Het plaatje hierboven is gemaakt van een foto van maart 2006. Handen van vriendinnen van onze kerk die voor het eerst bezig waren met patchen en quilten. Deze foto gaf de naam "Quilts and Friends" aan mijn Blog. Ik vind het leuk om via dit Blog iets te delen over mijn quilt en andere -handwerkactiviteiten, maar ook te schrijven over mensen, familie en vrienden, en diverse zaken die je soms meemaakt. Je kan een opmerking achter laten als je dat leuk vindt en klikken op de foto's voor een vergroting.

Djed en Repka

Rusland is, zoals de meesten wel weten, rijk aan cultuur. Componisten, musici, dansers, schilders en schrijvers, daar zijn wereldberoemde namen onder. Kleine kinderen van 3-4 jaar leren op de Russische peuterscholen al gedichtjes van beroemdheden voordragen en er worden heel wat verhalen voorgelezen of opgevoerd. Ben ik in Wit Rusland, dan kan je me steevast een keer vinden in een boekwinkeltje. Ik steven dan direct naar de kinder-boeken. Ik ben namelijk dol op de verhalen én op de schitterende illustraties. Daar kan ik uren van genieten. De man van mijn vriendin heeft me dikwijls een verhaal voorgelezen. En o, wat klinkt dan hetRussisch zangerig en mooi. Meestal is het een verhaal met een moraal. Zoals het verhaal over 'Djed en Repka' (Opa en de Raap).


Jaren geleden, toen ik het boekje net gekocht had, kwam ik Opa in het enige Warenhuis in Grodno als 'matroesjka' tegen. Matroesjka betekent letterlijk: moedertje. Elke ouder en kind in Rusland kent het.  Oh, wat vond ik dat leuk! Je kon het hele verhaaltje van opa en die raap er mee spelen. Nou en dat hebben mijn kleindochters ook allemaal gedaan. Logisch, want in de buik van elk popje zit een kleiner popje. Maar nu willen jullie natuurlijk wel het verhaal horen. Daar gaat hij dan.

Opa zaait een raap. En hij groeit en groeit.... Hij wordt heel groot. Opa wil de raap uit de grond trekken. Hij trekt en hij trekt, maar hij kan hem er niet uittrekken. Opa roept oma: oma wil je me helpen. Ja hoor, ik kom al.

Oma houdt opa vast, opa houdt de raap vast. Ze trekken en trekken... Maar het lukt niet. Oma roept Jerusa, haar kleindochtertje: Jerusa wil je helpen? Ja hoor, ik kom er aan.

Jerusa houdt oma vast, oma houdt opa vast, opa houdt de raap vast. Ze trekken en trekken.... Maar het lukt niet. Jerusa roept de hond: Max, wil je helpen? Woef woef, ik kom er aan.

Max houdt Jerusa vast, Jerusa houdt oma vast, oma houdt opa vast, opa houdt de raap vast. Ze trekken en trekken.... Maar het lukt nog niet. Max roep de poes: Poes wil je helpen? Miauw, ja hoor, hier ben ik al.

Poes houdt Max vast, Max........ Ze trekken en trekken, maar het lukt nog steeds niet. Poes denkt hard na. Dan ziet ze Misja, de muis. Misja, kan je komen helpen? Piep piep, ik kom.

Misja houdt Poes vast, Max..... En daar gaan ze weer. Ze trekken en trekken.....en daar schiet de raap uit de grond! Moraal: ook al ben je klein en ziet bijna niemand je, je bent onmisbaar! En ook al denk je dat je als kat en hond of als muis en kat eigenlijk elkaar in de haren moet zitten, je hebt elkaar toch nodig.


Jerusa is mijn jongste kleindochtertje. Ze speelt al veel met de poppetjes, het verhaaltje komt nog.

11 opmerkingen:

Saskia zei

Wat een grappig verhaal en die poppetjes zo toepasselijk. En voor kleine kinderen een perfecte moraal waar ze van groeien!

Annelies zei

Wat leuk dat je het boekje hebt en de matrousjka's. Schitterend !

Marijna zei

Chris, wat leuk dat verhaaltje.Dat er bij dat verhaaltje dan ook de echte popjes erbij staan! Hier staat ook een set Matrousjka's. Het is een opa en een oma, maar verder zijn het meisjes/vrouwtjes! Of er een vehaal bij hoort, weet ik niet.Maar mijn kleinzoon vind het fasinerend om er mee te spelen. Hij is tweeen half.Als maar weer de popjes erin en eruit halen. Leren hoe de volgorde moet zijn. Prachtig vind hij het om te doen.

Mien B zei

Via Corrie kwam ik op je log en meteen onder de favorieten gezet! Heerlijk om bij je 'op visite'te mogen komen Chris !
Ook hier staat een setje Matrousjka's waar onze 3 kinderen graag mee speelden en nu zijn de kleinkinderen er weer zoet mee.Maar deze met het verhaal erbij zijn wel heel bijzonder .Wat zou het leuk zijn om zo'n setje te hebben .Wat zou ik het verhaal dan telkens weer met veel plezier vertellen aan de kleinkinderen.

Corrie zei

Dag lieve Chris, het verhaaltje had ik op de dag van plaatsing al gelezen, maar mijn reactie werd niet geplaatst en dus kom ik nu en mag ik er een tweede keer van genieten. Wat ben je toch een leuk mens! Ik zie je al vertellen aan de meisjes en wat een enig setje poppetjes Chris. Ik kende het verhaaltje niet, maar zo leuk om het te kennen. Wat een moraal, zo hoopgevend voor degenen die zich klein voelen. Mooi!

marian'ne m zei

OOO wat leuk om zo dit verhaal te leren kennen.
En ja, Rusland is altijd intrigerend geweest op één of andere manier.

Op het moment ben ik helemaal IN de Matroesjka's.
Heb een aantal stoffen dametjes hier liggen om een gezichtje te geven, zo leuk.
Ze komen eerdaags op mijn blog.
En natuurlijk heb ik ook een houten setje, dat mijn moeder voor mij in st Petersburg heeft gekocht.
Ook hier kleine kinderhandjes die er graag mee spelen.
(pssst en ook oma's handen (ikke dus ;-)

marian'ne m zei

O ja, het belangrijkse !!!

Wat is jou setje samen met het boekje LEUK !!!!

marian'ne m zei

Dag Cris, ik heb een kleine Baboesjka up-date en heb daarin een verwijzing naar hier neer gezet !!

willy zei

Wat een geweldig leuk verhaal samen met de Matroesjka poppetjes.

José zei

Wat lief en leuk verhaal, zo kende ik het verhaal van de poppetjes niet. Ben blij dit te weten.Heel leuk....

Inge Slaats zei

Oh Chris, wat vind ik dit leuk! Ik krijg morgen van mijn zus een set van die poppetjes, een vriendin heeft ze voor haar meegebracht uit Polen, op haar verzoek voor mij, lief hè! Ik ga in het weekend meteen dit verhaaltje aan mijn kleinkinderen vertellen met het poppetje erbij, ooohhhh ik word hier zó blij van!