Het plaatje hierboven is gemaakt van een foto van maart 2006. Handen van vriendinnen van onze kerk die voor het eerst bezig waren met patchen en quilten. Deze foto gaf de naam "Quilts and Friends" aan mijn Blog. Ik vind het leuk om via dit Blog iets te delen over mijn quilt en andere -handwerkactiviteiten, maar ook te schrijven over mensen, familie en vrienden, en diverse zaken die je soms meemaakt. Je kan een opmerking achter laten als je dat leuk vindt en klikken op de foto's voor een vergroting.

Madre

Gisteren viel er totaal onverwachte post op de mat. Een kaart die er 3 weken over had gedaan om ons te bereiken. Uit Cuba! Zo verschrikkelijk leuk. Op de voorkant een bloem met 'Madre' (moeder), op de achterkant: Para Cristina. En este dia te recordamos con amor atravez de la distancia. Voor Cristina. Op deze dag denken we aan jou met liefde ondanks de afstand". Met als afzender Zoraida en José. 'Deze dag' was Moederdag. Mijn gedachten vlogen direct naar 2006, toen we met een groepje Cuba bezochten. We tracteerden onszelf met deze reis omdat we toen 40 jaar getrouwd waren.


In het hotel waren niet genoeg kamers en ze vroegen ons of we het erg vonden om 2 nachten bij particulieren te verblijven. Helemaal niet erg, juist enig! Zo ontmoet je nog eens mensen en hoor je nog eens wat. Trouwens, Chago spreekt Spaans, dus dat was ook geen probleem. Zo kwamen we in een soort Hostal van Zoraida, waar ook haar moeder en een oude tante van 86 woonden.


Genoten hebben we. We sliepen in een slaapkamer met open deuren naar het binnenplaatsje. 's Morgens, terwijl wij nog in bed lagen, werden we al hartelijk begroet, terwijl moeder en dochter aan het werk gingen. Alsof we thuis waren. Uren zaten we bij hun in de schommelstoel gezellig te babbelen. Een schommelstoel is daar heel gewoon. Op een foto zie je de 3 dames en op een andere moeder met mijzelf. Ik lijk wel een reus!


Ik zou natuurlijk uren kunnen vertellen over deze vakantie, maar ik haal er alleen een paar dingetjes uit. Bijvoorbeeld de markante gezichten van sommige mensen, zoals de 2 vrouwen op de foto.


Zij vroegen om zeep. Dat doen heel veel mensen daar. Ze zijn heel erg schoon, maar hun zeep stelt niet veel voor. Vandaar. Ik had daar rekening mee gehouden en had altijd een paar zeepjes in mijn tas zitten. En dan die oude vrouw van in de 90.


Ze zat voor het open raam te handwerken. Ze maakte nog altijd werkjes om op de markt te verkopen. Daar zie je de meest mooie dingen. Ook veel houtsnijwerk . Deze foto met de waslijn met kleding is gemaakt in het plaatsje Trinidad op een oude suikerplantage.


De toren die je ziet, werd gebruikt om de slaven die er werkten goed in de gaten te kunnen houden. We hebben in Cuba veel gezien, geleerd, genoten en, zoals je ziet, ook nog leuke contacten aan over gehouden.

10 opmerkingen:

Inge Slaats zei

Geweldig zulke post en wat een bijzondere belevenis tijdens je reis naar Cuba. Ik ben geen echte reizigster, integendeel, ben een hele echte huismus, mijn echtgenoot gelukkig ook, maar ik geniet wel heel erg van zo'n verhaal.

Gerrie zei

Hoe post van heel ver op je deurmat weer een prachtig verhaal bij je naar boven brengt !
Ik kom niet zo vaak bij je langs en eerlijk gezegd ook wel eens stilletjes .
Al vind ik dat laatste echt niet zo leuk om te doen .
Want er is toch maar weer aan een verslag gewerkt met mooie foto,s en dan zo maar door de achterdeur naar buiten glippen .
Dat kan toch eigenlijk niet .
En wat mooi dit verslag over een bijzondere ontmoeting en wat een ontvangst .
Ik ben weg van die schommelstoel !
Mooi om je zo te bewegen als je wilt dromen over wat zal ik nu eens gaan maken .
Oh Chris zit te schommelen er komt weer een nieuw Quiltingplan !
Mooie mensen in hun eigen omgeving zoals ze leven . En die oude dame met haar borduurwerk . Met zo,n stutje onder haar borduurring is het wat dichter bij haar ogen en heeft ze een rechte houding .
De uitstalling van al de handwerken is prachtig , mooi wit en ecru .
En dan die enorme waslijn wat is alles keurig opgehangen .
Ik heb alles goed bekeken en zou alleen nog even dichterbij het borduurwerk in de ring willen zien .
Ik wil ook steeds maar meer . . .
Welbedankt en tot een volgende keer !

Ank Ribberink zei

Wat leuk om zo onverwacht bij mensen thuis te belanden. Dat is toch prachtig! Mooi verhaal hoor!

Johanna Zweden zei

Heerlijk dat een ansichtkaart zulke mooie herinneringen vandaag terug bracht.
Wat mij ook altijd opvalt, dat ondanks de armoede hun kleding er altijd zo wit uitziet, wij met alle moderne technieken, krijgen dat niet eens voor elkaar.
Wat een prachtig handwerk.
Ik kan begrijpen dat jullie genoten hebben, en hoe speciaal dat jullie bij die mensen in huis mochten, ik denk dat dit de reis nog speciale´r maakte.
Ik hoop dat als je hier geweest bent, ook wij zo een verhaal zullen hebben met heel veel herinneringen.
Groetjes Joke

MarianneD zei

Wat een speciale reis,wat zullen jullie genoten hebben!
En dat Omaatje met haar borduurwerk...super!

Marijna zei

Wat een prachtige karakteristieke hoofden hebben deze mensen toch! Wat een geweldige vakantie zullen jullie gehad hebben toen!en wat lief die kaart.

marian'ne m zei

OO wat lieffff.
En wat een bijzondere ontmoeting/herinnering.

Prachtig én knap het handwerk !!!

willy zei

Chris, wat een mooie ontmoeting is dat geweest. Een fijne herinnering voor jullie en zo te zien aan de kaart ook voor hen.
Prachtige handwerken en wat is het allemaal mooi uitgestald.
Fijn weekend!

gonnie zei

hallo ik lees hier wel vaker maar ik moest nu toch even reageren, wat een ontzettend mooi verhaal met mooie foto's en dat door een kaartje die door de deur valt. Geweldig zulke herinneringen zeg, en dan die mooie foto's erbij ;-))

Willeke zei

Wat een leuk verhaal.
Goed om te weten dat als je naar Cuba gaat het goed is extra zeepjes mee te nemen.
(Zou ik nooit aan gedacht hebben)Zo is het ook een tip dat als je naar de Dom. Rep. gaat je extra schriften en potloden/balpoints mee kunt nemen. Er worden daar excursies georganiseerd naar schooltjes en men heeft daar bijna niks. DD en DSIL vonden het zo jammer dat ze niks hadden meegenomen. Tja...wisten zij veel?