Het plaatje hierboven is gemaakt van een foto van maart 2006. Handen van vriendinnen van onze kerk die voor het eerst bezig waren met patchen en quilten. Deze foto gaf de naam "Quilts and Friends" aan mijn Blog. Ik vind het leuk om via dit Blog iets te delen over mijn quilt en andere -handwerkactiviteiten, maar ook te schrijven over mensen, familie en vrienden, en diverse zaken die je soms meemaakt. Je kan een opmerking achter laten als je dat leuk vindt en klikken op de foto's voor een vergroting.

Amandelbloesem


De amandel (Amygdalis communis) is de vruchtboom die in het Midden Oosten het eerst, al in januari, bloeit met grote witte bloemen. Hij komt voor in heel Klein-Azië, Syrië, Mesopotamië, Palestina en zelfs in de woestijn, o.a. in de omgeving van de Sinaï. Ook in Nederland kennen we de amandel, maar dan geënt op een wildeling of pruim. De bloesem hier is wat kleiner en meer roze. Voor mij heeft de amandelboom een hele speciale betekenis, vandaar dit logje.
Februari twee jaar geleden, Chago was 6 weken in Aruba en voor mij was het, om andere redenen, een hele spannende tijd, logeerde ik een paar dagen bij mijn zus en zwager. Zij wonen in een boerderij aan de Overijsselse Vecht. Schitterend. Mijn zwager houdt van mensen, cultuur en natuur. Op een gegeven moment hadden we het over planten en bloemen uit de bijbel. Zo kwamen we ook bij de amandel terecht.


We deelden een aantal teksten die iets zeggen over de amandel. De tekst die voor mij heel veel betekent staat in Jeremia. De profeet Jeremia heeft een visioen en God vraagt hem: "Wat zie je daar Jeremia?" En hij antwoordt: "Een tak van een amandelboom". "Nu," zegt God, "Ik waak over mijn woord en zo zeker als een amandelboom in de lente uitschiet, zo zeker zal er gebeuren wat ik zeg." Nou is hier sprake van een woordspeling: tussen het Hebreeuwse shaqedh (amandel) en shoqedh (waken). In het Hebreeuws heet hij 'de waakzame'. Voor mij betekent het dat God trouw is en doet wat Hij zegt. Na ons babbeltje nam mijn zwager me mee naar buiten en liet me zijn amandelboom in de tuin zien. Nog niet in bloei, maar prachtig. Drie dagen na thuiskomst kreeg ik per post een pakje: een paar kleine tere takjes, zorgvuldig verpakt. Piepkleine groene puntjes en warempel, er kwamen een paar bloemetjes aan. En wat hoopte ik dat er ook worteltjes aan zouden komen, maar helaas....na het bloeien lieten de takjes het afweten. Ik vertelde het mijn zwager en toen zei hij: "Chris, ik weet wat beters. Je krijgt van ons een amandelboompje voor in je tuin". Wat een enorm lief gebaar was dat! Hij begreep hoeveel het voor mij betekende. Een paar weken later kwam mijn hoogstam amandelboompje, helemaal uit Zeeland. Met hulp van onze geweldige buurman werd hij voorzichtig met gespreide wortels in de tuin geplant.


Drie kleine bloemetjes kwamen er aan. En vorig jaar een stuk of vijf. Maar als ik nu naar buiten kijk, zie ik een heleboel knopjes en ook al een paar uitgekomen bloempjes en dan denk ik aan mijn tekst! Wat is het toch geweldig om te mogen genieten van alles wat weer  uitkomt, van al dat nieuwe leven.


3 opmerkingen:

Johanna Zweden zei

O wat een mooi verhaal Chris, en wat een mooi boompje, kan me voorstellen dat dat heel speciaal voor je is.
Groetjes Joke

Lena zei

Dank je wel voor dit mooie verhaal. Ik lees al een tijdje mee op je weblog, en vond het nu tijd om te reageren.
Ik hoorde gisteren dat mijn zus na jaren behandelen eindelijk zwanger is en dat alles goed gaat. Er zijn zoveel reden tot dankbaarheid!

Corrie zei

Wat een mooi verhaal Chris over het amandelboompje en ik vind het ook zó bijzonder dat ook jij al geniet van één bloempje! Op die manier te kunnen genieten is een geschenk voor het leven.
Bijzonder lief cadeau van je zwager!