Het plaatje hierboven is gemaakt van een foto van maart 2006. Handen van vriendinnen van onze kerk die voor het eerst bezig waren met patchen en quilten. Deze foto gaf de naam "Quilts and Friends" aan mijn Blog. Ik vind het leuk om via dit Blog iets te delen over mijn quilt en andere -handwerkactiviteiten, maar ook te schrijven over mensen, familie en vrienden, en diverse zaken die je soms meemaakt. Je kan een opmerking achter laten als je dat leuk vindt en klikken op de foto's voor een vergroting.

Licht en Donker

Dit is de 57 meter hoge vuurtoren van Haamstede op West Schouwen in Zeeland. Zijn licht werd op 25 maart 1840 ontstoken en heeft een sterkte van 5,2 miljoen fietslampjes bij elkaar. Hij is een van de bekendste en zijn beeltenis prijkte jarenlang op het 250 gulden biljet. Tijdens ons midweekje stonden we aan zijn voet, maar jammer genoeg konden we er niet in. Hoe het kwam, weet ik niet, maar ik moest daar op die plek ineens denken aan een gesprek dat Larissa en ik, jaren geleden, hadden in een van de kleine cafeetjes in Grodno in Wit Rusland. De deur naar het cafeetje was nauwelijks vanaf de straat te vinden. We hadden het over ons leven, zó verschillend en toch zó gelijk. Ik zei haar dat ze in haar gezin op zo'n geweldige fijne manier met elkaar omgingen, dat ze zo gastvrij waren en nog veel meer ware positieve dingen. Toen stak Larissa haar beide handen uit en met de handpalm naar boven, zodat het lamplicht die bescheen, zei ze: "Chris, jij ziet alleen maar de lichte kant". Dat was waar. In de loop der jaren heb ik ook wel iets van de donkere kant gezien. En zij bij mij. Maar, ik heb nóg iets gezien in hun leven: hoe helderder het licht gaat schijnen, hoe meer het donker verdwijnt!

8 opmerkingen:

Saskia zei

Licht en donker kunnen niet zonder elkaar. Donkere tijden laten je des te meer genieten van de lichte periodes daarna. En door de herinneringen aan de lichte periodes worden de donkere tijden minder zwaar om te dragen.

Saskia zei

In mijn tienerjaren ben ik ooit in die vuurtoren van Haamstede geweest. Ik wist niet dat juist deze vuurtoren model stond voor het bankbiljet. Leuk!

Johanna Zweden zei

Wat een interessant verhaal Chris,zo leer ik ook nog eens wat van Holland.
Groetjes Joke
Ps het is hier op het moment in de schaduw 28gr dus ben even naar binnen gevlucht .

Annelies zei

Deze vuurtoren is voor mij jeugdsentiment. Als kind ging ik met mijn ouders en broer heel regelmatig naar Haamstede.

Marijna zei

Hoi Chris, ik ben er weer. Leuke midweek hebben jullie gehad! Hier en daar je logjes bekeken en gelezen. Kan niet alles meer terug lezen, amders ben ik te lang bezig.

willy zei

Een heel bijzonder verhaal bij deze mooie vuurtoren.

marian'ne m zei

Mooi geschreven en een mooi symbool zo een vuurtoren.

Lekker om er even uit te gaan.

Mooie siggies zag ik en een kleine postzegel verzameling zo !!;-)

Willeke zei

Je hebt weer helemaal gelijk Chris!
Blijf maar leker naar de lichte kant kijken.
We weten allemaal wel dat er ook een donkere kant bestaat, waar van we allemaal ons portie wel krijgen of gekregen hebben.
Mooi beschreven!!!!!