Het plaatje hierboven is gemaakt van een foto van maart 2006. Handen van vriendinnen van onze kerk die voor het eerst bezig waren met patchen en quilten. Deze foto gaf de naam "Quilts and Friends" aan mijn Blog. Ik vind het leuk om via dit Blog iets te delen over mijn quilt en andere -handwerkactiviteiten, maar ook te schrijven over mensen, familie en vrienden, en diverse zaken die je soms meemaakt. Je kan een opmerking achter laten als je dat leuk vindt en klikken op de foto's voor een vergroting.

Nooit gedacht!

Ik heb nooit gedacht dat ik hier nog eens zou staan, 70 m. boven de Hudson rivier met een onbeschrijflijk mooi uitzicht op de miljoenen lichtjes van Manhattan aan de overkant.


Langzaam wandelen we over het voetpad langs de hoge oever, soms even om een hoge torenflat heen, soms door kleine parkjes of speelplaatsen. Een hele grote man die een klein hondje uitlaat, groette ons daarnet met: 'hello folks, have a blessed evening'! De mensen in dit gedeelte van New Jersey zijn erg hartelijk. Ook had ik nooit gedacht, dat ik meer Spaans dan Engels zou horen. Van mijn zwager, Ken, bij wie we logeren, wist ik wel dat hij het liefst Spaans spreekt. Maar een groot gedeelte van de mensen hier is Spaans immigrant. Overal is geluid: achter ons het verkeer van de Kennedy avenue, voor ons het geluid dat van Manhattan overwaait, boven ons van vliegtuigen en helicopters. De heli's worden gebruikt voor personen vervoer en beveiliging. Ken woont prachtig, 9 hoog in een gebouw voor senioren. We hoeven maar even de Kennedy av. over te steken en we staan hier te genieten. We bezochten de bejaardensoos waar Ken 2x per week heen gaat. Wat een warmte, gezelligheid, hartelijkheid en natuurlijk Spaans. Geweldig. Tijdens een presentatie van een nieuw zorgcentrum aten we ook echt Spaans: Ropas Viejas, 'oude kleren'. Het was heerlijk!

Gisteren bezochten we Ellis eiland, het eiland waar vroeger miljoenen immigranten uit Europa aankwamen, gekeurd, teruggestuurd of doorgelaten werden. Het is nu een museum. Indrukwekkend. Ik heb daar veel boeken over gelezen, maar begrijp nu veel beter wat voor enorme spanningen dat voor de mensen meebracht. En natuurlijk stortten we ons in het massa toerisme naar het Vrijheidsbeeld. Daar hebben we met en beker cola zo groot als een vaas zitten smullen van het prachtige uitzicht op de punt van Manhattan, de East river met de Brooklyn bridge en de Hudson river.



En al de boten die voorbij komen. Ik ben helemaal geen stadsmens, maar nu ik hier eenmaal ben, vind ik het toch geweldig om dit allemaal mee te maken.
Maar het belangrijkste is het bezoek aan Ken die we in 16 jaar niet gezien hebben. Hij is nu 83 en tamelijk slecht ter been. Hij zei ons met ontroering in zijn stem dat hij ontzettend blij is dat hij nu nog zijn ogen op een stuk familie kan laten vallen, omdat hij niet weet wanneer hij heengaat. Mijn man is de enige broer met wie hij regelmatig contact heeft. Tot zover vandaag vanuit een klein winkeltje in New Jersey.

4 opmerkingen:

Anneke en Henk zei

Hoi Chris en Chago, zojuist jullie eerste ervaringen gelezen (29-08).Wat moet de ontmoeting met Ken en het ervaren van "the Big Apple" een geweldige gebeurtenis zijn voor jullie.Met recht: "nooit gedacht".We kunnen ons voorstellen, dat het best emotioneel is,als je elkaar na 15 jaar weer ontmoet.
De foto's die je maakte zijn schitterend, vooral de nachtopname van Manhattan. Woont Ken in de buurt van de 70e,of 71e street? Dicht bij de J.F.Kenedy Bvld? De plek is heel scherp te zien op "flashearth". Oké het is hier nu bedtijd (23:00u)en jullie zitten in de spits! Geniet van alles en heb het goed met elkaar. Liefs en groeten van Annek en Henk.

"Eenzame" dochter... zei

Dag lieve geweldige moeder!!!

Wat heerlijk dat we, behalve via sms, ook zo contact kunnen hebben. Wat een mooie foto's... Dat is nog steeds een talent zie ik. Ik weet nog goed hoe Oom Ken kon kijken en ik kan me zijn ogen 'op zijn familie' voorstellen. Hij is zéér zeker dankbaar met en voor pap. Kon pap zich een beetje 'oud' gedragen bij de bejaardensoos? Gisteren en vandaag werd het bij ons eindelijk een beetje mooi weer. Als ik kijk naar dat 'balkon' op de log dan wil ik daar ogenblikkelijk op staan. Ik moest het doen met de kermis, maar dat was ook een absoluut succes! Ook daar worden de apparaten hoger en sneller, mmmmmmmmmm. Het is wel raar dat jullie helemaal daar zijn en wij helemaal hier. Gelukkig voelt zo'n stukje schrijven alweer heel dichtbij. Waarschijnlijk liggen jullie nog heerlijk te slapen, alhoewel pap misschien vroeg wakker is... Liefdevolle omhelzingen en minstens twee kussen voor elke wang.

Lu

Marijna zei

Chris, wat leuk dat je ons op deze manier mee laat genieten van jullie vakantie. Geniet lekker verder!!

Willeke Sneek zei

Hallo Chris,
wat heerlijk dat je ons zo laat meegenieten.
Ik weet niet of ik het je al geschreven had, maar in 1999 zijn dochterlief en ik door de USA getrokken (georganiseerd hoor)
Altijd als ik dan zo'n stukje lees, ben ik er even bij, he? Heerlijk en tot de volgende keer maar weer.