer 40 km bij Joke vandaan: de Linnenweverij. Het is de enige linnenspinnerij en -weverij die overgebleven is in Skandinavië. Joke zal er nog een keer een logje aan wijden. Als herinnering kocht ik een streng vlas die nu aan het spinnenwiel hangt in mijn Idylle. Boven op het wiel ligt een stukje geweven linnen.
Verder zijn er verschillende dieren die je tegen kan komen. Over de adder hebben jullie al genoeg gehoord, de vos heb ik in hun achtertuin gezien. Maar er kan ook gezellig een eland op bezoekkomen, vooral in het jachtseizoen, dan zoeken ze bescherming in de buurt waar mensen wonen, daar mag namelijk niet geschoten worden. Of de lynx, ook een plaatje van een dier.
En dan deze hier. Dit exemplaar kwam ik in een restaurant tegen, gelukkig niet in het echt. Een schatje voor het kamertje waar onze jongste kleindochter nogal eens slaapt. Ach, ik zou nog zo veel meer kunnen vertellen. We hebben natuurlijk niet helemáál stil gezeten wat handwerk betreft. Ik heb weer leuke ideetjes opgedaan en heerlijk in Joke's uitgebreide bibliotheek gegrut. Wat een boeken heeft ze.

Maar aan alles komt een eind. Na ons autootje bij het vliegveld zonder krassen weer afgeleverd te hebben, hadden we ruimschoots de tijd voor een laatste bakje koffie en ontbijtje.


Een langharige jongeman was zo gewillig een foto van ons te maken. Joke verdween nog in een kledingzaak op zoek naar een lekkere wintertrui. Ze riep me: "Chris,
kom nou eens kijken wat ik gevonden heb"!! Zien jullie het? De mouwen zijn loodrecht naar boven op de schouders genaaid! Hebben jullie ooit zo iets gezien? Ik niet. Toch maar weer terug gehangen in het rek.
Toen het vliegtuig in en nog anderhalf uur genoten van het uitzicht. Ik zet 2 luchtfoto's naast elkaar, een van Zweden met de bossen en meren en een van Holland met stukjes land in vakjes. Wat een verschil hè!?



Over de verrassing die Joke haar moeder bezorgde door onverwacht bij haar op de stoep te staan, schrijft Joke zelf. Maar een verrassing wás het.

16 opmerkingen:

Annelies zei

Wat fijn dat je daar zo'n leuke tijd hebt gehad !

Corrie zei

Chris ik heb alles met zoveel plezier gelezen bij jou en Joke, wat een heerlijke tijd hebben jullie samen gehad en de meeste indruk maakte op mij jouw beschrijving van de stilte en rust in Zweden en de gekte hier in osn landje.

MarianneD zei

Fijn dat je het zo gezellig hebt gehad in Zweden Chris!Het zal zeker een enorm verschil zijn met nederland...

Inge Slaats zei

Weer zo'n heerlijk verhaal! Ook dit onderstreept weer hoe fijn jullie het hebben gehad. Wat een land, Chris, geweldig! Helaas ben ik er nog nooit geweest, maar wie weet. Leuk om vanuit de lucht het verschil tussen ons landje en Zweden te zien.
Fijn dat je weer terug bent trouwens!

lida zei

Hoi Chris,
Net je verhaaltje over Zweden gelezen en wou dat ik er al was, ben er pas 1x geweest en toen niet veel gezien, dus ik ga maar vlug sparen! Groetjes
Lida

Marijna zei

Chris, wat een heerlijk herkenbaar Zweden verhaal!! Leuk dat je er niet over uit vertelt raakt!! Haha...ik herken het!

Willeke zei

Wat een schitterend land he. Ik snap dat je zo genoten hebt.
Mooie portalen ook. leuk die foto's zo bij elkaar!
groetjes,

martine zei

Wat heb je een prachtige luchtfoto's gemaakt.
Mooi dat verschil tussen Nederland en Zweden.

Ria zei

Wat heerlijk om te lezen dat jullie een fijne tijd hebben gehad. En keuk dat wij er ook van kunnen meegenieten.

Gr. Ria

marian'ne m zei

Wat is het tch mooi daar.
Die huizen zijn geweldig.
Ik zou bij alle duizend een nachtje willen logeren !!;-)

Zo leuk jullie belevenissen te volgen.
Holland is een lapjes deken !!

willy zei

Chris, wat een mooi log. Van mij mag je doorgaan hoor. Mooi die luchtdfoto's naast elkaar. Net wat Marianne schrijft, een lapjesdeken!

Johanna Zweden zei

Goedemorgen Chris, zit met de koffie klaar, maar wie er komt geen Chris!!!mis je wel hoor, Angus en Simba zijn alweer op pad, en ik ..... Ja het huishouden roept alweer.
Dank je wel nog van gistermorgen dat je me ophaalde, nu hebben we samen nog even op de valreep koffie kunnen drinken, het was wel vreemd, eerst haal ik jou op, en nu bracht je mij weg.
Ik heb heel erg genoten Chris, en we wie weet waar onze volgende vakantie naar toe gaat!!!! Birmingham!!!!!!!
Liefs Joke en de groetjes van Angus en pursssssss van Simba, hij zegt het bed ligt niet meer zo lekker grinnik!!!!

leeuwin zei

Ik heb genoten van je verhaal over je "Zweden-avondtuur". Samen met het verhaal van Joke was het even meegenieeten van een schitterend land.

Rian zei

Wat leuk Chris, ons eigen kleine landje als quilt...
Ik had nog iets voor je, maar was onverwachts een weekje weg... 't komt er alsnog aan...
Liefs, Rian

Chris zei

@ Oh Rian....wat spannend, ben benieuwd.

Dochter zei

Hej hej!
Wat een prachtige portalen!! Moet je voorstellen dat we dat in Nederland gaan proberen en het liefst bij die tien onder één kapwoningen die we hier massaal overal neerstorten. Geweldig wat een stukje vakmanschap. Ik zag laatst in de krant een luchtfoto van een zéér bekend stukje bergen en zocht naar een zéér bekend huis wat daar staat. Inderdaad, in Nederland begint een heleboel op elkaar te lijken en alles is zo op elkaar en naast elkaar geplaatst dat er weinig echte ruimte over is. Trouwens, wat een mooie foto's met tekst weer over Joke en het leven dáár. Ik kan me er bijna in verplaatsen en stel me voor hoe het is om beren te zien in de buurt van huizen, niet iets dat ik zou willen, brrrr. Adders zijn ook geen favoriet trouwens! Maar ik denk toch serieus dat ik het hardst ga gillen als ik een standbeeld zie waar een man onder blijkt te zitten op een meter van me vandaan, hahahaaaa. Lieve mam, wat was het een geweldige ervaring!
x