De draad en de naald

Aan het begin van dit jaar moest ik denken aan een Russisch gedichtje over een draad en een naald. Natuurlijk is het een gedichtje met een moraal. Ik heb het vrij vertaald, zodat het rijmt en de strekking niet verloren gaat.

Eens sprak de draad tegen de naald:
'Ik kan álles maken,
een rok, een bloes, een leren jas,
een gordijn met haken.
Ik naai het mooiste bruidstoilet,
de warmste lappendeken.
Ja, zonder mij zou heel de aard
in duizend stukken breken'.
Maar toen sprak stekelig de naald:
'Jij had nooit iets gedaan
als ik je niet voortdurend trok,
ik ga altijd vooraan!'
Zo twistten zij, werden niet moe.
De KLEERMAKER hoorde enkel toe.

Wel duidelijk hè? We denken nogal eens dat wij het alleen wel kunnen en dat wij het belangrijkste zijn, maar we hebben elkaar zó nodig. En laten we onze Kleermaker, onze Schepper, niet vergeten!
Ik wens jullie allemaal een heerlijk jaar toe met veel plezier met naald en draad en dat we van elkaars creativiteit mogen genieten!

11 opmerkingen:

Johanna Zweden zei

Hallo Chris allereerst een heel gelukkig Nieuwjaar toegewenst met veel liefde geluk en gezondheid en vooral veel quilt en handwerk plezier.
Wat een leuk gedicht is dit.
Groetjes Joke

marian'ne m zei

Leuk gedicht, knap vertaald !!;-))

Ken je deze vingerhoedjes, even scrollen.

http://www.babushka-nl.com/ned/shop/4/

Heel veel naad en draad plezier in het nieuwe jaar !!;-))

Rian zei

Dag Chris, wat een veelzeggend gedichtje. en o zo waar... Zonder kleermaker begonnen naald en draad helemaal niets...
Hartelijke groeten,
Rian

Chris zei

@Oooooohhhh, Marianne, wat een enige site!!! Nooit gezien. En die vingerhoedjes zijn om te smullen. Die komen vast een keer mijn verzameling aanvullen.

Corrie zei

Mooi zulke gedichtjes Chris en vol van waarheid. We gaan er met z'n allen een mooi jaar van maken Chris.

Annelies zei

Wat een mooi gedicht !
Ik wens je een heel gelukkig 2009 !

willy zei

Wat een mooi gedicht voor het begin van het nieuwe jaar. Alle goeds voor 2009 Chris.

katrien zei

Wat een leuk gedicht.
Ook voor jou een gezond,gelukkig,creatief 2009 toegewenst.

martine zei

Wat een mooi gedicht.
Beetje laat maar nog veel goede wensen voor 2009.

Jan Hein zei

Hallo ikke ben het Uw schoonzoon
wat een leuk gedichtje, en wat is het handig om een andere taal te kennen.
groetjes aan opa en tot ??????

Chris zei

@ Dag schone zoon! Super om je hier even tegen te komen. Je avonddienst zit er bijna op? En wat dat gedichtje betreft, je kan zelf heeeeeel goed overweg met naald en draad, al is jouw naald een stuk dikker en is je stof meestal van leer. Eigenlijk moet ik hier eens laten zien wat voor geweldig jack je genaaid hebt. Wie weet.
Ik zie je morgen. Slaap lekker.