Het plaatje hierboven is gemaakt van een foto van maart 2006. Handen van vriendinnen van onze kerk die voor het eerst bezig waren met patchen en quilten. Deze foto gaf de naam "Quilts and Friends" aan mijn Blog. Ik vind het leuk om via dit Blog iets te delen over mijn quilt en andere -handwerkactiviteiten, maar ook te schrijven over mensen, familie en vrienden, en diverse zaken die je soms meemaakt. Je kan een opmerking achter laten als je dat leuk vindt en klikken op de foto's voor een vergroting.

WIT RUSLAND

Hoe het begon
Sinds 1992 kom ik regelmatig in Grodno in Wit Rusland. In dat jaar maakte ik kennis met Larissa, een onderwijzeres die een groep kinderen begeleidde. De kinderen waren slachtoffer van de Tsjernobylramp en kwamen 6 weken naar Neder-land voor hun gezondheid. Larissa was atheïstisch opgevoed en wilde nooit over God praten. Ook omdat haar familie erg geleden heeft onder Stalin. In die 6 weken ontdekte ze dat God wel degelijk bestaat en dat 'met God in je hart je leven kan veranderen', zoals ze zelf zei. Larissa werd een dierbare, bijzondere vriendin voor mij. Ik heb haar en haar gezin steeds beter leren kennen en de veranderingen in hun leven met eigen ogen gezien.

Ik ben ontzettend blij dat ik heb gezien hoe zij daar in Wit Rusland leven. Ik heb er veel van geleerd en ik ben er erg door gezegend. De gastvrijheid is geweldig! Er is altijd plaats voor je en overal word je verwend met een maaltijd of gewoon wat lekkers. Daar kunnen wij hier een voorbeeld aan nemen.

Toen ik in 1992 voor het eerst in Wit Rusland kwam, was het alsof ik in een gevangenis terecht was gekomen. Ook was het alsof er een grauwe deken over alles lag. Er was weinig blijdschap. Je zag geen hoop in de ogen van de mensen. Er was wantrouwen. Dat is wel veranderd, hoewel ik bij mijn laatste bezoek in april 2008 weer iets van dat oude weer terug zag. Het land lijdt nog steeds onder dictatuur. En er is veel armoede.
De protestantse kerken staan onder druk. Voor sommige evangelische kerken wordt het leven bijna onmogelijk gemaakt. Door tegenwerking of bureaucratie. Je kunt daar over lezen op de site van de New Life Church in Minsk.

Geen opmerkingen: