Het plaatje hierboven is gemaakt van een foto van maart 2006. Handen van vriendinnen van onze kerk die voor het eerst bezig waren met patchen en quilten. Deze foto gaf de naam "Quilts and Friends" aan mijn Blog. Ik vind het leuk om via dit Blog iets te delen over mijn quilt en andere -handwerkactiviteiten, maar ook te schrijven over mensen, familie en vrienden, en diverse zaken die je soms meemaakt. Je kan een opmerking achter laten als je dat leuk vindt en klikken op de foto's voor een vergroting.

Hej hej!

Dat klonk mij toch zo vreemd in de oren als ik bijvoorbeeld een winkel binnenstapte: "hej hej", maar dat is de normale groet in Zweden. En als iemand je iets aanbiedt, zegt hij: "was-je-goed" (alsjeblieft). Tenminste, zo klinkt het ongeveer. In ieder geval een ezelsbruggetje om het te onthouden. Dus vandaag zeg ik ook maar tegen jullie: hej hej, want inmiddels ben ik weer thuis, zit in mijn tuin, geniet van de vissen in de vijver, maar......oh wat mis ik de stilte, het geluid van de vogels, de wind door de bomen, de ruimte!! Nu hoor ik weer de auto's langs zoeven. En gister -Chago haalde ons met de auto op bij Schiphol- werd ik weer onderge-dompeld in het vreselijke drukke verkeer.
Als we dáár rondreden en 4 auto's tegelijk zagen, zeiden we tegen elkaar: "o jee, we zitten in de file"! Onze Fiesta was een superauto, nieuw model, dieseltje, glanzend knalrood, airconditioning, comfortabel. Kon niet beter. Zoals ik al eerder vertelde op Joke's log, bracht ze mij naar de meest mooie en interessante plekken in haar omgeving, in het district Helsingland, het noordelijke deel van Midden Zweden. Ze was zelf nog niet overal geweest, dus voor haar was dat ook genieten en ontdekken.
Intussen had Angus zijn eigen programma: een marathon rennen (42 km!) of trainen voor de volgende marathon: een rondje van bijvoorbeeld 22 km in de buurt. Of hij ging de hele dag naar een prachtig natuurgebied, gewapend met camera en enorme telelens om vogels te spotten, nam 300-500 foto's en dan achter de computer om ze te beoordelen en te bewerken. Maar hij moest ook Simba, de kat, in de gaten houden. Wát een beest. Hij sliep af en toe bij mij op bed, heel gezellig, maar gaat wel elke morgen om een uurtje of half 5 zijn baasjes met veel dringend gemiauw wakker maken: ik wil naar buiten! Simba heeft in één week tijd 3x een adder aangevallen, de laatste gooide hij zó de lucht in. Vandaar dat Angus af en toe verdwenen is om Simba te zoeken.
Maar soms is Angus dichtbij en kan je hem tóch niet vinden. Zo stonden Joke en ik af te wassen. "Ik weet niet waar Angus is", zegt Joke. Dan draait ze zich om en begint keihard te lachen. Ik kijk ook en daar staat iets, doodstil als een standbeeld, met iets als een struik op z'n kop. Je raadt het al: Angus met zijn camouflage hoed op!! Dan ziet ze hem toch liever zó, met een gewoon hoedje op en met een 'gewoon' gezicht.


Joke schreef al over een "speelmanstreffen" in een groot oud Zweeds huis. Dat huis stond elders, is afgebroken en op een historisch belangrijke plek, samen met andere oude gebouwen weer opgebouwd. Oorspronkelijke wandschilderingen en sommige meubels zijn nog in tact.


Elk jaar wordt daar in de openlucht een theaterstuk opgevoerd over een oude legende waar Vikingen en een meisje met hondje centraal in staan. Ik vond het enig om de mensen die die avond bij elkaar kwamen om muziek te maken bezig te zien en naar ze te luisteren. Het waren vooral violisten, jong en oud en iemand met accordeon. Ze spelen oude volksmelodieën. En dat vind ik nou zo geweldig, dat oude tradities en muziek bewaard blijven. Dit noordelijke deel van Midden Zweden is meer aan tradities verknocht dan de rest van het land. Op officiële feestdagen dragen ongewoon veel mensen klederdracht en ze vieren hun volksfeesten in de openlucht met volksmuziek en dans. (uit Marco Polo, Zweden) Wat wel opviel, was dat elke muzikant zo in zijn eigen wereldje was teruggetrokken als hij speelde. Met strakke, onbewogen gezichten. Zweden houden in het algemeen behoorlijke afstand tot elkaar. Toch heb ik heel wat hartelijke mensen ontmoet, dat kwam, denk ik, vooral ook door de hartelijke en charmante manier waarop Joke de mensen benadert! En dan moet je haar Zweeds horen ratelen. Een plezier om naar te luisteren.
Genoeg voor vandaag. Ik ben bijna schor van het vertellen aan Chago en hij houdt niet op te zeggen hoe heerlijk hij het vindt dat ik weer terug ben.

13 opmerkingen:

Elly zei

Het is meer dan duidelijk dat jullie genoten hebben van de afgelopen week.Leuk voor jullie.
groetjes Elly

willy zei

Hej, hej Chris. Leuk dat jij je eerste logje ook met deze begroeting begint. Het klinkt ook altijd zo vrolijk. Ik heb heerlijk mee kunnen genieten via Joke's logjes. Wat hebben jullie veel meegemaakt. Je zult er uren over kunnen vertellen.
Ik had Angus toch ook bijna niet herkend met groene muts.
Groetjes

Marijna zei

Hej, hej, ook wij hoorden dat de hele dag als we mensen tegen kwamen!! Wat heb je (en Joke) genoten zeg!! En wat een heerlijk verhaal heb je er van gemakt. Alsof ik weer terug ben! Vandaag heb ik mijn foto album bij de beroemde drogist opgehaald. Heerlijk na genieten met het album op schoot. Hopelijk krijgen we nog meer te horen v\an je belevenissen daar!Hoe ging het bij Joke haar moeder? Stond ze paf??

Yvonne aka sommeke zei

Hej hej! ;-)
Dat was een trip om nooit meer te vergeten!
Bedankt dat we mee mogen genieten en lachen met Angus met camouflage-hoed! Bangelijk!
Goe fris weekend Chris!

Annelies zei

Ik heb je avontuur ook al een beetje op de log van Joke gevolgd. Wat leuk dat jullie op deze manier met elkaar zijn opgetrokken.
Geniet nog maar lekker na.

lut zei

Fijn dat je zo'n leuke vakantie had. Prettig weekend.

katrien zei

Wat hebben jullie een fijne vakantie gehad.Daar kun je nog een tijdje van nagenieten.

Inge Slaats zei

Chris, wat hebben jullie het leuk gehad! Ik heb jullie elke dag gevolgd op de weblog van Joke en zelfs hier thuis was dat genieten. Prachtige dingen heb je gezien, wat een mooi land en wat een aardige mensen heb je ontmoet.
Toch fijn hè dat Chago je gemist heeft, stel je voor dat dat niet zo zou zijn, grinnik...........
Fijn weekend!

Simone Hopman zei

Lieve Chris ,
Wat heb je een heerlijke week gehad en ik kan me voorstellen dat je er zo naar terug zou willen. Ik wil er echt een keer naar toe het lijkt me geweldig echt een land om van te houden. Ik heb Joke's weblog maar in mijn favo';s gezet kan ik dat een beetje bijhouden Fijn dat je weer behouden thuis bent en heerlijk die mooie herinneringen.
Liefs Siem

Gerrie zei

Fijn dat je zo genoten hebt , al een prachtig verhaal van je vakantie en je kunt blijven vertellen omdat je zoveel in je opgenomen hebt . Het allerfijnste is natuurlijk een behouden thuiskomst met een bagage vol heerlijke herinneringen . Goed bewaren voor altijd . Het spreekwoord zegt OOST WEST THUIS BEST en zo zul je het ook voelen . Als je weg geweest bent is je (t)huis toch weer als nieuw en ook Chaco is opnieuw weer nieuw . . .
Een goed weekend gewenst !

marian'ne m zei

Wat veel mooie dingen in zo'n korte tijd.
Lang genoeg voor Chago zo te lezen :-)

Genoten van jullie verslagen.
En over het speelmanstreffen had ik gelijk aan mijn DH verteld.
Hij speelde/bouwde draailieren, oud folk instrument.
Alleen om het interieur zou je al naar dat huis willen.
Alleen bij zóveel adders dan krijg ik hem niet mee !!

EN nu ... op zoek naar je lapjes nadat je je familie leden hebt geknuffelt !!!

lida zei

Hoi Chris,
Het is duidelijk, deze trip is voor herhaling vatbaar!! Wat hebben jullie veel leuke dingen gedaan en veel gezien en vooral ons mee laten genieten. Fijn dat je weer thuis bent gezond en wel en geniet maar lekker van je weekend samen met Chago!
Groetjes
Lida

Johanna Zweden zei

Grinnik daar was ik nog niet eens aan toegekomen aan dit verhaal.
Ja we hebben het heerlijk gehad Chris en wat hebben we veel beleefd, maar het is wel stil hier hoor.
Maar de volgende keer moet je maar in de winter komen, want dan hebben we misschien tijd om ook eens te quilten, grinnik.
Groetjes en een fijne avond