Het plaatje hierboven is gemaakt van een foto van maart 2006. Handen van vriendinnen van onze kerk die voor het eerst bezig waren met patchen en quilten. Deze foto gaf de naam "Quilts and Friends" aan mijn Blog. Ik vind het leuk om via dit Blog iets te delen over mijn quilt en andere -handwerkactiviteiten, maar ook te schrijven over mensen, familie en vrienden, en diverse zaken die je soms meemaakt. Je kan een opmerking achter laten als je dat leuk vindt en klikken op de foto's voor een vergroting.

Logcabin

Sinds februari doe ik mee met het Logcabin project bij Irma's Sampler in Haarlem. Ik had er zomaar ontzettend veel zin in. Vorig jaar was ik met 2 vriendinnen in de winkel en zag ik het voorbeeld hangen. Ik was gelijk verkocht. Elke maand krijgen we een middagje les en leren we een ander logcabin patroon. Daar maken we dan een aantal van en naaien die als een schuine rand aan de vorige rand. Zo groeit de top van maand tot maand.
Tjonge, wat zijn er een variaties in logcabin. Dat heb ik eigenlijk nooit geweten. En wat ik ook zo knap vind, is dat iemand zo kan spelen en fantaseren met zo'n basis logcabin en er dan een prachtige quilt mee kan ontwerpen. Wij maken de patronen alleen maar na. Nou ja, alleen.... Het is wel een heel karwei hoor en je zit altijd nog het meest te puzzelen met de stoffen. Wat voor soort stof zal ik gebruiken en welke kleuren. En hoe komt het patroon het meest tot zijn recht. Elke maand als we weer bij elkaar komen voor de les laten we zien hoe ver we gekomen zijn.
Het is ontzettend leuk om te zien hoe verschillend al die quilts worden. Soms verbazingwekkend. Want we hebben allemaal het zelfde patroon, maar door het totaal verschillende stofgebruik worden ze toch allemaal heel anders. Iemand van mijn groep had met mozaiekstukjes in dezelfde kleuren als haar stoffen een prachtige pot bij haar quilt gemaakt. Geweldig. Ik kijk in ieder geval elke keer weer uit naar de volgende les. Ik heb de 5e rand klaar. Hij past niet meer op de punt aan mijn ontwerpwand, dus dan maar recht ophangen.
Ik wil hem het liefst 240x240 cm maken, dan komt het patroon volledig tot zijn recht. Ik hoef me dus niet te vervelen en ik heb nu even de tijd tot de volgende les in begin oktober om de 6e rand ook klaar te krijgen. Maar in september heb ik geen tijd. Dan gaan Chago (mijn man) en ik 4 weken naar Amerika. Familiebezoek en, hoop ik, naar de Dutch Country om iets te proeven en te zien van de Amish en Mennonieten. Ik kijk er enorm naar uit.


9 opmerkingen:

Mien B zei

Chris dit wordt fantastisch!En het leuke van samen zoiets doen is :dezelfde patronen en totaal verschillende eindresultaten.
Spannend om dat te zien groeien.

marian'ne m zei

Wat mooi en idd wát een werk !!

Jouw kleuren gebruik vind ik fantastisch, heerlijk sprekend en sprankelend.

Oei een mooie reis in het verschiet dus al fijn plannen maken.

Veel plezier !!;-)

Marijna zei

Chris, dit is prsachtig aan het worden. Zoals hij nu is, is hij al erg mooi!! Wat een werk zeg. Maar als je klaar bent zal je heel trots op jezelf zijn!!!

Annelies zei

Wat wordt hij mooi ! Log Cabin heeft inderdaad hele mooie variaties.

Saskia zei

Ik wist ook niet dat je logcabin in varianten had. Maar ik ben dan ook geen quiltster.
Jouw quilt wordt schitterend!

Corrie zei

Chris, wat leuk om te zien dat er al een groepje trouw lezers is op jouw mooie weblog. Je zult er wel van genieten om je werk met anderen te kunnen "bespreken" en delen! Het is zo fijn om feedback te krijgen en dat motiveert en inspireert telkens weer.
Chris wat een prachtige quilt wordt dit en heerlijk dat je er zo van geniet om hierin te groeien en meer te leren.
De reis die in het vooruitzicht ligt is ook gewédlig! Wat zullen we hopelijk een mooie verhalen krijgen ov er alles wat je dan beleeft! Dáár verheug ik me op!

martine zei

Prachtig wordt je quilt en van die vrolijke kleuren.

willy zei

Deze quilt is wel mijn favoriet. Ik vind hem ook een beetje Russisch aandoen. Komt misschien door de kleurencombinatie. Hij is prachtig.

willy zei

Een hele fijne vakantie gewenst. Ben benieuwd naar je verhalen tzt.