Het plaatje hierboven is gemaakt van een foto van maart 2006. Handen van vriendinnen van onze kerk die voor het eerst bezig waren met patchen en quilten. Deze foto gaf de naam "Quilts and Friends" aan mijn Blog. Ik vind het leuk om via dit Blog iets te delen over mijn quilt en andere -handwerkactiviteiten, maar ook te schrijven over mensen, familie en vrienden, en diverse zaken die je soms meemaakt. Je kan een opmerking achter laten als je dat leuk vindt en klikken op de foto's voor een vergroting.

Dagje Manhattan

Schoonzus Anna
Vandaag is het zover: we gaan Manhattan bekijken. Om 10 uur stappen we op de bus, vlak voor het gebouw waar we logeren. Xiomara, onze nicht, een lieve en hartelijke vrouw, gaat met ons mee. We rijden langs de East Blvd, langs de Hudson, door de Lincoln tunnel naar het grote ondergrondse busstation. Als we het station uitstappen, staan we in de 42e straat, precies tegenover het gebouw van de New York Times. Ik wil meteen al overal tegelijk kijken en foto's maken. Wat een mensen, wat een verkeer en wat een geluid! Maar Xiomara zegt dat het helemaal nog niet zo druk is. We lopen richting 34e straat, passeren Broadway en stoppen aan de voet van de Empire State Building. Overal zijn mensen in opvallende kleding die tickets aanbieden voor een stadstour. Dat zijn "hop on, hop off" tours. Zittend bovenop een open dubbeldekker bus word je heel Manhattan doorgereden met een gids aan boord. Bij verschillende haltes kan je er uit en net zolang daar rondlopen en dingen doen als je wilt. Wil je verder gaan, dan hop je on op een van de vele bussen van de tour. Geweldig systeem. Voordat wij gaan hoppen, drinken we eerst iets, zoeken een w.c. en stappen de Empire St. B. in. De entree is een enorme, prachitge hal, helemaal bekleed met marmer in Art Deco stijl. Razendsnel brengt een lift ons naar de 86e verdieping. Daar is om het hele gebouw heen een balkon met een overweldigend uitzicht naar alle kanten. En daar staan we dan, 320 meter boven het verkeer.

George Washington Bridge
Foto's, foto's en nog eens foto's. Dat snap je wel. Het is ook prachtig weer, nog wel, de hitte komt wat later op de middag. Ik geniet tot in m'n tenen. Het gezoem, getoeter, gebrom van de stad stijgt als een damp naar boven. Weer beneden zijn we toe aan een lunch. Ik eet iets van kip met gember in pasteitjes met een knapperig korstje. En nu gaan we hoppen. Urenlang zwerven we zo door zuidelijk en midden Manhattan en zien alle belangrijke plekken, zoals Ground Zero, Wallstreet, Soho, China town, waar we op ons gemak doorheen slenteren en allerlei onbekende groenten, vruchten en vis zien. Heel gezellig. Verder de havens aan de Eastriver, de Brooklyn bridge, het VN gebouw, Rockefeller Center met alle luxe. Inmiddels begint het al aardig donker te worden en versieren lichten en flikkerende of lopende reclames de straten en gebouwen. Ik heb nog steeds ogen te kort, kramp in mijn nek van het naar boven kijken en nu bijna geen voeten meer. Voordat we het busstation weer induiken, smullen we nog van 1/8e stuk pizza bij Pappa John. Overheerlijk en bijna net zo groot als de  hele pizza die ik thuis wel eens eet. Als we thuis komen heeft Ken, omdat hij bang was dat we van honger zouden omkomen, een pizza laten bezorgen! De doos waar hij in zit, meet 50x50 cm! We besluiten maar om die morgen als ontbijt op te eten.......... En nu: slaap lekker.

Musjes aan de Hudson
Wat jammer nou. Door de warmte (het is vandaag echt heel warm), alle indrukken, de haast of wat dan ook ben ik het kabeltje voor mijn camera vergeten. Dus deze keer geen recente foto's. Ik plug er wel wat foto's in van de dag er voor. Maar die van Manhattan komen nog hoor.

4 opmerkingen:

Willeke Sneek zei

Heerlijk zo'n foto erbij van die musjes op de rots.

Corrie zei

Chris wat een heerlijke verhalen over jullie prachtige reis! Zo mooi om Chago en zijn broer samen te zien op de foto en de huiselijke foto van jullie gastvrouw in de keuken. Maar ook de prachtige bedden en de visjes, je patchwork. Lieve Chris het is aan alles te merken dat je enorm geniet en wat vind ik dat fijn voor jullie. Een dikke kus voor jou en Chago en lieve groeten aan zijn broer en diens vrouw van Corrie en Jan

Lucia zei

Dag lieve ouders!!

Volgens mij hebben jullie de éne na de volgende prachtige dag én belevenis. Wat is New York dan anders dan de steden bij ons hè? Ik vond die rots met die mussen geweldig. Zijn ze allemaal van hier op vakantie daar?? Lieve mam, ik zou nog heel graag een duidelijke foto van Oom willen zien? Met die pet op is het wél helemaal zoals ook oom K hier rond kan lopen. Blijkbaar zit het in de famillie, want pap loopt er ook graag zo bij.

Wat een wáánzinnig mooie bedden!!! Kunnen jullie er daar niet één van op de boot deze kant op sturen?? Jan is helemaal lyrisch en ik zie daar zelfs al een leuk quiltje op liggen (haha...) Ik hoop dat jullie daar lekker in kunnen slapen ondanks al die impressies. Het zijn er toch teveel om allemaal in de nacht te verwerken.

Ik hou ontzettend veel van jullie en ben God écht dankbaar dat jullie in deze afgelopen jaren zoveel prachtige reizen samen konden en kunnen maken. 'eer uw vader en uw moeder opdat Hij u zegene in het land dat Hij u geven zal...'. Als ik zie hoe jullie mammy, maar zeker ook Opa Bas hebben 'geëerd" door 17 jaren lang voor hem te zorgen in ons huis, dan zie ik dat deze tekst waarheid wordt.

Lieverds, groetjes en veel omhelzingen en twee poten van Max. Hij kijkt heel sip als ik uit jullie auto stap in plaats van jullie...

Lucia

willy zei

Mooi om Manhattan zo mee te mogen beleven.