Het plaatje hierboven is gemaakt van een foto van maart 2006. Handen van vriendinnen van onze kerk die voor het eerst bezig waren met patchen en quilten. Deze foto gaf de naam "Quilts and Friends" aan mijn Blog. Ik vind het leuk om via dit Blog iets te delen over mijn quilt en andere -handwerkactiviteiten, maar ook te schrijven over mensen, familie en vrienden, en diverse zaken die je soms meemaakt. Je kan een opmerking achter laten als je dat leuk vindt en klikken op de foto's voor een vergroting.

Threads of Yunnan

Dit is een serieus logje over een serieus en prachtig project. Maar eerst wil ik Marijke aan jullie voorstellen. Je ziet haar hier op de foto met een quiltje dat ze pas voor haar gastvrouw heeft gemaakt bij wie zij en haar man op dit moment tijdens hun verlof in Nederland een paar weken logeren.


Van haar heb ik in 1996, samen met 3 andere vrouwen, de eerste beginselen van het quilten geleerd. We hebben toen met elkaar een quilt voor onze kerk gemaakt. De foto is bij mij thuis genomen. Wat was dat een heerlijke tijd, met veel plezier, fijne gesprekken en zoveel geleerd.


De jaren daarna had ik met haar en nog iemand van het groepje een kleine Bee, 'de Vaste Prik'. Maar daar is begin vorig jaar een eind aan gekomen omdat Marijke en haar man gingen verhuizen. Naar China!! Ze hebben beiden een warm hart voor mensen en keken er al jaren naar uit om iets voor de mensen in China te mogen betekenen. Ze zijn nog druk bezig met de taalstudie maar hebben inmiddels al fijne contacten.


Een paar maanden geleden leerde Marijke een Deense vrouw kennen, Bitten Hogh. In 1996 richtte zij 'Danyun' op, een organisatie die als doel heeft de levensstandaard van de mensen die op het platte land van Yunnan wonen te verhogen. Yunnan is een multi- ethnische provincie in China. Er leven 26 ethnische minderheden, waaronder de Miao. Er is een rijkdom aan kleurige kostuums, cultuur en tradities. Veel van de mensen die op het platteland wonen, vooral vrouwen, zijn nooit naar school geweest. In 1999 startte Bitten met het project 'Threads of Yunnan' om vooral deze vrouwen de kans te geven handwerk te maken en te verkopen, zodat ze kunnen investeren in de toekomst van hun familie. Naast dit financiele voordeel, krijgen de mensen ook lessen in bijvoorbeeld hygiene, voeding en het omgaan met geld.

Honderden vrouwen zijn al bij dit project betrokken. Het leven in de dorpjes is erg mat en grauw. De enige kleur die het leven van de dorpelingen een beetje verlicht, wordt gevonden in hun kleding en hun borduurkunst. De dessins en de kleuren die de vrouwen gebruiken zijn traditioneel een deel van hun cultuur en een uiting van hun liefde voor schoonheid.
Marijke werkt nu 1 dag in de week voor dit project. Er was iemand nodig die kan helpen bij het ontwerpen en advies kan geven. En dat kan ze! Ik vind het geweldig. Haar man geeft adviezen bij het management. In het quiltje op de bovenste foto heeft Marijke machinaal borduurwerk, dat ze in China koopt op de markt, verwerkt. Toen ik haar vorige week zondag ontmoette, had ze een aantal tasjes bij zich, door de Miao gemaakt. De basisstof heet 'hemp', een soort fijne jute. Een van de tasjes hangt nu bij mij aan de stoel.



Nog een paar foto's van werkstukjes die deze vrouwen maken.


Op de collage foto's kan je duidelijk de voorkeur voor de felle kleurtjes van de draden zien.




In het afgelopen jaar is Danyun ook begonnen met het produceren en verkopen van thee, die door de boeren vanYunnan wordt verbouwd. Zo worden mannen en vrouwen geholpen hun levensstandaard te verbeteren.

11 opmerkingen:

Mien B zei

Heel goed zo'n "dicht bij de mensen" project.Fijn dat je ons er op attent maakt.
Heb door de catalogus gebladerd, mooie dingen. Chris zijn de artikelen alleen via de website te bestellen of is er ook een Nederlands adres ?Ik zou dit initiatief graag willen steunen.

Willeke zei

Heerlijk toch als mensen helemaal voor zo'n project gaan he?

(Chris, nog even over mijn webje....het was maar een grapje hoor! Tuurlijk niet serieus bedoeld, maar dat snap je wel he?)

willy zei

Chris mooi dat je hier een logje aan besteed.
Ik heb eigenlijk dezelfde vraag als Mien.

Corrie zei

Wat enig om Marijke hier zo duidelijk op de foto te zien met het prachtige werk uit het land waaraan zij en haar Jan hun harten hebben verpand en waar ze zich op zo'n prachtige manier inzetten voor de bevolking. Enorm moedig om ook de Chinese taal te studeren om echt goede contacten met de bevolking te leggen. Ik vergeet nooit onze ontmoeting op het strand, ongeveer een halfjaar voordat ze vertrokken. Jan en Marijke als jullie dit allemaal lezen ook van mij en mijn Jan de allerhartelijkste groeten en een heel fijn verlof toegewenst!!!
De goede vragen over dit prachtige borduurwerk zijn al gesteld, o.a. door Mien, Mien was degene die mij op het adres van de geborduurde vierkantjes uit Afganistan bracht en ik heb er nog steeds een aantal hier. Ze zijn werkelijk prachtig. Ik heb me in deze catalogus ook weer zitten vergapen aan al het moois en als ik wist dat ik het hier in Nederland zou kunnen bestellen, was die bestelling nu al onderweg. De enorm hoge verzendkosten vanuit China maken het moeilijk, dus ik hoop van harte dat er snel een verkoopadres in Nederland komt. Prachtig logje lieve Chris, niemand anders had het beter dan jij kunnen verwoorden en verbeelden. Liefs van Corrie

Chris zei

Lieve mensen, ik ga per direct een mailtje naar Marijke sturen om te vragen of er hier een verkoopadres is. Zodra ik het van haar hoor, laat ik het jullie weten.
En Willeke, ja hoor, dat had ik begrepen! En ik geniet van al jullie logjes!!

katrien zei

Mooi logje hoor met leuke foto's

Johanna Zweden zei

Wat een mooi en interessant verhaal, heb er van genoten.
Gr Joke

Marijna zei

Prachtige dingen worden er daar gemaakt. OOk ik ken het project van Mien. En heb hier ook een aantal van die Afgaanse borduurwerkjes liggen. Zou fijn zijn als het hier in Nederland gekocht kon worden. Ik vind ze erg mooi en kleurijk. Wat een onderneming om in China te gaan wonen! Prachtig om zo'n gevoel te hebben om mensen op deze manier te helpen. Bravo voor Marijke en haar man.

marian'ne m zei

Mooi cadeau,
Heerlijke sfeer,

En mooi initiatief,
wat een fraai handwerk allemaal.

martine zei

Mooie dingen staan er in de catalogus. Daar wil ik mijn kerstboom wel mee versieren.
Mijn dochter was vorig jaar een paar weken in dat gebied.( Gelukkig met chinees sprekende vrienden want met engels kun je daar niet terecht ) Ze vond het daar prachtig en gaat zeker nog eens terug.

Marijke Dekker zei

Lieve Chris, heel lief van om aan het Danyun project aandacht te besteden. Hartelijk groet aan Corrie en Jan.Die ontmoeting herinner ik me heel goed. Leuk om jullie beiden zo bezig te zien met de doos met het prachtige borduurwerk op de deksel. Leuk om ook de andere weblogs te bekijken. Je kleindochter wat is ze groot geworden. Je project ( van Irma sampler) heb ik ook op de site gezien van Irma sampler. Heel mooi geworden. Gauw weer tot horens.groet aan Chago.liefs Marijke.