Het plaatje hierboven is gemaakt van een foto van maart 2006. Handen van vriendinnen van onze kerk die voor het eerst bezig waren met patchen en quilten. Deze foto gaf de naam "Quilts and Friends" aan mijn Blog. Ik vind het leuk om via dit Blog iets te delen over mijn quilt en andere -handwerkactiviteiten, maar ook te schrijven over mensen, familie en vrienden, en diverse zaken die je soms meemaakt. Je kan een opmerking achter laten als je dat leuk vindt en klikken op de foto's voor een vergroting.

Gré

Gisteren las ik onverwacht dat Gré Koopman, eigenaresse van De Sampler in Haarlem, is overleden. Het raakte me enorm. Ik wist wel al lange tijd dat ze ernstig ziek was en niet lang meer had te leven, maar als je het dan ineens leest, is het een klap. Ze was zó'n fijne, lieve en hoogstaande vrouw. Ik weet niet hoe ik het anders moet zeggen. En ze had eigenlijk nog maar zo kort geleden, misschien 2,5 jaar, de zaak van Irma Eskes overgenomen. Ze was ook een vakvrouw! Een naaister en quiltster in hart en nieren. Ik heb verschillende workshops en cursussen bij haar gevolgd, zoals de 'dubbele logcabin' en het meanderen op de machine en natuurlijk het grote logcabin project. Op de terugkomdag van dit project heeft ze nog zó genoten.


HIER zie je verschillende quilts die op die dag geshowd werden. De laatste keer dat ik haar zag, was op 7 mei toen zij en haar zus bij de Matroesjka workshop waren, waar ik ook aan mee deed. En ik ben zo blij dat ik haar nog heb kunnen vertellen dat de logcabin die ik onder haar leiding maakte, voor de tentoonstelling in september in Alkmaar geselecteerd is. Ze antwoordde in haar e-mail: Zelf heb ik ook een quiltje  waar ik zes jaar geleden tijdens een les van Ted Storm mee begonnen ben en nu eindelijk met de hand klaar geappliqueerd heb, maar nu toch met de hand gequilt moest worden en mijn vriendin dat voor mij gedaan heeft. Dus zowel voor haar als mij een opsteker.
Voor de vrijwilligsters in de winkel, die het afgelopen moeilijke jaar ontzettend hard gewerkt hebben om alles 'normaal' te laten verlopen, is het een enorm verlies. Wat zullen ze Gré missen! Ik wens ze heel, heel veel sterkte toe!

12 opmerkingen:

Willeke zei

Ja fijn dat we haar hebben kunnen vertellen dat ze zo veel voor ons heeft betekend he Chris? Ik heb haar 2 jaar meegemaakt als lesgevende op een midweek in Schoorl.
Vorig jaar tijdens de grote tentoonstelling van het Gilde heeft ze mij met een groepje prikborders op de foto gezet en nu is ze er niet meer.
Ze is in ieder geval van de pijn verlost en ik ben overtuigd dat ze 'daar boven' vast een goed plekje zal hebben.
(Rini is vandaag naar de begrafenis)

groetjes,

katrien zei

Steeds een moeilijk moment als men zoiets verneemt.

Yvonne aka sommeke zei

Ik kende Gré niet maar 't is een triest nieuws! Sterkte Chris!

MarianneD zei

Heel moeilijk zulke dingen...ik kende haar niet maar toen ik verleden jaar bij De Sampler was hoorde ik wel dat de eigenaresse ernstig ziek was...Veel sterkte Chris!

marian'ne m zei

Ach wat een verdrietig bericht.

Heel veel sterkte en troost voor haar familie en degene die haar vriendschap mochten ervaren !!

willy zei

Zo'n bericht grijpt je zeker aan. Veel sterkte, Chris.

Annelies zei

Wat een verdrietig bericht.

Inge Slaats zei

Lieve Chris, ik kan me heel goed voorstellen dat zo'n bericht je diep raakt. Het beself dat ze er niet meer is, dringt steeds dieper door en dat maakt je verdrietig, maar ik weet zeker dat ze in jouw hart een plaatsje heeft gevonden en over een tijdje maakt het verdriet plaats voor een glimlach als je even aan haar denkt. Ik weet dit omdat ik bijna een jaar geleden ook een quiltvriendin verloren heb. Ik leerde haar kennen toen ze al ziek was en er ontstond zomaar een hele warme band tussen ons, soms heb je dat hè, dat er meteen iets is als je elkaar voor de eerste keer ontmoet. Ik ben nog steeds heel erg blij dat ik haar gekend heb, zal haar nooit vergeten, denk elke dag wel heel eventjes aan haar, dat gaat vanzelf omdat zij mij een naaldenboekje heeft leren maken, dat ik iedere dag zie. Zij heeft echt iets toegevoegd aan mijn leven en zo zal het bij jou ook vast zijn.
Chris, laat het verdriet toe, dan komt de glimlach vanzelf. Veel sterkte!

Lieve groeten van Inge

Marijna zei

Chris, ik las het bij ook bij Willeke. Ik ken Gre niet, maar voor degene die veel van haar geleerd hebben een grote schok.

mattie de vries zei

Oei, zie m'n eigen siggy. De naaimachine staat hier wel erg scheef. Heb nogal geworsteld om ze goed op de stof te krijgen, maar weet ondertussen een manier om ze wel beter te plaatsen. Er moet eerst op een lap stof geborduurd worden en normaal gaat de stof er recht in maar nu moet het middenblok recht van draad en het borduurtje dus diagonaal.Maar die ik naar jou gestuurd heb verdient geen schoonheidsprijs en dat spijt me. Sorry daarvoor, groet Mattie.

Chris zei

@ Mattie, En ik vind hem juist zo leuk! Het is toch allemaal handwerk, al is het machinaal. Het lijkt me best moeilijk om zo'n borduurtje precies diagonaal te krijgen. Niet mee zitten hoor. Hij krijgt een mooi plekje in mijn quilt.

Lucia zei

Lieve mam,
Wat jammer dat ik dit bericht niet eerder heb kunnen lezen en dat we het niet eens hebben kunnen delen. Ik vind het heel naar, maar ik weet ook precies hoe en waar in het hart dit een plekje gaat krijgen. Klinkt misschien wat 'raar' maar... gecondoleerd.

x