Het plaatje hierboven is gemaakt van een foto van maart 2006. Handen van vriendinnen van onze kerk die voor het eerst bezig waren met patchen en quilten. Deze foto gaf de naam "Quilts and Friends" aan mijn Blog. Ik vind het leuk om via dit Blog iets te delen over mijn quilt en andere -handwerkactiviteiten, maar ook te schrijven over mensen, familie en vrienden, en diverse zaken die je soms meemaakt. Je kan een opmerking achter laten als je dat leuk vindt en klikken op de foto's voor een vergroting.

Vingerhoedjes

Aan sommige dingen kleven hele vroege herinneringen. Dat heb ik bijvoorbeeld met pindakaas, maar daarover misschien een andere keer. Vandaag denk ik aan de vingerhoed. Een alledaags gebruiksvoorwerp dat door de Grote Nederlandse Larousse Encyclopedie omschreven wordt als: 'Vingerdopje voor naaisters, kleermakers, enz. om met kracht tegen de naald te kunnen duwen zonder zich te verwonden / Inhoudsmaatje voor natte waren, nl. een centiliter; geringe hoeveelheid'. Nou zag ik als heel klein kind mijn moeder wel met naald , draad en vingerhoed, maar dat is niet de herinnering die ik bedoel. Nee, dat is wat anders.
Zo tegen een uur of 6, voor het warme eten, als ik wat drenzerig werd en we moesten wachten tot papa eindelijk thuis kwam of mijn grote zus klaar was met haar huiswerk, deden moeder en ik vaak een spelletje. Moeder pakte de vingerhoed, verstopte hem op een plaats die bijna direct in het oog viel en ik moest zoeken. En natuurlijk verstopte ik hem daarna voor haar. Grote pret, want wat had ik hem goed verstopt! Een vingerhoed was dus iets om verstoppertje mee te spelen. Later, toen ik leerde naaien, wilde ik nooit een vingerhoed gebruiken. Ik kon niet met dat ding overweg. Maar ja, toen ik voor het eerst een quiltje echt officieel met quiltring wilde doorpitten, toen moest ik er wel aan geloven. Ik moest er zelfs 2 hebben! Een voor de linker en een voor de rechter hand. Dat was wennen. Intussen hadden we met 3 vrouwen een quiltbee. Een van ons ging op vakantie naar China (inmiddels is ze daar 9 maanden per jaar,samen met haar man). Toen ze terug kwam bracht ze voor ons elk een vingerhoedje mee. Tja, en dat was het begin. Ik vond het zo leuk, dat ik aan het sparen ging. En nu nemen kennissen en vrienden regelmatig een vingerhoedje voor me mee. Hele aparte en hele gewone.

In Cuba kreeg ik bijvoorbeeld de rode en blauwe plastic vingerhoedjes van onze gastvrouw. En in Wit Rusland kocht ik er een op een markt, de kleinste metalen die ik heb. Inmiddels heb ik ze uit Australië, Nieuw Zeeland, Paris in Zuid Afrika, Engeland, Libanon, Egypte, Turkije,




natuurlijk ook uit Nederland en nog meer.


Veel gekregen. Zo zie je maar, van de ene liefhebberij komt de andere.

Maar het echte werk gaat intussen wel door. Wat was ik in mijn sas toen ik zo'n jaar of 2 geleden een voor mij totaal onbekend 'vingerhoedje' tegen kwam.
Aunt Becky's, een simpel metalen plaatje. Geen schoonheid voor een verzameling, maar o zo ideaal om mee te werken. Je houdt het lange gedeelte met je linkerhand vast onder de quilt die in het quiltraam gespannen is. Met het korte stukje vang je de naald op die je met de vingerhoed van je rechterhand door de 3 lagen duwt, je kantelt de naald en dan duw je met Aunt Becky's de naald weer naar boven door de stof. Zo kan je een paar kleine steekjes achter elkaar maken. Toch makkelijk.....

8 opmerkingen:

Saskia zei

Leuk om al die vingerhoedjes te zien! Vooral die bierpulletjes werken op mijn lachspieren!
Ikzelf quilt niet en gebruik ook nooit een vingerhoed. Toch ben ik geïnteresseerd in dat Aunt Becky's ding. Hoe gebruik je dat?

Chris zei

Ik lag vannacht in bed en ineens schoot me te binnen: ik had er natuurlijk bij moeten zetten hoe je Aunt Becky's gebruikt. Ik ga het zo meteen aanpassen, maar hier komt ie alvast. Je houdt het lange gedeelte met je linkerhand vast onder de quilt die in het quiltraam gespannen is. Met het korte stukje vang je de naald op die je met de vingerhoed van je rechterhand door de 3 lagen duwt, je kantelt de naald en dan duw je met Aunt Becky's de naald weer naar boven door de stof. Zo kan je een paar kleine steekjes achter elkaar maken. Maar om het precies te snappen moest ik het eerst zien hoor.

willy zei

Wat leuk dat je deze verzameling laat zien. De vingerhoedjes lijken mij niet allemaal even handig in gebruik, maar dat zal ook niet de bedoeling zijn. Mooi die herinnering aan het vingerhoed verstopspelletje. Ik ben wel benieuwd naar je verhaal van de pindakaas.O ja, Aunt Becky vind ik niet zo mooi maar ze zal wel handig zijn met quilten.

Corrie zei

Chris nu weet ik weer iets meer van je, wat een leuke herinnering aan het spelletje met je moeder en zoals je dan schrijft dat je een beetje drenzerig werd. Dat zijn alle kinderen lak voor het eten, dat herinner ik me tenminste nog heel goed van onze jongens, maar niet van mezelf ;- )
Ik val op het lieve houten vingerhoedje met het schaapje en op het geëmailleerde uiltje, wat schattig!
Aunt Becky was me totaal onbekend en ik ben ook erg benieuwd of ze bekend is bij de quiltsters die ik altijd op hun weblog bezoek. Ik heb wel gelezen over een leren lapje en nog iets (vergeten) maar geen Tante Becky.
Erg leuke verzameling Chris, ik zal mijn ogen openhouden, maar je hebt er zelfs al één uit Libanon en dat vond ik toch wel een heel bijzonder land om op vakantie te zijn. Dus of ik veel kan toevpoegen is nog maar de vraag.

Ingrid R zei

Mooie vingerhoedjes heb je.
De aunt becky, die ligt bij mij werkeloos in de mand. Ik kan er niet mee overweg. Of geen doorzettingsvermogen genoeg...

marian'ne m zei

Mooi, en wat een verschillende, dat is juist zo leuk hé !!

En ik als Holland liefhebber ga voor de tulp, molen en gietertje :-)))

Van de Aunt B. had ik nog niet gehoord en kan niet begrijpen dat dat lekker werkt.
Zelfs met een gewone vingerhoed heb ik nog steeds ruzie.

Heb je er ook een mooi uitstal kastje voor !?

Corrie zei

Háááá Chris, ik zi dat je de Tillermans ook geplaatst hebt, prachtige boeken hè! Ik hoop dat alle andere boeken in deze serie ook vertaald gaan worden. Ik heb meteen nog een keer je vingerhoedjes bewonderd.

YokkoBears ♥ Bears with a HEART ♥ zei

Wat leuk al deze vingerhoedjes.
De eerste is natuurlijk een beeldje, die met het schaapje is erg leuk.
En ja ..... Aunt Becky ....... ik kan echt niet zonder "mijn" Aunt Becky quilten hoor.
Zo handig.